Gå til innhold
Arkivverket

[#17802] Del II: Kan noen hjelpe meg å finne etterkommere av en husmann fra Stange?


Gjest Sveinung Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sveinung Larsen

Tusen takk for all hjelp, den var virkelig kjærkommen. Faktisk så kjærkommen at jeg har tatt meg en tur hjem til Jessheim for å feste til skjermen de opplysninger vi har klart å grave frem. (Dette var langt mer artig enn tuncus brochochefalos og disprileffekter)-Noen av dere etterlyste litt mer informasjon, her kommer den:Bakgrunnen for vårt prosjekt er at Mikkel Nilsen, som også står referert til som Mikal Nilsen mange steder, etter alle solemerker er far til barnet som tjenestepike Olsdottir Solberg fødte 2 oktober 1897. Gutten ble båret for presten i Stange kirke og gitt navnet Oskar Mikalsen 24 oktober samme år. I Kirkeboka står foreldre oppført som ungkar og tjenestegutt Mikal Nilsen født 1879, og Pige Ida Olsdottir født 1876. Opplysningene er avgitt av moder, så det var nok en lang tur opp kirkegulvet for unge Ida… Som sagt varierer navnet, men det var ikke enkelt å stå for presten som enslig mor på den tiden og kanskje var presten ikke så nøye med opplysningene heller. Vi vet ikke. Likevel må det ha vært Mikkel Nilsen. Han jobbet som tjenestegutt ved Ihle gård på Stange 1897 – 1898, og det gjorde Ida også.Men det skulle ikke bli Mikkel og Ida, for kort tid etter tok barnemoderen kontakt med lensmann og fogd med sak om barnebidrag. Hun hadde fått vite at Mikkel skulle gifte seg med en annen. Det gjorde han også, han giftet seg på Stange med Julie Persdottir 22 februar 1901. Ida giftet seg senere med Laurits Larsen 1.12 1903 i Nes kirke. Lille Oskar tok da navnet Larsen.Her slutter alle spor. Og det er her jeg og Farfar kommer i stampe. Vi vet ikke hvordan vi skal finne frem til etterkommere av Mikal Nilsen. Hvis det er noen av dere som kan hjelpe oss med dette hadde vi, som sagt, vært dere en stor takk skyldig. De opplysninger vi sitter inne med er kortfattet som følger: Klokkerboka for Stange/Tangen 1882 – 1895 gir følgende opplysninger: Mikkel Nilsen ble født 6 mai 1879 (på en plass jeg tror står oppført som Hestnæslie), og døpt 27 juli samme år. Hans foreldre er: Husmann Nils Johansen og Marie Mikkelsen Han konfirmeres 15 april 1894 på Tangen (Tror jeg. Klokkerboka kommer derfra i alle fall)Stange Kirkebok 1894 – 1905 gir følgende opplysninger: Mikkel Nilsen og Julie Pedersdottir giftet seg på Stange 22 september 1901. Han står oppført som jordarbeider. Hun står oppført som datter av husmann Peder Johansen, og er født på Elverum 1873. De står oppført med bopel på Vaale.-Så da står vi tilbake til utgangspunktet; Hvem er etterkommere av dette ekteparet? Det er dette jeg og Farfar har forsøkt å komme frem til i over to år nå, uten godt resultat. Noe skyldes rein uflaks, som bla at arkiver har blitt borte, og noe skyldes naturligvis at vi ikke har kjennskap til de rette kildene. Men som sagt; Moro er det lell! Jeg tror jeg har blitt bitt av basillen…Tusen takk for all hjelp!Sveinung Larsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sveinung Larsen

Som den fersking jeg er i dette gamet, lagde jeg et ekstra innlegg, men ser nå at det forrige holder mer enn nok... Derfor ber jeg alle som vil legge inn evt ny informasjon å legge den inn på det opprinnelige debattforumet: 17773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.