Gå til innhold
Arkivverket

[#17798] Sersjant Ole Hågensen Alstad, Skogn


Gjest Magdalena Larsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Magdalena Larsson

När jag ändå tittar in på debattforumet alltsomoftast...Kenner någon till Ole Hågensen Alstad, sersjant, födt 1733 vid Vollan under Störe i Skogn, och hans fru Beret Larsdatter? Hans fader är underklokker i Alstadhaug Hågen Olsen Langskipet, men vem är modern, och följande aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Løveng

Hågen Olsen Langskipet (Hongstua) f.ca 1687.Hans mor var Mali Hågensdtr.(nevnt i skifte etter hennes sønn Ole Olsen Kolberg i 1744)Trolig er det henne som døde i 1750 'Mali Hongsdtr.' - 103 år gammel.På Kolberg i 1665 er det nevt ein Hågen Sivertsen 40 år og hans sønn Ole Hågensen 12 år.Om disse er i familie med Mali er noe usikkert.Kona til Hågen Olsen er for meg fortsatt ukjent.Jan Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Skogn krk.bok: Konf. 1749 Alstahaug Ole Haangsøn/Haaugsøn? Langskipet.Gift 22/11 1756(trolovet 17.trin.) corporal Ole Haachensen Langskipet med pike Berthe Larsdt. Fremvist chrgens tillatelse datert .....gaard 11/10 1756. Spons. Haachen Olsen Langskipet og Ole Olsen Bierken? her var det kommet en strek om navnet, Bie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Haagen Olsen Langskipet heter iflg. den nye boka, hadde ikke tide til å se forfatteres navn, Haang Olsen og er nevnt som klokker 1727 og 1749. Det navnet rimer mere med det jeg har funnet før her.Ser nå at jeg har skrevet en feil i forrige innlegg 'Fremvist Chefens' skal det være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Sponsor=causjonist=forlover eller på engelsk Best Man.Jeg leste ikke skikkelig om opprinnelsen til navnet Langskipet, men navnet er meget gammelt. Om ikke andre forhåpentligvis gjør det før meg så skal jeg prøve på mandag å finne ut av navnet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudseno

'Langskibet' ligger på stranden nedenfor Bjerken. Navnet kommer at at Alvishaugs skiprede i gamle dager hadde langskipet sitt stående på land her i et skipsnaust, når det ikke var ute i leding. Gården Bjerken kjøpte vel opp Langskipet og Hångstua/Haagenstua så de navnene er vel borte nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magdalena Larsson

Tack så jättemycket Berit för all hjälp! Nu förstår jag også varför jag inte får en endaste relevant träff på 'langskipet' när jag söker på Google.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Hei, forøvrig er det er bra oversiktskart over Levanger kommune her: LenkeLangskipet låg vel inne i bukten ved bokstavene 'Als' i Alstadhaug. Gården 'Tangen' ligger ovenfor bokstaven 'l', mens 'Bjerken' ligger rett under bokstaven 'l'.Gården 'Vollan' ligger like ved, som den siste av gårdene nede ved sjøen hvis du kjører i retning Skogn sentrum... :o)Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Gjest Wenche Østen

Jeg henger meg på her, selv om dette er et gammelt tema. Vet noen når Haachen (Hang) Olssøn Langskipet døde.Det siste jeg vet om han er at han er født ca. 1687 og at han var vitne ved bryllupet til sin datter Lucie Haachensdatters i 1760. Da var han ca. 73 år. Siden ingen spor i kirkeboka. Han var vitne stort sett til alle barnas bryllup sammen med klokker Wedgaard eller Ole Bierchen. Har funnet seks barn til han.Noen som vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.