Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Knut Bryn

[#17723] Nils Vognsen, Årdal i Sogn og kanskje Fredrikstad

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

I tiden omkring 1707, - trolig i perioden 1705-1708, var en Nils Vognsen (Vogensen) forvalter ved Årdal Kobberverk i Indre Sogn. Jeg har ingen opplysninger om hvem han var eller hvor han kom fra. Har noen støtt på dette navnet i Norge, så får jeg si at 'alt er av interesse'.Jeg ser for øvrig at en 'Niels Wogensen' finnes som proviantforvalter og kongelig betjent i Fredrikstad i 1722. Kanskje dette kan være samme mann? Iflg. personregistrene for Norsk Slektshistorisk Tidsskrift ser jeg dessuten at en Niels Wogensen er tema for en kort artikkel i NST V, s. 244-245. Har noen tilgang dette gamle nummeret av NST og kan fortelle hva dette var for kar?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Knut Bryn

Først må si takk til Inger for at hun gjorde meg oppmerksom på opplysningene i Nygaards sedler. Jeg visste ikke at Nils Vognsen søkte embedet som fogd i Orkdal, men han fikk nok ikke den stillingen. En Nils Wognsen fikk i 1712 bestalling som proviant- og ammunisjonsforvalter ved Fredrikstad festning og hadde dette embedet til han døde omkring 1726. Dette er trolig samme mann, men noen dokumentasjon av det har jeg foreløpig ikke klart å oppdrive.I Nygaards avskrift står at Nils Wogensøn ble 'antaget som forvalter ved det År og Semdalske Kobberværk'. Dette er ikke to kobberverk, men ett. Verket lå i Årdal prestegjeld. Der er det en dal som heter Semsdalen. Jeg tror at man i starten tenkte å legge smeltehytta dit. Noen av gruvene lå nærmere Semsdalen enn Årdal. Derfor dette litt kronglete navnet.Etter at jeg la min etterlysning ut i debattforum, har jeg for øvrig funnet ut at Nils Vognsen var sønn av stadsmåler i Bergen, Vogn Jensen. Ved en anledning kalles han Vogn Jensen Glerup og han var vel kanskje fra Jylland.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive