Gå til innhold
Arkivverket

[#17786] Ole Roll


Gjest Joy Sundrum
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser dere har kommet langt. Jeg har lett etter ekteskapet mellom Ole J. og Berit Olsdt. Ikke funnet det i Skogn/Levanger/Ekne eller Inderø i tiden 1805-15.Skogn krk.bok: Johan Olaus hjemmedøpt 11/2 1815 av faren Ola Johansen Roall på Levanger, mor Birret Olsdt. Samme barn døde 24/2 1815.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nå må jeg skjerpe meg! ROL er som tidligere skrevet gård på Inderøy, postadresse i 1972 var Sakshaug, men ROEL er gård i Steinkjer kommune, med postadresse Sparbu (kilde: Norsk stedsfortegnelse, Postdirektoratet 1972).Er Roall riktig skrivemåte, så må vi vel kanskje over til Roald i Giske kommune (Møre og Romsdal). Men først Inderøy, så Sparbu!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Takk Arnstein, Kurt og Hallvard. De mer finner vi, de mer er jeg forvirret! (The more we find, the more I am confused.) I dag fant jeg i filmen at i Levanger var det født 17 mar 1788, Ole uækte barn til Kirsten Olsdtr Rolien. Far er Lars Olson Hetloe af Wærdalen; han er Land Soldat. Fadderne er fra Molberg, af Wærdalen, Ertsaas, Grottingen:Wærdalen, og Hojum. Er denne en annen mulighet? Jeg merker ikke gårdnavnet 'Rolien' i kirkeboka så er den en liten gård?Da han døde i 1832, var alderen hennes 42--så f. i 1790. Ole, sønnen til Kirsten Olsdtr f. 1788. Ole, 40 år i Tjøtta betyr han var f. 1784.Jeg tror at problemet er hvordan og når Ole bli knyttet til Rolien eller Roel--eller--hvilken Ole. Er det sikkert at Ole Roll, husmann i Skålvær er den samme mannen som er på innrullerings manntalet for Tjøtta? Fordi hans enken gifter seg med hans venn, Nils Ørum Nilsen, det er ganske mulig Ole'n som gifter seg med Berit/Berte er Ole'n som var f. i Inderøy.Jeg synes det er viktig å finne giftermålet hans til Berit Olsdtr. Men hvor? Det så ikke jeg i kirkeboka for Skogn i dag gjennom 1815.Spørsmål: Hva er 'VRI?' Takk så mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Kirkeboka for Inderøy 1784-90 vil vel antakelig kunne gi svaret når det gjelder Ole Roll i Skaalvær.VRI er den sikreste biten av mormonernes FamilySearch (er vel stort sett registreringer fra kirkebøker).Gårdsnavn fikk man ofte påhengt etter hvert som man flyttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Dahlstrøm

25. mai 1786 ble en Ole døpt i Inderøy. Foreldrene var Johannes Olsen og Olava Pedersdatter.15. januar 1815 ble Ole Johansen, 30 år og Berethe Olsdatter, 29 år viet i Vår Frue kirke i Trondheim. (Det er først fra året 1820 at norske kirkebøker normalt oppgir brudefolkets opphav/fødested!) Mvh Kurt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Jeg had ikke lest eposter fra Berit og Arnstein igjen før jeg sendte min. Takk. Berit, jeg visste ikke at det var en gutt Johans Olaus av faren Ola Johansen Roall f. 11/1 1815 og d. 24/2 1815. Jeg trodde at Ole og Berit giftet seg rundt 1815-1816, men kanskje tidligere. Jeg så på 1813-1815 i dag, men ikke fant giftermålet.En annen idé--hvis Berit er fra Hedmark, kunne Ole har kommet fra der også? Digitalarkivet stå at Rolie er i Ringsaker, Hedmark i 1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jeg vil for min egen del konkludere med følgende så langt (opplysninger hentet fra de forskjellige innleggene over her):1. Den aktuelle Ole Roll i Skaalvær er med stor sannsynlighet født på Inderøy. Dette er opplyst i innrullerings-manntalet for Tjøtta året 1824.2. Forskjellige opplysninger peker mot at han er født i perioden 1784-1790.3. Det er to aktuelle gårder i området som han kan ha tatt navnet fra: Rol på selve Inderøy (Sakshaug), og Roel i utkanten eller i Sparbu (jeg vet ikke helt hvor den siste ligger, men den hørte til Steinkjer kommune i 1972 med postadresse Sparbu). I 1818 får han ei datter mens han bor på Levanger, og kalles da Rohlien. Rolien er en gård rett øst for Levanger (Frol). Det er en gård Rolia i Leksvik og en i Hemnes (og Roli i Eidskog, dvs Hedmark, blant andre steder). De tre første barna får han forøvrig mens han bor på Levanger. Første gang i 1815 kalles han Roall. Andre gang 1816 Rollo(?) og 3. gang Rohlien. Når han så flytter til Skålvær kalles han Roll det samme gjør barna mange år seinere (1865).4. Vi har foreløpig funnet bare en aktuell kandidat: 25. mai 1786 ble en Ole døpt på Inderøy. Foreldrene var Johannes Olsen og Olava Pedersdatter. Olava Pedersdatter var tjener på gården Hustad før hun giftet seg med nest eldste sønnen på Reitan (Vuddu i Inderøy) - Johannes Olsen, f. ca 1759. Denne Johannes var sønn av Ole Rasmussen Reitan (død 1768) og Maren Pedersdatter (f. ca 1735, Sand i Verran). Da Ole Rasmussen Reitan døde, ble enken gift med Ole Toresen (som døde allerede 1773). Ikke noe ROLL her - eller kanskje hos Olava?5. Ole Roll var gift med Berit Oldsdt, med far fra Hedmark. Det er foreløpig ikke funnet noe giftemål i Levanger, Inderøy eller Skogn for disse to, men 15. januar 1815 ble en Ole Johansen, 30 år og Berethe Olsdatter, 29 år viet i Vår Frue kirke i Trondheim (i FS/VRI står forøvrig 15. JUNI). Ole kan ha jobbet i Trondheim og møtt hedmarkingen sin der.Min konklusjon så langt:Kirkebok for Inderøy for perioden 1784-1790 må gjennomgås for å se om det er andre aktuelle kandidater enn den Ole som allerede er funnet.Generelle betraktninger:Nordlendingene var mer opptatt av å ha et litt spesielt slektsnavn enn nordtrønderne var. I Trøndelag hang husmannsånden som et tungt teppe over befolkningen. Der skulle du bare ikke tro at du var noe! Nordlendingen kalte gjerne barna opp etter aner flere ledd tilbake. Fra egen slekt i Nordland/Troms har jeg eksempler der barn ble kalt f.eks. Røgh etter oldefar på morsida, og Winther og Kiær ble hentet inn fra gamle dager rett som det var, når barn skulle navngis. Hadde man ikke noe, så kunne plutselig et av barna hete Johan Mølmann etter den kjente handelsmannen i Trondheim, eller en fikk navnet Falch etter den gamle og kjente Falch-slekta på Helgeland (en fadder av Falch-slekt var nok). Roll var jo et ganske spesielt navn, og Ole ville vel ikke være noe dårligere enn de andre på stedet (75% av anene mine er fra Trøndelagsfylkene med mange husmenn, så kjære trøndere, ta ikke dette med husmannsånden ille opp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nå fant jeg noe interessant (synes jeg).Olava Pedersdatter som bodde på Inderøy og var mor til den ene aktuelle Ole som vi har funnet på Inderøy har ikke Hallvard hentet fram noen opplysninger om. Jeg går ut fra at du har de andre opplysningene fra ei bygdebok, Hallvard? Det står kanskje ikke noe om Olava, og kanskje var hun innflytter, eller? Hun var i 1801-tellingen oppgitt til 44 år, dvs født ca 1757.Via FamilySearch finner jeg ei Olave Pedersdatter døpt 01.10.1758 i Ibestad. Foreldre var Peder Olsen og Berthe Olsdatter. Ibestad ligger på Roll-øya ved Harstad, og der har flere av MINE aner kalt seg Roll eller Rold. Navnet Olava har også gått igjen i denne slekta. Astafjord/Ibestad har flere bygdebøker, og den siste er veldig bra - jeg har den ikke (Tore Meyer: Astafjord bygdebok).Jeg har ikke gått i dybden på Roll-slekta, og vet ikke om denne nevnte Olava var av 'mi' slekt. Jeg holder forresten på å skrive av et skifte fra 1731 etter Anders Baltzersen på Nord Roldnes som hadde en sønn (min ane) Gabriel Andersen Rold. Gabriel ble gift med Olava Kristine Krog (1710-1756), og der begynner Olava-navnet i mi slekt. Olava Krog var datter av visepastor til Ibestad, Christen Olsen Krog.Men det var sikkert flere familier fra Nord- og Sør-Roldnes gårdene som kalte seg Rold. Jeg klarer ikke å passe inn Peder blant etterkommerne etter Olava Krog og Gabriel Rold. Det finnes en del opplysninger om denne slekta her: http://www.nose.dk/Norge/nordrollnes.html#24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Nå reiser jeg bort snart, så da slipper dere mere forvirre(n)de opplysninger fra meg på et par dager, men for ordens skyld, så er det to stk Olava Pedersdatter som døpes i Ibestad i 1758. Den ene blir gift i Astafjord i 1789 med en John Kristoffersen (den opplysningen går igjen i FS mange ganger og på flere steder), men den andre (datter av Peder og Berthe) finner jeg ikke i FS som gift i Astafjord/Ibestad.En annen ting før jeg slutter. Som nevnt tidligere så er det ved giftemålet til Olava Pedersdatter og Johannes Olsen på Inderøy 28. april 1785 i FS opplyst at det finnes 'additional data in original record'. Dette bør også sjekkes.Da regner jeg med at saken er oppklart når jeg er tilbake på søndag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Og HELT til slutt, så kalles øya i Troms også Rolla, og Ole kalles en gang Rollo - kan det være en feiltolking av bokstavene a og o?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Arnstein, Jeg har nettopp begynt å lese alt som du fant. Det er utrolig! Takk! Jeg må studere alt og se hvordan det passer på. Jeg har bare en film på Mormon bibliotektet så kanskje må jeg bestille meg andre. Ha en fin helg. Joy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Arnstein; antar at du er kjent i Levanger: Stabelvolden ligger mellom HINT (Røstad) og utløpet av Levanger-elva. Det foregår en stor utbygging av leiligheter der for tiden.Nå ble det vel ingen 'treff' på Stabelvolden i denne saken, men likevel...Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Joy Sundrum

Jeg begynner et nyt tema som ikke er under Nord Trøndelag men 'general' og jeg kaller det 'Ole Johansen Roll'. Alle har gitt mye hjelp til meg og jeg setter pris på den. Jeg skriver mer der. Arnstein, ja, vet jeg hva er VRI--vanligvis bruker jeg IGI. Takk at du forklare. Jan Peter, takk at du skrev om Stabelsvolden fordi jeg lurte på om den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.