Gå til innhold
Arkivverket

[#17784] Anne Mortensdatter QVAX (ca.1670-1762)


Gjest Knut Bryn
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Bryn

Anne Mortensdatter QVAX døde på Røros i 1762. Hun er oppgitt å være enke etter Ole Aasen, og det er vel helst den Ole Jonsen AASEN som døde på Røros i 1758, 85 år gammel. Er det noen som kjenner til når dette ekteparet giftet seg og hvilke barn de evt. fikk. Kan en av dem ha hatt et barn fra tidligere ekteskap (evt. uetnfor ekteskap)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Ifølge registret over skifter i Røros var det skifte etter Morten (Carlsen) Quax i 1710, og det anføres at en datter Anna 28 da var gift med Ole Jonsen Aasen. Det er mulig denne er den samme som Oluf Jonsen Aasen som i 1705 var gift uten at det nevnes antall barn, og som i 1701 var 23 år.Jeg har funnet Morthen Quax under Kvaksvollen i Rørosboka (bind 3, side 165) og datteren Anne og Ole Jonsen Aas under Mortenåsvollen s. 166. Bare to barn er nevnt Morten Olsen Aas som ga navn til vollen og Kari gift med en Jon Riise.Du har kanskje allerede funnet svar på ditt spørsmål, og jeg beklager hvis jeg nå har kommet med ting du allerede har funnet ut eller vet fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

Takk skal du ha Astrid. Dette var meget nyttig. Opplysningene skulle jo tilsi at Anne Mortensdatter QVAX var gift før 1710. Den Anne Mortensdatter jeg er på jakt etter måtte skrifte i kirka i 1719 samtidig med Peder Olsen REFSET. Jeg mistenker vel dette paret for å ha fått et barn utenfor ekteskap. Dette kan jo fortsatt være Anne Qvax, men jeg heller vel da kanskje til at det må ha vært en annen Anne Mortensdatter, nemlig datter av Morten Jonsen SPELL. Se innlegg 17884.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.