Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Randi Hagen

[#17743] Brit Jonsdatter Skrøvset f. 1811 (Surnadal el. Tingvoll M&R)

Recommended Posts

Gjest Randi Hagen

Området omkring Surnadal og Tingvoll på Nordmøre :Etterlyser opplysninger om opphavet til Brit Jonsdatter Skrøvset f. 1811 Skrøvsetbakken i Åsskard. Hun fikk to døtre med Sivert Ingebrigtson Klett.All informasjon mottas med takk!Mvh. Randi Hagen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Arnstein Rønning

Det er vel hun som i FamilySearch er notert som Brit Johnsen Skrøvsetti f 15. okt 1811 i Stangvik. Navn på foreldre står ikke, men det er fristende å anta at det er Jon Andersen, 32 år i 1801, husmand med jord under gården Schrøvset i Stangvik og Malie Pedersdtr, 27 år. De er i 1801 oppført med 1 sønn på 3 år Lenke

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torgeir Kvalvaag

Om jeg ikke tar helt feil, er det egen bygdebøker for Åsskard. Skrøvset står ikke omtalt i Stangvik-bøkene.Hilsen Torgeir Kvalvaag

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest J Haltbakk

Det er riktig at Skrøvsetbakken er beskrevet i Hans hyldbakks bok 'Folk og heimar i Åsskard'.Jeg ble imidlertid nysgjerrig på Sivert Ingebrigtsen Klett. Vet du mer om hans bakgrunn?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lars Steinar Hansen

Som Arnstein antyder var Brit datter av Jo Andersson, som bosatte seg på Skrøvsetbakken i 1799, og kona Mali Pedersdotter.Hyldbakk nevner to barn av Brit, men oppgir Sivert Ingebrigtsen Klett som far til kun ett av dem, nemlig Marta f. 1841. For det andre barnet Hyldbakk nevner, Peder f. 1838, er faren oppgitt til Arnt Hansson Betten.Sivert Ingebrigtsen Klett skal iflg. Hylbakk være født på Oppdal i 1815 som sønn av Ingebrigt Andreasson Klett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Randi Hagen

Sitter her med Åsskardboka og får ikke ting til å henge helt sammen.I Åsskardboka står det følgende:Skrøvsetbakken, s. 81 'Brit, f. 1811. Med Arnt Hansson Betten hadde ho sonen Peder, f. 1838, og med Sivert Klett dotra Maret, g.m. Tore Dragset.'Dragset: Slåa og Nyvolden s. 67 'Tore var f. 1836 i Oppistua på Dragset og var gift kring 1863 med Maret Sivertsdotter Heggem frå Kleiva i Straumsneset, f. 1841. Foreldra hennar var Sivert Liabakken og Brit Jonsdotter Skrøvsetbakken.'Settemsli: Liabakken, s. 247 'Sivert Ingebrigtson fekk byksel på plassen 22/10 1844. .. Sivert var f. 1815 i Oppdal og var son til Ingebrigt Andreasson Klett. Han og Gurå Andersdotter hadde 1 barn: 1. Anders f. 1844, gift 1875 med Ane Olsdotter Betten. .. Sivert Ingebrigtson hadde og dotra Maret, f.1842, gift 1866 med Tore Torsteinson Dragset i Dragsetslåa. Mora var truleg frå Halsa. Sivert Ingebrigtson og Brit Jonsdotter Skrøvsetbakken hadde dessutan dotra Marta, f. 1841, gift 1875 med Ola Jensson Kvendbø og busett på Åsbø, Halsa.'FamilySearch viser bare Martha døpt 26-12-1841.Jeg lurer på hvorfor Hyldbakk skriver ulikt på gårdene i samme bok. Et sted tviles det på om Brit var mor til Maret, og et annet sted utelates søsteren Marta. Var Maret f 1842 og Marta f. 1841 en og samme person?Hilsen Randi

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Torgeir Kvalvaag

På FS finner du Peder Arntsen og Martha Sivertsdatter på C421872. Noen Maret Sivertsdatter finner jeg ikke. Hvor sikker er du på opplysningene om de to søstrene Sivertsen?At Hyldbakk kunne gå litt i surr, skal du ikke forundre deg over. Tenk å holde orden på alle personene og deres bevegelser ved hjelp av datidens arkivsystem. Men hva skulle vi gjort uten ham? Hilsen Torgeir (som på meget nært hold har observert HH i arbeid med ei bygdebok.)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johannes Haltbakk

Jeg tror grunnen til søsteren Martha er 'utelatt' i omtalen av Skrøvsetbakken, er at Martha var halvsøster til Maret og dermed hadde Marets foreldre ingen ting med Skrøvsetbakken å gjøre. Derimot når Siverts barn regnes opp, er både Martha og Maret nevnt. Logisk, syns jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Johannes Haltbakk

Unnskyld, jeg har ikke lest godt nok. Det er noe sm ikke stemmer helt her.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.