Gå til innhold
Arkivverket

[#17753] Syver Paulsen - Modum i Buskerud 1681-1745 - Hvem var han ?


Gjest Jon Torp
 Del

Recommended Posts

Jeg er ukjent på Modum i Buskerud. Derfor er jeg litt ”bortkommen” når en av mine aner viser seg å komme derifra.Hvem er : Siver Paulsen på Modum ? Født ca. 1681 - Død: august 1745 på Butterud under Tveten på Modum - begravd 15. aug 1745 - 64 år gammel - Blir gift med Lisbet Jonsdatter - Hun født ca. 1691. Lisbet dør på Tveteneie på Modum 4 april 1732 (da 61 år gammel). Syver blir altså enkemann på Butterud på Tveteneie i april 1732 - Han gifter seg om igjen i Heggen Kirke 28 desember samme år - med Else Thomesdatter. Brudgommen kalles da Siver Povelsen TvetensEie. Siver og Else begraver et dødfødt barn i november 1733 - da bosatt på Tvetenseie. De begraver også den 1 år og 7 måned gamle sønnen Thomes 14. juli 1737 - da bosatt på Butterud under Tveteneie. Når sønnen Thomes døpes 26 des 1735, sies det at barnet er født på Butterud og dessuten er Jon Siverssøn en av fadderne for lille Thomes. Jeg tror nokså bestemt at Siver IKKE har noe med Svarvestolen på Modum å gjøre - bare så det er sagt. Jeg aner ikke hvor Siver kommer fra. MEN, jeg er nokså sikker på at Siver har en sønn som heter Jon Siversen - Født ca. ?? - død etter 1765 - gift 5 mai 1743 Modum, med Berthe Knudsdatter Haugen (1722-1784). Han kalles Butterud ved vielsen - hun kalles Haugen ved vielsen. Jon og Berthe er på Flattum på Modum i ekstraskatten 1765. .....Jeg er fullstendig klar over at mormonerdatabasen ikke er en pålitelig kilde. Likevel hender det at det finnes fornuftige saker der. Som sagt, leter jeg etter anene til Siver Paulsen.På Mormonerdatabasen finner jeg dette :Paul Ørjansen født ca. 1647 på Hervig, Modum, død 22 feb 1721, sønn av Ørjan Paulsen Gift med Anne Knudsdatter, født ca. 1650 Hervig, Modum, død 6 SEP 1690Barn:1. Syver Paulsen født: 1679 Hervig, Modum, død:8 august 17452. Knud Paulsen født: 6 april 1681 Hervig, Modum, død: 18 februar 17473. Maren Paulsdatter – født 6 april 1681 Hervig, Modum, død 20 januar 17424. Helvig Paulsdatter – født 9 mars 1684 Hervig, Modum, død 10 november 17425. Berte Paulsdatter – født 1686 Hervig, Modum, død 9 mai 17176. Ole Paulsen – født 1688 Hervig, Modum, død 3 juli 1724:Er det noe som helst hold i dette?Glad for alle innspill!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Jørgen Løwe

Hei Jon,Her kommer det jeg fant i farta. 1) Paul Ørjansen er begravet 2.3. 1721 i Heggen 84 år gammel. 2) Under Hervik s 278 i bind 5 av Modum-bøkene står følgende under brukere: VI. I 1647 var det Ørjan Paulsen som var født i 1617. Han var bruker også i 1667. Han hadde sønnen Paul, f. 1637, og sønnesønnene Ole, f. 1665, Peder, f. 1660 og Syver, f. 1661. Han hadde en husmann, Iver Skaagen (Skogen), som i 1673 var gammel og ikke god for å skatte. Derimot skattet husmannen Ole 1 riksdaler i 1675. VII. Paul Ørjansen, f. 1637, g.m. Sigrid Iversdatter Sønsteby, f. 1625, var bruker i 1667. Ved sin side fikk han i 1673 Carl Torssøn, gift 1. med Gunhild Olsdatter, 2. med Guri Svendsdatter. Carl døde i 1682 og etterlot et miserabelt bo til enken og de syv barna. Da det skulle gjøres opp, gav det ikke mer enn 15 skilling på daleren. Landherren Nils Gunderssøn løste ut kreditorene og satte inn en ny bruker, Peder, som satt til sin død i 1711. Han ble etterfulgt av Ole Paulsen, f. 1665, død 1724. Paul Ørjansen døde i 1721 og ble etterfulgt av 3) I prestemanntallet for Bragernes for Modum (1666) står bl a følgende: Opsiddere Ørgens Poulsøn 949 (jada, det står faktisk 949 år??!! skal vel heller kanskje være 49?) Sønner Pouell 18 Sønner 10 Sønner Peder 7 Sønner Syffuer 5 4) Jeg kan ikke se at det er noe skifte etter de av hovedaktørene her som er døde før 1740mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Jørgen Løwe

På bakgrunn av tidligere erfaring med Modum-bøkene ville ikke jeg stolt på dem alene. Jeg ville funnet originalkildene.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Jon jeg har ikke noe svar på det du egentlig spør om, men et lite innspill til puslespillet hvis du velger å følge opp det Tore nevner med Hervik.At Ørjan er 949 år er noe vi alle skjønner er feil, Tore foreslår at han var 49 år. Det stemmer med mine notater fra sogneprestens manntall, datert Heggen Prestegård 09.05.1666. Alderen er nok en registreringsfeil i manntallet som ligger ute på nettet, som Tore trolig har brukt her.”Din” Siver Paulsen er i følge dine opplysninger født ca 1681. Dette passer fint med en innførsel i tingboka samme år. Her nevnes det at Pål Herviks kvinne Kirsti Olsdatter kom for tidlig (SAKO EMS Tb. I-46 folio 4b). Med andre ord så har de nok ikke vært gift så lenge.Navnene Syver og Pål er navn som er i bruk på Hervik tidligere.Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Hei!Finnes det kanskje noe militært manntall fra slutten av 1690-årene eller tidlig på 1700-tallet for Modum som ville kunne gi svaret på om Sjur (Siver/Sigurd) Pålsson virkelig var sønn av Pål Ørjansson (Jørgensson)på Hervik?Kan dette kanskje også sammenfattes til en artikkel om nevnte slektskrets? Til Gjallarhorn eller Genealogen?mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Are. Jeg kan ikke svare på stående fot om det finnes den type mantall for Modum. For Eiker finnes det et, som jeg tror er datert 1697. Om jeg ikke husker feil, så nevnes fødested for noen av personene i mantallet.Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Jørgen Løwe

Are. Det finnes et manntall for det Akershusiske nasjonale regiment. Dette regimentet har soldater både fra Eiker; numemdal og Sandsvær; Lier, Røyken og Hurum; og Modum og Sigdal for 1699. Modum/ Sigdal-delen sier bare hvem som 'skaffet' hvilken soldat. Under hervik nevnes Pofuel og Peder Hervig. Alderen på soldaten er også oppgitt.mvh Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.