Gå til innhold
Arkivverket

[#17723] Nils Vognsen, Årdal i Sogn og kanskje Fredrikstad


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

I tiden omkring 1707, - trolig i perioden 1705-1708, var en Nils Vognsen (Vogensen) forvalter ved Årdal Kobberverk i Indre Sogn. Jeg har ingen opplysninger om hvem han var eller hvor han kom fra. Har noen støtt på dette navnet i Norge, så får jeg si at 'alt er av interesse'.Jeg ser for øvrig at en 'Niels Wogensen' finnes som proviantforvalter og kongelig betjent i Fredrikstad i 1722. Kanskje dette kan være samme mann? Iflg. personregistrene for Norsk Slektshistorisk Tidsskrift ser jeg dessuten at en Niels Wogensen er tema for en kort artikkel i NST V, s. 244-245. Har noen tilgang dette gamle nummeret av NST og kan fortelle hva dette var for kar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Knut Bryn

Først må si takk til Inger for at hun gjorde meg oppmerksom på opplysningene i Nygaards sedler. Jeg visste ikke at Nils Vognsen søkte embedet som fogd i Orkdal, men han fikk nok ikke den stillingen. En Nils Wognsen fikk i 1712 bestalling som proviant- og ammunisjonsforvalter ved Fredrikstad festning og hadde dette embedet til han døde omkring 1726. Dette er trolig samme mann, men noen dokumentasjon av det har jeg foreløpig ikke klart å oppdrive.I Nygaards avskrift står at Nils Wogensøn ble 'antaget som forvalter ved det År og Semdalske Kobberværk'. Dette er ikke to kobberverk, men ett. Verket lå i Årdal prestegjeld. Der er det en dal som heter Semsdalen. Jeg tror at man i starten tenkte å legge smeltehytta dit. Noen av gruvene lå nærmere Semsdalen enn Årdal. Derfor dette litt kronglete navnet.Etter at jeg la min etterlysning ut i debattforum, har jeg for øvrig funnet ut at Nils Vognsen var sønn av stadsmåler i Bergen, Vogn Jensen. Ved en anledning kalles han Vogn Jensen Glerup og han var vel kanskje fra Jylland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.