Gå til innhold
Arkivverket

[#17724] Bygdebok Hemnes Høland, Yddersbond gård.


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg er veldig interessert i om opplysningen om Ole Larsen Yddersbonds sønn, Ole Olsen(Aamodt) dpt. 11/3 1777 Hemnes, og hans etterkommere er tatt med i gårdshistorien til Yddersbond. Så langt jeg har kunnet finne ut må denne Ole Olsen ha vært litt av en mann. Han kom langt selv om han var født utenom ekteskap.Jeg vet Ole Olsen flyttet til Rud i Aurskog etter 1813. I Aurskog Blaker bøkene står 10 barn, hvorav 1 uten navn. Men Ole og Anne fikk 11 barn, deres første barn, 'min mann', f. 1803 mangler i boka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Anjer

Hittil er det kommet 3 bind av bygdebøkene for Høland. Den tredje utkom denne måneden.Ingen av bindene dekker gårder i Hemnes sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Ottesen

Mens du venter på bind 4 av 'Gårds- og slektshistorie for Høland og Setskog' (som jeg ikke vet når kan komme), kan jeg komme med noen tilleggsopplysninger.Ole Olsen Aamodt, født 1777, gikk ut fra underoffisersskole da han var 16 1/2 år gammel, var siden en tid på et sorenskriverkontor, og var i 1801 'skriverkarl' hos Heyerdahl på Nordre Eid i Høland. Deretter skal han ha vært en tid på Berby i Idd. Han kjøpte en av Vennemo-gårdene i Høland, og her bodde han og kona i 1807 og ennå 1815. I 1813 kjøpte han Rud i Aurskog og flyttet dit.Gift i Høland 4. juni 1802 med ANNE MARIE SVENDSDATTER SKREPSTAD N, født 1782. Paret har trolig virkelig bodd utenbygds en periode, for først i sent i desember 1807 døpes første barn jeg kjenner, i Høland. Jeg kjenner forøvrig ikke til flere enn de ni barna som omtales i 'Aurskog og Blaker' (b. 1, s. 606); her er nemlig tallet 7 utelatt i tallrekken for barna!Ole Olsen Aamodts tilknytning til Høland i voksen alder, var som bosatt på Vennemo, en av gårdene i Vålekrokfjerdingen, som altså er planlagt å komme med i bind 4. Her vil da formodentlig også Ole omtales, og ettersom du åpenbart har mer å bidra med (blant annet barn født før 1807), mottas dette med takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.