Gå til innhold
Arkivverket

[#17772] Waldemar Tolvsen Hammersmed kom til Gjerpen i Telemark


Gjest Vigdis Kverndal
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Kverndal

Waldemar Tolvsen var født ca 1741, Han var gift med Marthe Maria Hansdtr f ca 1743. 1. barn Tolv Anund ant. f i 1770 (kom antagelig til Gjerpen med foreldrene.) 2. barn Maria døpt 1774 Hytten Gjerpen. 3. barn Anne Barbara døpt 1776 Aas Hammeren Gjerpen. 4. barn Hans døpt 1 mar 1778 Aas Hammeren G. 5. barn Barbara døpt 8 okt 1780 Aas Hammeren. 6. barn Anne Margrethe døpt 26 sep 1784 Waldemar døde i 1792 på Aashammeren, og Marthe Maria i 1802 samme sted. Har noen vært borte i disse og kan fortelle meg hvor de ble født og hvor de giftet seg blir jeg glad. Jeg er ikke helt sikker på hva en Hammersmed gjorde,men kansje han jobbet ved en av gruvene?Hilsen Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Rehn Holm-Johnsen

En hammersmed jobbet vel på Hammerverket som tilhørte Jernverket? Du finner endel hammersmeder på Herre også i forbindelse med Bolvik Jernverk som hadde et hammerverk på Hellestvedt. De lagde blant annet stangjern.mvh Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Et jernverk produserte i masovnen (av jernmalm, trekull og kalkstein) råjern som enten ble brukt direkte som støpejern i støperiet som hørte til jernverket eller videreforedlet til smijern (stål). Det siste foregikk ved en stangjernshammer, der (etter minking av karbonmengden ved oksydasjon) smijernet ble smidd ved hamring med store vannkraftdrevne hamre til lange stenger av smijern. Det var dette som var salgsproduktet som ble solgt til smeder etc. En hammersmed var fagarbeideren som ledet driften av en stangjernshammer (Hammern i Maridalen har navnet fordi der var Stangjernshammeren som laget smijern av råjernet fra Bærums Verk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.