Gå til innhold
Arkivverket

[#17779] Jens Jensen Grøn , hvem var han? Hadde barn til dåpen 1814 i Askvoll


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Er det noen som vet hvem Jens Jensen Grøn var? Den 17.10.1814 døpte han datteren Margrethe Marie Jensdtr. i Askvoll.Jeg ser at en Jens Hansen Grøn ble døpt 23.06.1743 i Vik i Sogn.Hans far var Kapellan Hans Grøn.Er der noen sammenheng her? Kan Jens Jensen Grøn være sønnesønn av Hans Grøn? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Vedr. dåpen i Askvoll 17.10.1814.Foreldrene står i kirkeboka oppført som omreisende Jens Jensen Grøn og kone.Det er ikke nevnt noe fødested, men av fadrene kan det se ut til å være i Hyllestad sogn.Det er vel da kanskje lite trolig at dette er den samme Jens J.Grøn som ble født på Kongsberg i 1778.Det er vel snarere ham vi finner på Kongsberg i 1801, se lenken. LenkeHar noen hørt navnet Jens Jensen Grøn i forbindelse med de omreisende? Jeg er takknemlig for alle innspill som kan hjelpe til med å finne ut hvem han var , og også navnet på kona. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Ingrid A Gillesøy

Dette er eit skudd i natta...men kan Grøn ha noko med Grønhaug frå Bygstad å gjere? I Askvoll komm. finnast både Jens og Hans som førenamn på folk derifrå, men dei var fødde på slutten av 1600-talet. Det kan vel vere verd ein sjekk om ikkje betre forslag dukkar opp ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innspillet ditt Ingrid.Ingenting kan utelukkes , og jeg skal se nærmere på forslaget ditt.Problemet med de omreisende er å kunne følge sporene deres.De oppholdt seg ikke nødvendigvis så lenge på samme sted av gangen.Det er jo også en presteslekt som brukte Hansen/Jensen Grøn.Kanskje det er en forbindelse der. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Sitter å ser i mitt slektsprogram og kommer over flere fra omstreiferslekt med Grøn navnet.Mange som heter Jens Grøn/Jensen Grøn, men ingen som matcher helt... Skal fortelle flere om at du vil ha rede på noe her så bare ta tiden til hjelp. Dette kommer til å bli funnet ut av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Leif Kåre Solberg

Jens Jensen Garmann Grøn f. 7.2.1779, d. 10.7.1814 i København var kjøpmann i Kongsberg FT 01, gift i Kjøbenhavn 22.12.1809 med Catharina Lauretta Tychsen. Hans foreldre var Lektor i Kongsberg Jens Garman Grøn, FS/PRF døpt 23.06.1743 i Vik i Sogn gift 17.8.1770 i Vang med Anne Christine Blixencrone Castberg. Resten av anene finner du på [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=28978&sok=gr%F8n+leif+k%E5re&startnr=&antall=&spraak=>Lenke Små muligheter for fanteblod i den delen av trønderslekten Grøn!Når det gjelder den omreisende Jens Jensen Grøn og kone som den 17.10.1814 døpte datteren Margrethe Marie Jensdtr. i Askvoll, har jeg ingen informasjoner. Eilert Sundt bekrefter at navnet Grøn var i bruk blant norske fanter. I fantefortegnelsen heter det at fanten Christian Blinks også kalles Grøn (antatt død mellom 1820 og 1850)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk Leif Kåre for svar på et relativt gammelt tema.Jeg fant vel aldri ut hvem denne Jenes Jensen Grøn var,men oppdaget at det nok ikke hadde å gjøre med presteslekten fra Vik.Det har jo vist seg før at de omreisende ofte har tatt i bruk slektsnavn, som man ikke alltid finner noen god forklaring på. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.