Gå til innhold
Arkivverket

[#17793] Ekteskapsbev.: Endre Brynildsen Y. Eide / Johanne Knudsdtr Sætre, 1757 Stryn


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Endre Brynildsen Ytre Eide og Johanne Knudsdtr Sætre giftet seg 24.6.1757 i Innvik. Ved en tilfeldighet fant jeg dette paret i databasen Ekteskapsløyve i Bergen stift 1717-1804. Årsak: EF = ekteskap i forbudte ledd.Endres foreldre var Brynild Pedersen Ytre Bøe og Brite Knudsdtr Ytre Eide; hans besteforeldre: Peder Brynildsen Y. Bøe / Maritha Arnesdtr og Knut Jonsen Tenden / Susanne Nilsdtr Y. Eide.Johannes foreldre var Knud Iversen Sætre og Anne Didriksdtr Vik; hennes besteforeldre: Iver Knudsen Kirkhorn / Mari (Jørgensdtr)og Didrik Olsen Grøthaug / Johanne Arnesdtr.Tydeligvis var Endre og Johanne ikke søskenbarn. Men muligvis var Endres farmor Martha Arnesdtr søster til Johannes mormor Johanne Arnesdtr. Noen som vet om det er riktig?Et slik slektskap - hadde det vært 'forbudte ledd' ved 1700-tallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

I de fleste sakene med ekteskapsløyve på denne tida, var grunnen at de var beslektet i tredje ledd - eller med andre ord tremenninger.Selve bevillingen finnes sannsynligvis hos Statsarkivet i Bergen. Ved henvendelse dit kan du få kopi av den. Slektskapet er beskrevet i bevillingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Slektsskapet er sannsynligvis mellom det to Arnedøtrene. Det som imidlertid har vært et problem for meg, er å finne riktig Arne Bøe ut fra bl.a. andre følgende problemstillinger:På Ytre Bøe nr. 3, har vi en Arne Rasmusson Bøe som er bruker i 1698, gm. Helga Torbjørnsdtr.På Indre Bøe, nr. 4 har vi en Arne Pederson Bøe, bruker i 1664. Gm. Magdeli Samsonsdtr. Erdal.Det er også noen flere kandidater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for svarene.Tor, kanskje vi får hjelp i Arkivforumet med kandidat nr 1. Det finnes et skifte etter Helge Torbjørnsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg tror den Maritha som er nevnt i skiftet etter Helge Torbjørnsdtr. er alt for ung:Endre Brynildsen var født ca. 1720-21.Faren, Brynild Pedersen Bøe var 10 år ved folketellingen 1701 - altså født ca. 1691. Han er da nevnt som stesønn, dvs. moren, Maritha Arnedtr. Bøe ble enke ca. 1698 etter Peder Brynildsen Bøe. Hun giftet seg ca. 1699-1700 med Endre Pedersen Hellesylt.Vår Maritha (Maritte) må derfor etter mitt skjønn være født 1660-1670.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Ja, og jeg sliter også med å finne opphavet til navnet Brynild. Det forekommer to steder i Gloppen på 1600-tallet, men det kan like gjerne komme fra Sunnmøre. Brynild/Brynhild er brukt både som manns- og kvinnenavn. Endre Pedersen Hellesylt finner du i en egen debatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

I 1666-manntallet for Sunnfjord fant jeg:En Peder Brynoldsen, 10 år g. strandsidder på garden Strømmen, 'Aschevold' sokn og prestegjeldog en Peder Brønnulsen, 14 år g. sønn av Brønild, 46, oppsidder på Herland i Vilnes/Askvoll.Ingen av dem er å finne i 1701-manntallet ('vår' Peder Brynildsen døde 1698). Men jeg vet ikke om der var en fobindelse mellom Askvoll og Stryn ved sen 1600-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Nå er jeg hjemme og kan se på bygdeboken for Askvoll. Den liten strandsidderen er ikke nevnt under Strømmen. Jeg finner Brynnel (46 år 1666),som bruker på Herland (1663-1673, enkje -77); 2 sønner: a. Peder Brynelsen f. ikr. 1652, b. Isak Brynelsen, f. 1660, overtok bruket. Forfatteren hadde ingen informasjon om Peders skjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg har vært inne på den tanken at folk som bodde langs kysten var mye mer mobil enn bønder innerst i fjorden. Derfor har jeg trodd at en gutt fra f.eks. Askvoll kunne ha havnet i Nedstryn - spesielt hvis han hadde vært håndverker (som Werner Svendsen i tema 17872).I den siste tid var jeg altfor opptatt i min fritid med prøvene til Mozarts Requiem i kirken vår. Men i går klarte jeg endelig å lese ditt tema 12739 om lensmann Peder Hellesylt og noen andre temaer om Augustinus-Ætta. Peder Hellesylt's sønn Endre Pedersen var altså gift med Peder Brynildsens enke Mar(i)the Arnesdtr og da er det mulig at Peder Brynildsen var også knyttet til denne Ætta fra Sunnmøre.Jeg håper du finner en slik forbindelse: I 1994 tilbrakte vi kjempefine ferie i en hytte på garden Stadheim ved Hellesylt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Opplysningen fra ekteskapsløyve var at Endre og Johanna var i 'Amdet og Tredie Leed beslægtede'. Nå ser det ut til at vi må se på navnet 'Knud' i denne familien:Endre Brynildsens mor var Brite Knutsdtr Ytre Eide (?-?), datter av Knut Jonsen Tenden (?-?) og Susanne Nilsdtr.Johanne Knudsdatters far var Knud Iversen Sætre (ca 1698-1778), sønn av Iver Knudsen Kirkhorn/Hornindal (ca 1659-1730) og Mari (Jørgensdatter).Kan det være slik at Johanne Knudsdatter var søster til sin svigermor Brite Knudsdatter (besl. i 'Amdet Leed' men Endre). Da hadde Knut Jonsen Tenden og Susanne Nilsdtr vært besteforeldre til begge Endre og Johanne (besl. i 'Tredie Leed').Dessverre finner jeg ingen skifte etter K.J. Tenden eller hans kone. Står det noe i bygdeboken om hvem som var deres barn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Kvien

Jeg har lånt inn bygdebøkene for Sunnylven/Geiranger som inneholder bl.a. Hellesylt, Stadheim mm. Jeg skal selvfølgelig dele med deg om jeg finner noe interessant.Mht. Brynjel, forekommer dette navnet noen steder i Breim i det aktuelle tidsrommet, bl.a. på gården Rygg (må ikke forveksles med Rygg i Gloppen). Jeg har imidlertid ikke kommet på sporet av noe som konkret knyttes mot Stryn.Denne Verner Svendsen er min 6ganger tippoldefar, men så langt har jeg kun funnet en hollender registrert som borger i Bergen med dette fornavnet.Jeg håper noen andre som studerer disse slektene i Nordfjord også har noen innspill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

I innlegg 13 var jeg ikke flink til å uttrykke meg. Jeg hadde mistanken at Knud Jonsen Tenden på Ytre Eide var far til både Brite Knudsdatter og Johanne Knudsdatter, slik at Endre Brynildsen kunne ha vært gift med sin tante. Nå fikk vi bekreftelse i Arkivforumet (t. 17913), at Knut Iversen Sætre var riktignok Johannes far. Men da forstår jeg ikke i det hele tatt hvordan Endre B. og Johanne K. kan ha vært i slekt i andre ledd. Slektskapet i tredje ledd er vel fremdeles gjennom Arnesdøtrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.