Gå til innhold
Arkivverket

[#17785] Geistlige skifter i bergen Stift.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Det er skifte etter Kirstine Daae , enken etter Hans Grøn i Vik , prot. Sogn 2 - folio 1 i 1782.Jeg skulle gjerne visst hvem som var nevnt i det skiftet.Finnes det noe skifte etter Hans Grøn også?. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 17. september 1782. Til stede var avdødes kjødelige søstre Karen Daae, Sal. hr Major Tuxens, Marie Daae Sl. Lector Leirdahls, og søstersønnen Andreas Tuxen, men avdødes 'rette og eneste Arvinger' var 'trende Børne Børn, Børn efter hendes afdøde Søn, fordum Hører paa Kongsberg Skoele' 1) Hans Grøn, omtrent 7 år, 2) Jens Grøn, 4 år, 3) Cathrine Christine Grøn, 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for svaret Yngve.Jeg prøver å finne sammenhengen mellom den Jens Jensen Grøn hadde en datter til dåpen i Askvoll i 1814 , og Hans Grøn.Jeg har funnet at han fikk en sønn Jens som ble døpt 23.06.1743 i Vik.Kan det være denne sønnen som er nevnt avdød i skiftet.I så fall kan barnebarnet Jens være identisk med ' min ' Jens Jensen Grøn.Jeg er imidlertid ikke i stand til å finne noe skifte etter Hans Grøn.Vet du når han døde? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sølvi Arntzen

Iflg. Stamtavle over familien Daae i Norge, av Aagaat Daae, døde Hans Grøn i København 1745 mens han var der for å 'sollicitere'.Hans sønn Jens Garmann Grøn (1743-82) var cand. theol. og lærer på Kongsberg, gift med Anne Kirstine Blixencrone Castberg, født 1752 i Vang i Valdres, død 7.7.1780 på Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Sølvi.Da er det nok hans barn som er nevnt i skiftet etter hans mor 17.09.1782.Spørsmålet som det gjenstår å finne svaret på , er om Jens Jensen Grøn født ca. 1778 er identisk med den Jens Jensen Grøn jeg har nevnt tidligere.Står der noe i denne slektstavlen om barna til Jens Garman Grøn? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.