Gå til innhold
Arkivverket

[#17736] Sigurd Johannessen Solheim, f. 1884, utv. til USA 1901


Gjest Ottar Solberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Ottar Solberg

Sigurd J. Solheim, f. 22.05.1884, utv. til USA og kom til Ellis Island 25.07.1901. Han skulle til sin onkel i Sun Prairie, Wis. Jeg ser at det er en som heter Sigurd J. Solheim i 1930 Federal Census samt en annen Sigurd Solheim og ber om hjelp av noen som har abonnert på 1930-tellingen (kanskje Laila hjelper meg igjen) til å sjekke opplysningene om disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N: Christiansen

De to Sigurdene du har funnet i 1930 er f. i 1894 (det ser ut til å være samme fyren) F.dato er faktisk 27. sept. 1894.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Men det er en Sigurd Solheim i Wisconsin i 1920 med omtrent rett alder. Han bor som 'lodger' i Madison, Dane, WI, er 34 år gammel og ugift. Han kom til USA 1901. Jeg legger ved linken for de som vil og kan sjekke selv i ancestry: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Det ser ut som det er mannen, ja.Jeg vil følge ham forover, men da vil jeg at Ottar først gir de opplysningene han har funnet. Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Tusen takk til Leif E. Nilsen. Det er nok 'min' Sigurd Solheim du har funnet. Dette er tellingen for Madison City, og Sun Prairie ligger ikke langt fra byen. Jeg har selv vært der. Det er litt vanskelig å lese, men jeg leser det som han er maskinist?Til Laila: Her følger lenke til 1900-tellingen:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f01420&variabel=0&postnr=1232&fulle=true&spraak=n>LenkeHer følger lenke til Sigurds ankomst til Ellis Island:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Sigurd kan se ut til å ha forblitt ugift.I 1930 bor han fremdeles i Madison, district 30 som Lodger, Kaller seg Sigurd Sallaim, singel, lodger, 45 år, f. i Norge, imm. 1901. han er arbeider, men jeg greier ikke å se med hva...Name: Sigurd Sallaim Age: 45 years Estimated birth year: 1884 Birthplace: Norway Relation to Head-of-house: Lodger Race: White Home in 1930: Madison, Dane, Wisconsin ----------Det finnes ingen Death Index online for Wisconsin, men du kunne ta kontakt med http://ci.madison.nh.us/historical/eller Dane County ClerkCity County Building, Room 112 210 Martin Luther King Jr. Blvd., Madison, WI 53703 Men, denne onkelen kan være en mulig innfallsvinkel...Vet du noe mer om ham? Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Solberg

Tusen takk igjen Laila. Vi har fått bekreftet at han trolig ikke har noen etterkommere.Sigurd J. Solheim ble foreldreløs som barn. Faren som var politikonstabel i Bergen døde av tuberkulose i 1886, og 3 år senere døde også hans mor av samme sykdom. Han vokste opp hos besteforeldrene i Sogndal til han 17 år gammel emigrerte til Amerika. Han kom nok til onkelen Andrew (Andreas) P. Reinen (Andreas) i Sun Prairie. Ved hjelp av 'Switchboard' fant vi en etterkommer av Andrew Reinen med samme navn som vi kontaktet og besøkte i 1997.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.