Gå til innhold
Arkivverket

[#17740] Identifisere foto - muligens fra Nordmøre


Gjest Randi Hagen
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Hagen

Dette fotografiet fant vi i en kasse på bestefars hjemgård. Vi har spurt mange, men ingen kan svare oss på hvem dette er. Har hatt flaks før - og prøver meg igjen.* Noen som kjenner noen på bildet ? * Når ca. er bildet tatt ? * Er det 100% sikkert at det er fra Norge. Reagerer litt på klesstilen. * Legg merke til den høye, spisse steinen til venstre i bakgrunnen.Med hilsen Randi Hagen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Erik Døving

Denne var vanskeleg!Ja, det er noko unorsk over klesstilen, med unntak av det som ser ut til å vere drengar. Men det vesle vi ser av landskapet kan vere vestlandsk. Mannen med hatt har eit moderne slips/skjorte (etter krigen?), medan mannen med barn på fanget har eit slips av eldre type (1900?). Dei to mennene har litt for fine dressar, kanskje amerikanske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

For meg så ser det ut som vestlendinger som har fått amerikabesøk. Hadde de noen amerikafarere i familien som kanskje kom på besøk rundt århundreskiftet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hvorfor nødvendigvis vestlandsk. Meg bekjent så er det ganske bratt flere steder i Buskerud også om det skulle være årsaken.Har du lagt merke til strøm/telefon-ledningene på bildet. Da kan vel ikke bildet være så veldig gammelt.Hvor var gården til bestefaren din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Beklager først nå etterpå så jeg det sto med grå skrift Nordmøre Averøy osv. Jeg var litt for rask der. Men strømledningen er ikke feil ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Jeg tror ikke de hvite strekene er stømledninger, men kanskje riper. Det ser ut som de henger litt for lavt, men jeg vet jo ikke. Averøy fikk strøm veldig sent.For meg ser det ut som klesstil fra tiden rundt 1920. Både lange og korte skjørt samt barnets støvler var i bruk da.Det er et flott bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gitte J. Martinsen

Hei RandiHvis man studerer bildet nøye, ser man at de hvite stripene går helt inntil/forbi mønet på huset/boden bak folkene. Ergo ingen strømledning, men riper som det er nevt før.Gitte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Bernt Gammelsæter

Hei;Hvis det er fra Slatlem, så kan det ligne på Svein Slatlem f.1851 med kona Hannah f.1856 fra et foto i 'Kvernes prestegjeld gammel og ny tid' av R.K.Sundnes bind II side 183. De hadde sønnen Søren f. 1881 gm Marit Stene som overtok, og bl. a. sønner Ole og Knut som reiste til USA i 1908. Dette er bare spekulasjon men gammelfolket, han nede foran og hun først til venstre kan være dem. Han med skalken er vel på besøk fra Amerika?Hilsen Ole Bernt Gammelsæter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Det er noe rart med disse strekene..., jeg må si meg enig med Berit om at det ser ut som strømledninger.Om man forstørrer bildet i et bildeprogram, så ser man at strekene går bak mønet, det er ingen streker over selve mønespissen...Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Jan Westrheim

Det er helt åpenbart at dette ikke er strømledninger. Forstørret vil man spesielt på venstre side se at over 'streken' er bildet matt. Altså er det en skade på bildet eller negativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Hagen

Jeg tror Ole Bernt Gammelsæter i innlegg 9 er inne på noe. Jeg har Sundnes bind III i hylla, men må få tak i II hvor det er bilder. Ser ikke bort fra at bildet er fra Slatlem, og kjenner i såfall til flere som skal få hjelpe meg videre.Tusen takk til alle dere som har kommet med innlegg her ! Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.