Gå til innhold
Arkivverket

[#17750] Kruuse-slægten fra Korsør, Danmark + Ole Tholefsen Kellevig


Gjest Sarah Kruuse Lund
 Del

Recommended Posts

Gjest Sarah Kruuse Lund

Hej Jeg håber på, at nogen herfra kan hjælpe mig. Jeg er dansk og forsker i min slægt Kruuse. Muligvis skulle en Ole Tholefsen Kellevig (norsk sømand / skipper)(omkring 1700) have forbindelse til Kruuse slægten. Mange af Kruuse'rne hedder også Tellesen Kruuse (måske kommer Tellesen oprindeligt af Tholefsen?? Hvis nogen skulle have kendskab til Ole Tholefsen Kellevig, så høre jeg meget gerne fra jer. Mange hilsner og tak Sarah Kruuse Lund - Danmark

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Iflg. O. Rygh , norske gårdsnavn fantes en Kjellasvik/Kellesvik gård, gårdsnr. 114, i Ølen sogn, Fjelberg herred i Søndre Bergehus amt. Bd.11 s. 97.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sarah Kruuse Lund

Hej Berit Tak skal du have, det vil jeg prøve at se, om jeg kan få undersøgt nærmere. Kan man mon på nogen måde gå ind i en folketælling - hvilket år ca.? Mvh. Sarah Kruuse Lund - Korsør (Danmark)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg antar at Ole Tollefsen Kellevig var født rundt 1700, eller før.Jeg har sett litt på mantallet for 1701 Kellevig gård. Der fantes bare en Lars Larsen og Johan Johasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sarah Kruuse Lund

Hej Berit Tak fordi du har kigget på det. Det er også lidt svært fordi jeg stort set ikke har andre oplysninger end navnet. Jeg har modtaget en oplysning som hedder: 'Der var i begyndelsen af 1700-tallet en Ole Tholefsen Kellevig, som fik sat sit præg på en gren af Kruuse-slægten. Han har måske været skipper og deltaget i krig....!?? 'Om Kellevig er hans efternavn, tilnavn eller navn på gård/område han oprindeligt kom fra - det ved jeg ikke. Jeg tror, at han må en eller andet måde være havnet i Danmark (Korsør. Men hvis nogen skulle støde på ham i jeres forskning eller efterkommere af ham - så er jeg fortsat meget interesseret i at høre fra jer. Kender nogen et sted (folketællinger eller lignende) på nettet hvor jeg evt. selv kan søge lidt? Mange hilsner fra Sarah Krruse Lund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Hei!Jeg vet at der skal være en slekt ved navn Kallevig i Arendals området. Dette er jo nærmere Danmark ann Fjellberg. Jeg har møtt på denne slekten når jeg har prøvd å finne mer om min egen slekt (Kallevik eller Kallevig som mine slektninger i USA skriver). Jeg kjenner ikke noe mer til denne Kallevig slekten enn at den kommer fra Arendal.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sarah Kruuse Lund

Hej Helga Det kan sagtens være en mulighed, at det er Kallevig/Kallevik i stedet for Kellevik - jeg vil i hvert fald prøve at kigge nærmere på det - tak skal du have Mvh. Sarah Kruuse Lund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes Kallevig i Hisø, Nedenes amt og Kalvig i Jelsa i Stavanger amt.Ang. folketellinger så er det dårlig med det på den tiden. Det finnes manntall 1664-66 og mantall 1701. Men, den siste finnes bare for enkelte deler av landet da mange steder mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helga Kallevik

Det finnes også Kallevik/Kallevig andre steder i Rogaland fylke, ma. på Karmøy og Vindafjord, jeg er litt usikker på hvilke kommuner eller amt dette tilhørte på 17-1800 tallet.I tillegg er der Kallevik på Bømlo i Hordaland fylke, men denne slekten er utelukket, det er min familie og her har jeg oversikt bakover, Kallevik navnet her ble tatt i bruk på slutten av 1800-tallet som etternavn.mvh Helga Kallevik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.