Gå til innhold
Arkivverket

[#17747] Jan Pietersen van Amsterdam


Gjest Kai S Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Storaker

Eg veit ikkje om du hadde fått med det første barnet, døpt 1749:LDS VRI: Peter, - Christening: 05 Apr 1749 Place: Kristiansand, Vest-Agder, Father: Jan PETERSEN Mother: Thone OLSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Harald Storaker!Takk for opplysningen du kom med... Denne opplysningen ligger også inne på FamilySearchHar du/noen andre kjennskap til etterkommere av Peter Jansen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Denne Thone Olsdatter som var gift med Jan var enke når hun ble gift med Jan Pietersen. Noen som kjenner til hennes forhold før Jan Pietersen?Skal legge inn alle hans barn her også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Jan Pietersen og Thone Olsdatter's barn:1.Peter - Christening: 05 Apr 1749 Place: Kristiansand, Vest-Agder, Norway Parents: Father: Jan PETERSEN Mother: Thone OLSDR2.SIMEN JENSEN - Christening: 28 MAY 1752 Froland, Aust-Agder, Norway Parents: Father: JAN PETTERSEN Mother: TONIE OLSDR3.OLE JENSEN - Christening: 25 MAR 1755 Froland, Aust-Agder, Norway Parents: Father: JAN PETERSEN Mother: TONIE OLSDR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Noen som kjenner til denne Nederlandske mannen?Hans fulde navn var Jan Pietersen van Amsterdam, dette kan tyde på at muligens hans far kom fra Amsterdam? Noen som kjenner til hvorfor kan benyttet dette navnet?Takk for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Tilnavnet Jan 'Hollender' forteller at han kom fra Nederland. Hans etternavn 'van Amsterdam' forteller at han muligens kom fra Amsterdam. Noen som har noe å rette opp her?Takk for alle svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Harald Storaker

Opplysningane om Noord-Holland og 1728, - kor er dei i fra?Dette er å finne på Familysearch:JAN PIETERSEN Christening: 31 OCT 1728 Petten, Noord Holland, Father: PIETER CORNS Mother: AAGTJE DIRKSDIEUWER PIETERSEN Christening: 09 JAN 1724 Petten, Noord Holland, Father: PIETER CRELISZ Mother: AAGTJE DIRKSGRIETJE POLLEPEL Christening: 13 FEB 1735 Petten, Noord Holland, Father: PIETER CORN POLLEPEL Mother: AAGTJE DIRKSDIRK POLLEPEL Christening: 30 SEP 1736 Petten, Noord Holland, Father: PIETER CORN POLLEPEL Mother: AAGTJE DIRX

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Hei Harald... Så flott at du har funnet disse opplysningene da! Jeg tørr ikke å mene at dette er riktige personer før noen kan finne ut om denne emigrerte/flyttet/reiste til Norge. Han skal være gift i Kristiansand 1750, så da burde han ha kommet før den tid. Finnes det noen form for opplysninger om personer som kom hit til Norge fra Holland da? eller om personer som flyttet fra Hollnad?Takk for alle opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Arkivar Oddleif Hodne ved Statsarkivet i Kristiansand har jobba noe med Holland-emigrantane fra Sørlandet. Han har undersøkt i protokollane for den Lutherske menigheten i Amsterdam. Du kan prøve å kontakte han.Det var mange ungdommar fra Sørlandet som var noen år i Holland. Det er tenkelig at Tone Olsdatter var ein av dei, og traff hollendaren Jan Pietersen der nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larse

Jeg har nå kontaktet Kåre Oddleif Hodne ved Statsarkivet i Kr.sand. Fortalte han desverre ikke kunne hjelpe meg med dette, da det ble kun ren gjetting av opplysninger. Vi vet ikke om han var Lutheraner og heller ikke om Thone Olsdatter (hans kone) reiste til Nederland og fant han der... Av den grunn kunne han ikke hjelpe meg med dette!Ellers takk for tipset Harald!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Harald Storaker!Svarer deg på et spørsmål du stilte meg for en tid tilbake. Du spør da om hvor jeg har opplysningene ifra at Jan er født 1728 i Noord-Holland... Det har jeg ifra FamilySearch. Da jeg var inne å søkte etter vielsen fant jeg den via Digitalarkivet. Prøvde meg derfor etterpå også i FamilySearch-basen. Fant et matchende ektepar som gifter seg samme sted til samme tid. Står at han er født i Noord-Holland 1728. Ingen flere utfyllende opplysninger på henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.