Gå til innhold
Arkivverket

[#17765] Oskar Marius og Inger Marie Thoresen, Mossegt. 5 i Kristiania 1900


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

O.M. Thoresen f. 1870, jerndreier, og kone Inger Marie f. 1873 er ved ft. 1900 bosatt i Mossegaden 5 i Kristiania. De har en datter Anna Marie f. 1895 og en sønn Fritjof Kammelo f. 1897.Inger Marie er født i Maridalen står det. Hvor bør en da finne henne ved f.t 1875? Blir det Aker?Og hvor er paret mest sannsynlig viet?Alle opplysninger om familien mottas med stor takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Oskar Marius Toresen i Maridalsveien 152, jerndreier, f. 1870, konf. i Sagene 12.4.1885, far Olaus Toresen,gifter seg i Sagene Kirke 25. 5. 1895 medInger Marie Olsen, f. i Vestre Aker 1873, konf. 2.10.1887 i Vestre Aker, far Andreas Olsen.Sagene Mini2 s170no35Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Vestre Aker MINI 8, 1878-1903.Konfirmert 2.10.1887Inger Marie Andreasdtr. f. 13.3.1873 og døpt 6.7.1873. Født på Store Brændingsejet. Bopæl: Korsvold. Foreldre: Dagarbejder Anders Olsen og h. Maren Eriksdtr. ibd. Konfirmandens Kristendomskundskab m.v.: Mellem meg. godt og temmelig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Hjertelig takk til alle sammen! Hjelpsomheten og velvilligheten er som vanlig stor...Det som nå i første omgang volder litt vanskeligheter, er at ft. 1875 for Aker ikke er på nett.Går en til ft. 1865 er det kanskje Oskar Marius's foreldre som er bosatt i Treschowveien (Olaus Thoresen og Kristine Olsdatter)?Inger Maries foreldre finner en i 1865 på Brændingseiet i Vestre Aker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit H. Knutsen

HeiEr det Olavus Thorersen født 1/11-1842 (far Thorer Thorersen) i Spydeberg som er den personen du søker har jeg endel opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Sagene MINI 2, 1880-1897.Konfirmert i Sagene 12.4.1885. Oskar Marius Toresen f. 11.2.1870 og døpt 6.6.1870 i Kristiania. Adr: Sandakerveien 31. Foreldre: Mek. arb. Olaus Thoresen og Hustr. Kristine Olsen. Vac: 30.7.1870 O. Holm. Kristendomskundskab: Temmelig godt - Forhold 2.Med annen skrift: Lysn. 19.5.95.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Tusen takk for god hjelp igjen!Til Marit: Det ser vel ut for at det er den Olaus/Olavus det dreier seg om. Er takknemlig for all info!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit H. Knutsen

Hei igjenDa har vi felles aner. Jeg har ganske mye om Olavus sin famile, hans søster Bolette Thorerdatter er min tipp oldemor. Kan du oppgi din e-mail adresse sender jeg opplysningene, det blir for mye i dette forumet.Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Takk for det Marit! Du kan nå meg på ruhaars@online.noEllers får jeg bare gjøre oppmerksom på at det ikke er slekta mi, men slekta til min nevø jeg her prøver å følge opp...Og hvis noen hadde funnet vielsen til Olaus Thoresen og Kristina Olsdotter, så hadde jo det vært storvegs!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Dag Brodin

Andreas Olsen 30.5 år f. Aker. O : Stubberud i Maridalen ble gift (Aker, vielser, 13.12.1857)) m. Maren Eriksdatter 31 år f. Grue O : Stubberud For ; Ole Hansen og Erik Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Rune Hårstadsveen

Var en tur på RA på lørdag - en tur som ga veldig magert utbytte i mange henseende, men det er nå en annen sak... Kunne ikke finne Olaus og Kristina viet i Gamle Aker eller Vestre Aker, og jeg kunne heller ikke finne deres sønn Edvard (jfr. 1865-tellinga) døpt i Vestre Aker.Andre som har opplysninger/tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Bare tips: FS. Gift 25/2 1866 Gamle Aker Olaus Thoresen og Christine Olsdt. Kanskje du lette før 1865 pga Edvard. Tellinga for 1865 ble holdt i 1866, men vet ikke dato for når.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turid Holsve

Gamle Aker MINI 3, kort 6/13, s158, nr 10.Vielsesdag 25. Febr. 1866. Ungkarl Smed Olaus Thoresen, 23 år, født i Spydeberg, oppholdsted: Christiania og Pige Christine Olsdtr, 31 år født i Køla. Vestre Sagene.Hans far: Thore Thoresen Hennes far: Ole PedersenForlovere: Anton Halvorsen og Johan Aas. Lyst: 3., 10. og 17 dec.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Hjertelig takk! Nå begynner ting å ta form her... Ble 1865-tellinga holdt i 1866? Det var jeg ikke klar over - og da sluttet jeg vel kanskje søket etter Edvard for tidlig. Men nå har jeg vielsen, og den var viktigst i denne omgang!Og til Marit: Da må det jo være den Olavus Thorersen som du kjente til fra Spydeberg. Tar gjerne i mot info jeg!:-) En glad, Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

Fra forsiden til FT 1865 her på DA står det om Folketellingen 31. desember 1865Kgl. res. 11. oktober 1865 bestemte at det natten mellom 31. desember 1865 og 1. januar 1866 skulle holdes 'almindelig Folketælling' i Norge. ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

...men det klarte de nok ikke å gjennomføre over alt. Derfor ble tellingen holdt fortløpende utover i 1866, men med nedtegnelse av forholdene slik de hadde vært nevnte natt.Ellers må aldersoppgavene alltid regnes fra 1866 siden man regnet denne ut fra 'i hvilket år personen gikk'; altså i praksis hvor gammel personen kom til å bli i 1866.Med vennlig hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Andersen

... som det også står i dokumentasjonen her på DA.MEN, ingen regel uten unntak. Jeg har i hvertfall sett en med alder 0 år i Bergen (ikke med landssøk). Så da kan man lure på om det er en født i 1866, eller om det er en feil i forhold til kolonneoverskriften.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.