Gå til innhold
Arkivverket

[#17769] Johanna Ingebrigtsdatter født 1832, Melhus Trøndelag


Gjest Tom Harald Dahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Tom Harald Dahl

Hvem var Johanna Ingebrigtsdatter, f. 1832 i Melhus, Trøndelag? Hun flyttet til Hadsel prestegjeld iallefall før 1858. Finner henne i 1865 tellingen for Hadsel her:Lenke Jeg har ingen andre opplysninger om henne. Noen som kan hjelpe meg med å finne hennes opphav og forfedre?På forhånd takk! mvh Tom Harald Dahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Hansen

Dette er fra Familysearch:Johanna INGEBRIGTSDR Sex: F Birth: 27 Jan 1832 Place: Christening: 19 Feb 1832 Place: Melhus, Sor-Trondelag, NorwayParents: Father: Ingebrigt OLSEN Mother: Marit JOENSDRSource Information: Batch Number: C426382 Source Dates: 1826 - 1841 Film or Fiche Number: 126709 Collection Details: Holonda; Den Norske KirkeKan det være henne?-Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Tusen takk til dere begge to! Jeg hadde sjekket Familysearch, men fant ikke da - så dette ser ut som om det er riktig person. Da skal jeg jobbe videre og se om jeg kan finne mer om hennes foreldre og hennes evt. søsken.Hvis noen har opplysninger om denne familien, er jeg fortsatt takknemlig for all hjelp!mvh Tom Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Jeg har gjort et søk både på Familysearch og i 1800 tellingen her i digitalarkivet. Enten er det 4 ulike kandidater til Ingebrigt Olsen (alle i alderen 4 - 7 år) eller så er han ikke født i 1801. Hvis han skulle være født rundt 1800, måtte han ha vært minst 32 år da Johanna, datteren, ble født.I familysearch, er det ikke så mye hjelp å få heller, får ikke frem giftermålet til dette ekteparet. (Ingebrigt Olsen og Marit Joensdatter)Håper noen kan sette meg på sporet!... mvh Tom Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olaf Hansen

Siri var Ingebrigts eldste datter (iflg. Fam.search). Da mener jeg denne Ingebrigt må være en god kandidat: LenkeHans mor heter Siri Ingebrigtsdatter, og med skikk og bruk for å kalle opp barn så....Men du må nok innom kirkebøker for å få det bekreftet.-Olaf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Jeg har sjekket kirkeboka for Melhus, og det viser seg at dette ikke kan være riktig familie. Fant Johanna, som var født 27. januar 1832. Det stemmer at foreldrene het Ingebrigt Olsen og Marit Jonsdtr., og at de også hadde ei datter som het Siri, f. 1829. De kom fra Eid på Hølonda. Jeg har derfor gjort oppslag i bygdeboka, og da viser det seg at denne Johanna døde allerede i 1835. Hun hadde imidlertid ei yngre søster som også het Johanna, men hun ble gift på Hølonda, og bodde der hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Hei!Takk for informasjon så langt, og til dine oppsiktsvekkende opplysninger, Håvard!Da har jeg fått et stort problem, hvem er denne Johanna Ingebrigtsdatter som kom fra Melhus i Trøndelag og flyttet til Hadsel i Nordland?Håper noen kan gjøre oppslag i kirkebøkene eller bygdebøkene for Melhus distrikt og hjelpe meg på riktig spor etter min tipp tipp.!??På forhånd takk for hjelpen. mvh Tom Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Hei Berit! Jeg har sett dette tidligere, og ser at det er oppgitt en annen årstall i 1875 enn 1865 tellingen på Johanna. I 1875 er hun oppgitt å være født i 1827 mens i 1865 oppgis hun å være født 1832.Jeg har i mange år hatt muntlige beretninger om at hun skulle være født i 1832, men kanskje dette har vært feil. Kan Håvard eller andre som sitter med info, sjekke kirkeboken og bygdeboken for Melhus og sjekke om hun er registrert i 1827? kanskje vi finner en helt annen Johanna enn det vi tidligere hadde trodd?mvh Tom Harald.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håvard Ler

Nå har jeg sett igjennom kirkeboka for Melhus fra 1826 til 1840. Finner ei Johanne Ingebrigtsdtr. Smedstad, født 21. feb. 1835, døpt 8. mars i Leinstrand sogn. Foreldre: Inderst Ingebrigt Olsen og Berit Larsdtr. Finner Ingebrigt og Berit gift 29. juni samme år: Ungk.Ingebrigt Olsen f. Espaasen i Ø..edahlen(?), 32 år. Far: Ole Erichsen. Berit Larsdtr. Smedstad, 29 år. Far: Lars Smedstad.De fikk sønnen Ingebrigt i 1837. De bodde da på Kolstad i Leinstrand.Jeg har ikke bygdeboka for Leinstrand, så jeg får ikke slått opp der dessverre. Håper likevel det kan gå an å finne ut om dette er riktig person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du har kanskje funnet det ut allerede, men den Ingebrigt Olsen du nevnte i innlegg 6 kan ikke være din mann. Han var gift med Kari Arntsdt. og de fikk barna Ole, Sigrid og Gunhild iflg. Fam.search.Jeg fant samme sted at Ingebrigt Olsen og Marit Joensd. fikk barna Siri 1829, Johanna 1832, Randi 1834 og Johanna 1837, alle Melhus, Hølonda.Årsaken til at du ikke finner noe ekteskap kan være at de ble gift i Trondheim by. Men nå ser det jo ut som om det kanskje ikke er disse personene alikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

For å gå en anne vei lette jeg etter fam. til Johan A. Madsen. Jeg fant en (søster?) Anne Bergette Madsdt. fca. 1842 Hadsel hvor faren het Mads Jakobsen Steilo(Fam.search.)I 1801 fant jeg en Mads Jacobsen 3 år som bodde på Wiig gård i Hassel sammen med søsken og moren enke Maria Mickelsdt. 40 år.Om det finnes bygdebok for Hadsel kanskje du burde sjekke Wiig og Steilo om det kan stå noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Einar Aasprong

Til innlegg 11.Jeg kan ikke se at det er forskjell mellom alder i FT 1865 og 1875. I 1865 er alderen oppført som 39 med to spørsmålstegn etter. Omregnet gir vel dette fødselsår 1827 i overenstemmelse med FT 1875.mvh EAa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Harald Dahl

Hei!Takker for alle innspill og hjelp. Denne damen er et mysterium for meg. Har hatt muntlige overleveringer fra mine besteforeldre og andre gamle slekter om at hun var født 1832. Den Johanna som vi trodde først her viste seg ikke å stemme. Håvard fant ingen Johanna på Melhus i tiden 1826 til 1840, og det mest nærliggende er ei Johanna født 1835. Jeg vil tro dette er en altfor 'gammel' årstall. Jeg må se i microfile for Hadsel kirkebok i de aktuelle årene og se når hun døde her i Hadsel. Jeg tror ikke hun giftet seg her, da det er mest vanlig praksis at de giftet seg på hjemstedet til kona - i dette tilfelle Melhus/Trondheim?.. Men det kan jo hende at hele familien dro nordover? Kjenner ikke til at noen andre av hennes familie reiste nordover.Dette viste seg å være litt mer komplisert enn jeg/vi trodde i første omgang. Det at jeg ikke har vielsesattest som kan vise hvem er faren hennes, heller har jeg ikke 'bevis' for når hun er født og døpt og hvilket bygd/sted, gjør saken litt mer komplisert - men det er jo dette som er moro synes jeg!Håper fortsatt på en løsning på denne saken!mvh Tom Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Tom Harald Dahl

Hei igjen! Jeg løfter denne saken opp på nytt for å se om det kan dukke opp nye inspirerende tanker?Har fortsatt ikke kommet nærmere løsningen jeg.. mvh. Tom Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Tom Harald Dahl

Hei!Nå er det snart 3 år siden jeg tok opp denne saken. I mellomtiden har det kommet ut skannede kirkebøker for Hadsel og jeg har nå funnet giftemålet mellom Johan Andreas Madsen og Johanna Ingebrigtsdatter.Linken til kirkeboka er her (par nr 25): LenkeHvis jeg tyder skrifta riktig så er faren hennes oppgitt til å være Ingebrigt Larsen (?). Videre ser jeg at brudens oppholdssted er Bitterstad i Hadsel, kan ikke se i det giftemålet at hun skulle være fra Melhus? Eller?Videre lurer jeg på hvem er ektefellens foreldre? Faren til Johan Andreas er oppgitt til å være Mads Jacobsen i dette giftermålet. Noen som vet hvem han er?Takknemlig for videre hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.