Gå til innhold
Arkivverket

[#17796] Skifte i Nordfjord, gard Bøe


Gjest Barbara Lose
 Del

Recommended Posts

Gjest Barbara Lose

Jeg er ute etter foreldre til Johanne Arnedtr Bøe og evtl. Martha Arnesdtr ??. (tema 17793 i Brukerforumet),En Arne Rasmussen var bruker på Ytre Bøe i 1698. Det finnes et skifte etter hans kone Helge Torbjørnsdtr (prot. 7 side 80, 1731-1734). Er det nok mulig å få opplyst hvem som var deres etterlatte?Mvh. Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Helge Torbjørnsdatter er datert 7. mai 1732. Enkemannen Arne Rasmussen var i live, og de hadde fem barn i live: Rasmus Arnesen, myndig, Torbiørn Arnesen, myndig, Ole A., 17 år, Brite A., 28 år, Marite A., 19 år.Men tilsynelatende - ingen Johanne Arnesdatter her!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Mange takk for svar.Maritha Arnesdtr Bøe var farmor til Endre Brynildsen Ytre Eide; Johanne Arnesdtr var mormor til Johanne Knudsdtr Sætre.Endre og Johanne K. fikk ekteskapsbevillig (EF) i 18.3.1757 (post 1292, Ekteskapsløyve i Bergen stift 1717-1804). Er det mulig å få vite om slektskapet er beskrevet i bevilligen?Mvh - Barbara Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Jeg går ut fra at Endre og Johanne var tremenninger. Blir det gitt nærmere beskrivelse av slektskapet i den Kong. Bev.? Jeg er ute etter farsnavn til oldefaren Arne. Mvh. B. Lose

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Bergesen

Jeg tror jeg ville sett til Indre Bø og bruk nr 1, der er Arne Jacobsen brukar fra 1737, det er skifte etter han 1774-1777 Side 117b og protokoll 16a, kanskje Yngve kunne finne det skiftet og se hvem som er arvinger. Når Endre og Johanne får sitt 1 barn Berthe i 1757 er nemlig Dorthe Hansdtr. Bøe fadder og det var 2 kona til Arne J. og 1 kona var Brithe Olsdtr. Kanskje en oppkalling?.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Barbara Lose

Hei Rune, mange takk for din innsats!Dessverre ser det ut til at denne Arne Jacobsen kan umulig være faren til Arnedøtrene:Peder Brynildsen og Maritha ARNESDTR fikk sønnen Brynild Pedersen (Endres far) ca 1690. Didrik Olsen Grothaug/Hornindal og Johanne ARNESDTR fikk datteren Anne Dideriksdtr Vik (Johannes mor) i 1704.Under Døde i Innvik finner jeg to Arne Jocobsens på Bøe i Nedstryn: Arne I døde 1769, 63 år gammel, Arne II døde 1775, 60 år gammel - altså begge to født etter 1700.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Arne Jacobsen, død 1775, forteller at enken het Synneve Abelsdatter, og barna var Abel, myndig, Torbiørn, 18 år, Dorthe, gift med Ole Lien, og Giertrud, 23 år.Ekteskapsbevillingen 18. mars 1757 sier at Endre og Johanna var i slekt i 'Amdet og Tredie Leed beslægtede'. Det skulle vel antyde at den ene var søskenebarn til en av foreldrene til den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.