Gå til innhold
Arkivverket

[#17758] Klemet Torgeirsen f. omk 1735 - men hvor?


Gjest Tor Kenneth Talmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Kenneth Talmo

Klemet Torgeirsen giftet seg 6. januar 1778 i Holmen Kirke i Sigdal med Boel Olsdatter. Klemet arbeidet ved Holeverket og ble tidvis kalt for Klemet Verket. Han døde på Holeeie i 1801.Han og Boel fikk 6 barn; Torgeir dpt. 22 jan 1801. Palme, Sigrid, Gundbjørn, Bjørn og Sigrid.Fra Klemet gifta seg i Holmen Kirke har jeg rimelig god kontroll på fyren - men hvor kom han fra?Han skal være født omk 1735. Og i Sigdal er han ikke født, virker det som. Jeg har ikke funnet ham døpt der.Family-search har så langt heller ikke gitt særlig med 'tips og ledesnorer'. Det døpes en Clemet Torgeirsen 18. nov. 1742 på Øyer, Oppland. Noen som kjenner skjebnen til karen fra Øyer? Kan jo være greit å eventuelt få sjekka han ut av saken, dersom han ikke skal sjekkes inn.....mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Kirkebok for Sigdal: Chlæmet dpt. 3-4 juledag 1737 Xherad?, far Torier Palmesson.Boel dpt. 4.trin.s. 1745, far Helies Hagevold.Sigdalsboka III s. 831. Ola Helgesen bodde i Strandeie, Hagavoll og her i Halsteinrud. Barn 1)Elling 1753, 2)Gul 1736 var visst i Hole eie og gift der. 3)Gunbjørn 1740. 4) Boel f. 1745 gift 1778 m. Klemet Torgeisen i Hole eie. 5)Helge 1746. 6)glemte den tror jeg eller mikset med nummerne 7)Sejørn 1749.Palme på Skinnes, Slette i Sokndalen og Modum for å nevne noen steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hjertlig takk Berit. Dine øyne overgår mine. Nå skal jeg umiddelbart sjekke dåpsdagen igjen, for å se dette med egne øyne, og samtidig da trolig lure litt på hvor mine egne har vært.Nå gjenstår det da å få fast grunn på at det er sønnen til Torier Palmesen som gifta seg med Boel.Du glemte ikke nr. 6 - Den står ikke i Sigdalsboka, der hopper en fra 5 til 7.Andreas Mørch skriver om disse: Det er nokså usikkert, det er ikke råd å få kontroll på disse folka. Akkurat det ser jeg på som en utforfring, men nok en gang Berit; Tusen takk.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Nesten helt i bunnen av venstre siden hvor skriften er tett finner du dåpen for 1737.Tror også at jeg fant trolovelse mellom Torier Palmeson og Siri Jørgensdt. i 1730. Men det er veeeldig usikkert da det ikke var så mye å se på filmen jeg hadde. Det kan like godt ha stått Palmesøndag. I min videre leting fant jeg Lars, Ole og Gulbrand Palmeson som ble gift, men ble ikke noe klokere av det. Sjekket Siri/Sigrid Jørgensdt. mot bok med alle konene i Sigdal, men fant ingen der heller. Men som sagt filmkopien var elendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei igjen Berit. Her er en liten oppdatering. Trolovelsen var en innertier. Som ledet meg til Jørgensplassen under Haugerud i Krødsherad. Kan vel sies å være litt flaks men......Torgeir Palmesen og Siri Jørgensdatter omtales i Krødsheradboka på denne plassen (side 537), selv om bygdebokforfatteren ikke går god for at det var der de bodde. Her nevnes fire barn; Palme 1731-35, Jørgen 1735, Palme 1734-38, Klemet 1737 og Kari 1740.Siri Jørgensdatter var datter av Jørgen Jørgensen Jørgensplassen f. i Sokndalen omk. 1668 og Kari Hallsteinsdatter. Siri og Torgeir giftet seg i 1730 iflg. bygdeboka.Jørgen Jørgensen Jørgensplassen døde 1741. Bygdebokforfatteren Andreas Mørch skriver at det er magre opplysninger vi har om barna og deres familier. - Akkurat den påstanden ser jo ut til å følge meg bakover fra Klemet.Men, det gjenstår fortsatt å 'spikre' at det er den Klemet som døpes i 1737 som gifter seg i Holmen Kirke i 1778mvh. Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudseno

Har nå sjekket reg.kort (film MR 00020/3) over skifter på gårder (tor det finnes flere filmer):Skifteprotokoll 1740-43, s. 434. Haugerud i Xherad, pladsen Jørgen Plads 24/5 1741. Jørgen Jørgensen + gm. Karen/Karin Halsteinsdtr. Bto. 19 rd. Nto. 17 rd. Barn: 1)Peder, 2)Ole, 3)Halstein, 4)Siri gm. Torger Palmessøn, 5)Barbro 34 år, 6)Maren 26 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.