Gå til innhold
Arkivverket

[#17782] Urmaker Erik Paulsen fra Kristiania


Gjest Ole Dagfinn Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole Dagfinn Berg

Urmaker Erik Paulsen f. ca. 1809 d. ca 1870 fra Kristiania, gift med (Anne) Margrethe Svendsen fra Stavanger. Bodde i Rissa, Sør-Trøndelag rundt 1830. Barn Mina, Emilie, Margrethe og Baldus. Etter sin kones død ble barna bortsatt på gårder i Rissa. Erik Paulsen gikk på sine ben tilbake til Kristiania, og 'ingen' i Rissa hørte noe fra ham. Kan noen hjelpe med opplysninger om: Urmaker Erik Paulsen fra Kristiania og (jordmor i Rissa??- Rissas første??) Anne Margrethe Svendsen fra Stavanger. Muligens gift i Vår Frelsers kirke i Kristiania (Oslo Domkirke ???)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg skal forsøke å hjelpe deg, men det ville lette søkingen om jeg fikk vite;1. når/hvor barna er født og hvor dette er opplyst?2. hvordan det antatte fødselsåret 1809 er beregnet/hvordan vet man at han født i Christiania?3. når døde Anne Margrethe Svendsen?og ellers andre tilleggsopplysninger om urmakeren (helst så mye kilder som mulig), og f.eks. hvor finnes han i FT 1865 om du skulle ha funnet ham der.Alle opplysninger hjelper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

FS: Emilie f. 17/5 dpt. 18/8 1839 Stadsbygd Erik Poulsen og Anne Margrete Poulsen.--Ane Margretha f. 13/10 1835 dpt. 16/1 1836 samme.--nn f. og død 24/12 1837 samme.???Så finnes det 2 barn dpt. i Domkrk. i Christiania: Minna Eriksdt. dpt. 20/4 1834, Erik Poulsen og Anne Margrethe Waaland---Minna Milliana dpt. 14/1 1830, samme foreldre men nå heter moren Wolland til etternavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Minni Milliana, født 30.12.1829, døpt i Vor Frelser 14.01.1830 er datter av 'Erich Poulsen, Borger og Bagermester og hustrue Anne Margrethe født Wolland', foreldrene bosatt i Bagermester Ole Haulands gård på Grønland. (Oslo Domkirke Mini 10 1824-18308/14 p.538/539 no.26) De fikk spesiell tillatelse til å døpe datteren i Vor Frelser.Jeg tror neppe bakeren og urmakeren er samme person, her er det litt for mye som ikke stemmer. (Jeg har ikke sett på den andre, men antar at konas navn også her er Wolland?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Da var tydeligvis de 2 siste barna ikke deres.Søkte FT 1865 etter alle varianter av yrke urmaker og etternavn begynner på P, og fant kun 1 i hele landet. Michael Pauls. 60 år f. Wang Hedm., bosted Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Dagfinn Berg

Her var det mye nytt, men for å prøve å svare på spørsmålene til Geir K. Jeg har et brev fra et søskenbarn av far, Johan A. Dybdal dat. 1954. Han sier at 'foreldrene til bestemor Mina (Mina Eriksdatter Fallin) var urmaker Erik Paulsen fra Kristiania ---- Far hans var tysker. Og mor hennes var jordmor i Rissa, Stadsbygd og Lensvik, den første fast ansatte, Margrethe Paulsen, født Svedsen fra Stavanger' Så nevner han fire søsken, 'Mina på Fallin, Emilie på Foss, Margrethe og broren Baldus begge på Stadsbygd.'(Rissa Bygdebok bII s. 105, noen linjer om jormor madam Paulsen 1938 /1945)Mina f. 1834 - FT1900 Rissens Emilie f. 1839 - FT1865 Stadsbygd Mere finner jeg ikke i FTAntatt fødeår for Erik Paulsen fra Stadsygd Genealogy http://www.h2a.net/slekt/Jeg vet ikke når Anne Margrethe døde og jeg har ikke funnet Erik eller Anne Margrete i FT.Her er det lite valide opplysninger å gå på, men det ser ut for at dere har tak i en tråd ... Jeg er spent ! Ole D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg så for sikkerhets skyld på Minna som Berit refererte til, men også her borger og bagermester Erik Poulsen far og Anne Margrethe Waaland mor.MEN, jeg lette opp vielsen (21.04.1829 i Vor Frelser, Christiania) og der står 'Erich Poulsen, Ungkarl, Bagermester og Jomfru Anne Margrethe Waaland'. Han er født i Nes på Romerike, alder oppgitt til 28 år, hun, 24 år er født i Stavanger. Og enda bedre; hennes far er SVEND LARSEN WAALAND,'capitain'. Hans far er forøvrig gårdmann Poul Erichsen. (OSlo Domkirke Mini 19 1828-47 1/17 no.28).Så det er nok allikevel riktige foreldre, men hans yrke mistenker jeg å ha blitt feil med årene. (Han KAN selvsagt ha blitt urmaker uten at jeg har så stor tro på det, men dette skulle kunne finnes ved å se på de øvrige barnas dåp og konfirmasjonene i Rissa, de kirkebøkene har ikke jeg).Erich Poulsen er altså ikke fra Christiania, men Nes. Da hans far er gårdmann skulle det nok være god mulighet for å spore disse opp, men det rekker jeg ikke ikveld.Jeg ville foreslå å kikke på konfirmasjonene til barna (og selvsagt hver dåp) i Rissa for å fastslå yrket, samt å finne et sikkert tidspunkt han sist var der. Og han kan like gjerne ha returnert til Nes som til Christiania, men det kan vi nok kanskje løse når Rissa kirkebøker er gjennomgått. (Han kan stå som utflyttet også om vi er heldige).Men ett skritt på veien var det, jeg tror Berits funn viser seg å være riktige. (Alderen til Erich stemmer også bedre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Dagfinn Berg

Hei Geir og Berit. Dette var spennende og viser at muntlige overleveringer ikke alltid er helt å stole på. Rissa er et lite bondesamfunn, og jeg har spekulert på om det kunne være oppdrag nok for en urmaker å leve av. Dersom han er baker får jeg gå løs på bygdebøkene med ett nytt syn.Mulig det er mere å finne her også. Datter av Erich, Mina Eriksdatter har iflg. Stadsbygd Gen. en datter med navn Minni Olsdatter f. 1872 Rissa - d. 1944 Springfield, Oregon. Ut fra det som Berit skriver, kan hun altså ha hatt en søster med samme navn som hun kanskje har kalt opp etter. Mulig at denne søsteren døde tidlig og ikke kom til Rissa. Har ikke hørt om henne tidligere. Mange takk så langt, så skal jeg sjekke om kirkeboka er kommet til Statsarkivet i Trondheim og sjekke litt videre der. Kommer dere over noe mere er det kjempefint. Jeg takker og bukker. Ole D. Berg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Bare for ordens skyld, jeg venter på opplysningene fra Rissa før jeg begynner å lete. Det kan spare mye arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.