Gå til innhold
Arkivverket

[#17777] Hæreslekten fra Skotselv


Gjest Inger-Lise Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Lise Moen

Har noen opplysninger om forfedrene og slekten forøvrig vedr.Rasmus Knutsen Hære født 1829 i Eiker gift med Kristiane Kristoffersdatter født 1830. Kristiane skal være døpt i Haug kirke.Min bestefar er Theodor (Hære) Borgevad, født 1863 og sønn av ovennevnte. Hans kone het Aagot og de hadde 9 barn.Meget takknemlig for tips/svar !!Vennlig hilsen Inger-Lise Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Pettersen

Her har du i hvertfall familien i 1865I følge familysearch ble Rasmus Knudsen og Christiane Christophersdtr gift 26.08.1853. Her står det at hans far var Knud Rasmusen, og hennes Christopher Sørensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Moen

Hei MagneTakk for svar. De navnene som fremkom på folketellingen har jeg vært borte i, men som bosted står: 'De Valterske Eiendomme'. Hva er det tro? Hvis du har (eller finner) ytterligere opplysninger ang. denne slekten, er jeg meget mottagelig.Hilsen Inger-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei!Det døpes en Christiane, f. 07.10.1831, i Haug kirke 20.11.1831. Hun er datter av Christofer Sørensen og Kari Knudsdatter Skjølseie. Faddere er: Marte Larsd. Skjølseie, Oline Olsd. xxAas, Ole Nielsen Skjøl, Amund Nielsen Skjøl og Niels Johannessen Horgen.I samme tidsrom, dvs. 1828-32, fødes én Rasmus Knudsen, 08.11.1830, døpes i Bakke kirke 26.12.1830. Foreldre Knud Rasmussen og Karen Dortea Jonsdatter, bosted ”Skotselv Ullerns Lægd”. Faddere: Anehelene Olsd Koprud, Maren Eriksd Skotselv, Hansjørn Poulsen Skotselv, Rasmus Jonsen Skotselv, Amund Jonsen Skotselv.Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Hei Inger - Lise. Det er vel mulig du er klar over det, men jeg vil bare si at Theodor Borgevad omtales i en bok om Arbeiderbevegelsens historie i Øvre Eiker. I boka henvises også til en artikkel i avisa Fremtiden. Er du ikke klar over det, så gi beskjed så skal jeg grave fram rett navn på boka og forfatter. Eventuellt en kopi av siden.De Valterske eiendomme - Det er vel sånn at på denne tiden var det en Familie Valter som eide en del eiendommer i kommunen. Trolig var det tilfelle med eiendommen som nevnes over. Men det finnes lokalhistorikere som vet mer om dette og det er mulig jeg tar feil. Hadde vært 'artig' om de kom på benen her.mvh Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Moen

Hei BjørnTakk for opplysninger, de skal jeg se nærmere på. Hei Tor Kenneth - og takk for innleggDu nevner en artikkel i Fremtiden og det er vel antagelig en beskrivelse av Theodor og hans liv da han var 73 år. Denne har jeg. Innlegget sto den 6. november 1936. Det er vel denne du sikter til? Artikkelen er interessant og jeg leste det også opp for deltagerne i et slektstevne for Borgevad-slekten.Boken om Arbeiderbevegelsen kjenner jeg ikke til, så hvis det står noe der, er jeg veldig interessert.Når det gjelder 'De Valterske eiendomme' kanskje man kan rette et spørsmål til historielaget el.lign. Har du noen kontakter å tipse meg om?Hilsen Inger-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kenneth Talmo

Boka heter ' Arbeiderbevegelsen på Øvre Eiker' og ble utgitt av Øvre Eiker Arbeiderparti i 1994. Forfatteren var lokalhistotikeren Bent Ek.Trolig er det som sies i boken en 'kopi' av deler av aertikkelen i Fremtiden. Det er den du har. Det dreier seg om en mann som 'aldri' sov - bare jobba. Og som en gang brukte hele 2, 5 timer på å gå til jobben.Send meg en mail på. tallmoen@start.no så skal du få mail adresse til Bent Ek - det kan jo tenkes han vet om ett eksemplar eller to - men lånt den på et bibliotek er nok mulig.mvh. Tor Kenneth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ungkarl Knud Rasmussen Skotselv 22 år og pige Karen Dorthea Jonsdatter (Skotsmoen ?) 34 år blir viet i Bakke kirke på Eiker 5. juli 1829. Forlovere: Petter Pettersen og Christoffer Olsen. (Opplysninger fra Kirkebok for Eiker)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Inger H.Martinsen

Hei!Jeg er vel litt sent ute med å svare på dette.Vi er allikevel i slekt.Bror til Theodor,Karl Martinius er min oldefar.Om du ser på hjemmesida mi:ing.m.home.online.no ,finner du mye av slekta der.Vi er en STOR Hære-familie. Har du lyst,så send meg en mail:inger_mart@yahoo.no Hilsen fra Inger E.Hæhre Martinsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.