Gå til innhold
Arkivverket

[#17733] Anne Katharina Meyer (1748-1840)


Gjest Johan I.  Borgos
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan I.  Borgos

Anne Katharina Meyer gifta seg ca. 1778 med Jørgen Kristian Bye, Buksnes i Andøy (se tidligere innlegg om Anna Katrine Kroppe). Hun var født ca. 1748, og faren het kanskje Paul/Poul Meyer, hun ga i hvert fall en av sønnene dette navnet. En annen sønn fikk Thams som mellomnavn. Kan noen ut fra dette identifisere Anne Katharina nærmere?Johan I. Borgos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...
Gjest Liv Hauge

Har du funne ut noe mer om Anne Katharina Meyer? Prøver å finne ut litt om slekta,men kommer ikke videre.Min tipp-tippoldefar het sansynligvis Poul Henningsen? Meyer/Mejer,født ca 1771.Pouls eldste datter het Anne.Du skriver at Anne Katarina kalte en sønn Paul/Poul.Dette blir jo bare ville spekulasjoner,men det hadde alikevel vært morro å sett nærmere på Anne Katharina,og om hun har noen forbindelse med min Poul Mejer! mve Liv Hauge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Nei, jeg veit ikke mer, bortsett fra at navnet Thams kom inn i slekta via svigermora, Anna Kathrina Kroppe. Hennes foreldre var Peter Kroppe og Anna Katherina Thams, som bodde i Trondheim. Meyer-navnet dukka også opp i nabokommunen Øksnes. Der fikk Pauline Endresdtr Meyer to barn utafor ekteskap (1787 og 1789) før hun gifta seg med Petter Aleksandersen (ikke barnefaren) og flytta fra bygda.Jeg vil bli svært glad om noen kan gi meg opphavet til Anna Katharina Meyer i løpet av det nærmeste året. Hun gifta seg nemlig som enke i Sortland, som jeg nå skriver om, og tok med barna hit. Etterslekta er tallrik her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Trude R. Rasmussen

I mine notater har jeg en Anna Catharina Pohlmeyer, født 18.12.1751, døpt 22.12.1751 i Korskirken i Bergen. Hun er datter av Johan Hinrich Pohlmeyer(1721-1768) og Anna Margrethe Bringmann(1729-1782) De hadde 6 barn; Anna Catharina f. 1751, Henrich f. 1753, Mari Elisabeth f. 1756, Else Marie f. 1758, Johan Arendt f. 1761 og Anna Jacobina f. 1764 Har for mange år siden fått kopier av noen 'arkivkort' som Statsarkivet i Bergen hadde, og på et av disse står det notert arvinger etter Johan Henrich Bringman ved skiftet 29.05.1776. En av dem som er nevnt her er Anne Cathrine 24 i Nordland. Hun er i skiftet omtalt som datter av Anne Margrete g.m. Poul Meyer.Kanskje dette er den Anna Catharina som du leter etter? Jeg har ikke funnet noe mer ut om henne i Bergen, og har antatt at hun ikke kom tilbake hit, og at hun eventuelt giftet seg/døde i Nordland. Hennes søster Else Marie var også i Nordland ved skiftet i 1776, kanskje hun bodde sammen med sin søster? Ellers har jeg flere opplysninger om Pohlmeyer og Bringmann.mvh Trude

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

Utmerket! Paul blei uttalt Pål her nord, så Paul Meyer og Pohlmeyer fikk samme lydbilde. Joda, alt stemmer, årstallene medregna. Else Marie finner jeg ikke her. Slektene Pohlmeyer og Bringmann - vel, jeg trenger ikke mer til mitt arbeid, men jeg skal formidle tilbudet dersom jeg treffer slektsforskere blant etterkommerne til Anna Katharina. Atter en gang takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.