Gå til innhold
Arkivverket

[#17737] Per Gustav Persson i 1912-tellingen


Gjest Bjørn Hamre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Hamre

HeiJeg prøver å finne mer informasjon om min oldefar, Per Gustav Person, født ca 1853 i Ørebro i Sverige.Litt av problemet mitt er at jeg fra tre forskjellige kilder har tre forskjellige årstall på ham, dette gjøre de vanskelige å finne ham igjen i Sverige. Dersom han var i live i 1912 står vel full fødselsdato i tellingen?I 1900-tellngen bodde han i Lyder Sagensgate med kona Julia(e), født 1860 i løten, og barna Nanna (f. 1885), Klara (f. 1886) og Gustav (f.1892).Jeg ville satt veldig pris på om noen på statsarkivet kunne slå opp i 1912-tellingen og se fødselsdatoen til Per Gustav (og gjerne resten av familien også).Vennlig hilsen Bjørn Hamre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

1912: Fredrik Meltzersgt. 38, 3. etasje Per Gustaf Persson 1853 1003 Ørebro læn Sverige Stenarbeder G, innflyttet 11101879, Julie Persson 1862 1011 Løten Hustru G, innflyttet 08071882, Nanny Paulina Persson 1885 2007 Bergen Butikdame U, Klara Lauvise Person 1887 1703 Bergen Syerske U, Gustav Emanuel Persson 1892 2006 Bergen Læregut UPer Gustav Persson giftet seg i St. Jørgen (Årstad) 30. november 1884, og han oppgav da å være født i Ørebro i 1853, og sønn av arbeider Per Olsson.Per Gustav Persson ble en etter måten gammel mann, og døde i Bergen 3. februar 1944. Julia Person døde 24. februar 1913.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Hamre

HeiTusen takk for all den nyttige informasjonen. Jeg har et lite tilleggsspørsmål. Når det står innflyttet, antar jeg at det menes innflyttet til Bergen og ikke Norge, siden det står på Julie også?Vennlig hilsen Bjørn Hamre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det skal egentlig være to datoer for personer innflyttet fra utlandet, en for innreise til Norge, og en for flytting til Bergen. Her er det bare oppgitt en dato. Det kan bety at vedkommende er kommet direkte til Bergen fra utlandet, eller at man ikke tok det alt for høytidelig med spørsmålene. Jeg vil tro at datoen her står for innflytting til Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.