Gå til innhold
Arkivverket

[#17738] Roos - Lindskog - Selling - Rahm -


Gjest Kai S Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai S Gurrik Larsen

*Andreas Andreasen Roos (1756-1840) var gift med to kvinner. 1778 med Maria Elisabeth Rahm, f. Andersdotter Selling (1759-) og i 1809 med Maria Sophia Lindskog.*Maria Elisabeth's slekt finner du her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Fikk en sønn i 1791, Andreas Andreasen Ros. Han fikk igjen en sønn med Marja Meldal: Carl Gulbrand i 1821...Carl Gulbrand har en datter: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Jeg vil tørre å påstå at Andreas Roos (1756-1840) var KUN gift med Maria Elisabeth Rahm (1759-). Da Andreas Ros d.e. får en sønn i 1785 som blir kalt Anders/Andreas junior og som gifter seg i 1809 med Maria Sophie Lindskog. Vil jeg ikke tro at Andreas d.e. gifter seg med henne og får barn der... Det vil jeg tro er Andreas d.y!Det nevnes at Maria Sophie Lindskog er 22 år gml i 1809, Andreas d.y ville vært 24 år ca. Han blir det året kalt Anders Roos junior...Håper på innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Hvis dette er rett Maria Elisabeth Rahm, født Andersdotter selling skal huin være født 18.02.1759 på det Hamiltonska regemnetet i Finland: [url="http://www.genealogia.fi/hiski/nudywt>http://www.genealogia.fi/hiski/nudywtHer er en liste over Andreas og Maria Elisabeth's barn ved dåp i Gamlekarleby, Finland: http://www.genealogia.fi/hiski/nudywtLikeså en liste over Andreas og Maria Sophies barn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

OMSTREIFERE OG SIGØYNERE, Studier over fantefolkets opprinnelse, Av Kaspar Flekstad s.39-55, Marja Lehna Kaisa Aaman.Det fortelles fra ekstrarettsprotokollene fra Nedre Telemark i 1825. Marja Lehna Kaisa Aaman var da med Nikolai Andreassen Meldahl. Han forteller at de har 2 barn sammen: 1.Sofia (13år), født i Hemora i Sverige. 2.Karl Gudbrand (4år), født på Jevnaker. Han forteller også at Marja Lehna Kaisa Aaman het Keiselina Aaman.Så er det Marja's tur. Hun oppgav å hete Lehna Kaisa Aaman, 30 år gammel, født ved Vardøhus i selve byen. Hennes foreldre var gjørtler Varl Aaman og hustu Anne Kristine.Det ble forklart av Kirsti Olsdatter, Samuel Gjertsen Bykle's kone, at Marja heller ikke het Lehyna Kaisa Aaman, men Marie Stina Roes, og var svensk av fødsel. Det var et reisende ektepar og en ung gutt som kunne fortelle nærmere om dette: Hans og Laurentse.Den unge gutten var Fredrik Larsen Hartman, men kalte seg Fredrik Pettersen. Hans= Hans Eriksen, oppgav å være født på Stavemshaugen i Lesja, 31 år gammel, omreisende gjørtler. Han kunne fortelle at Meldahls kone kalte seg før for Maria Stina Roes. Han kjente henne fra den tid hun levde sammen med en kursmed som het Andreas Roes. De bodde ofte på Blekkerud i Grans prestegjeld. Om hun virkelig var gift med Andreas Roes, hadde vitnet ikke kjennskap til. Han visste heller ikke om hun var vigd til Meldahl.Så kom gutten Fredrik Pettersen. Han oppgav å være født på plassen Johaugen i Lesja prestegjeld for omkring 14 år siden. Foreldrene var Petter Eriksen og Anna Larsdatter, som begge var døde. Forteller: Meldahls kone kalte seg før for Maria Stina Roes. Da de bodde på Blekkerud, skulle det være lyst tre ganger, fra prekestolen i Gran for Maria Stina Roes og Andreas, men Andreas skulle ikke ha vågd å tre inn i ekteskap med henne, da hun var så altfor ugudelig og slem å omgås med. Et rykte sa at når Andreas forlot henne, så skulle det være fordi hun ville ha ham til å stjele for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

En liste over navn Marja Ros/ Marja Lehna Kaisa Aaman benyttet: -Marja/Maria Lehna Kaisa Aaman. -Keiselina Aaman. -Lehna Kaisa Aaman. -Marie Stina Roes. -Maria Stina Roes. -Marie Kristine. -Marie Kristine/Christine Almin. -Marja Meldahl.Kaspar Flekstad skildrer Marja under alle disse navn. Og alle tyder på at hun ikke var norsk forteller Flekstad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Har vært i kontakt med en person som kunne fortelle at det finnes ca.4 Roos slekter. Det var en norsk, en finsk, en svensk og en tysk... Jeg mener at den norske og finske er den samme. og at alle Roos slektene opprinnelig kommer fra Finland. Det er nemmelig et sted i Finland som heter Roos, mener det er på et sted som heter Asikalla? i Gamlakarleby?Har dere noe å komme med så setter jeg svært stor pris på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Hanne Ludvigsen

Jeg ble litt intresert når jeg så navnet Rahm.Min forfeder heter Jøns Rahm og hans far skal være Fredrik Rahm,soldat fra Tanum på 1750 tallet.Er det noen som vet om de tilhører reisende slekt.mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.