Gå til innhold
Arkivverket

[#17803] Galtung-duell og baroniet Rosendal


Gjest Are S. Gustavsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per B. Lilje

I forbindelse med et norsk-italiensk vitenskapelig møte jeg ledet i fjor på Rosendal, skrev jeg en kort beskrivelse av baroniet Rosendals historie (på engelsk) på hjemmesiden til den italienske ambassaden. Der er familebakgrunnen til Mowattene kort beskrevet: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Elin Galtung Lihaug

Axel Mowat som du nevner, var sønn av Axel Mowat og sønnesønn av Andrew (Anders) Mowatt til Hovland og Else Trondsdatter - sistnevnte var datter av Kristoffer Trondsen.Lauritz Galtung var sønnesønn av Johannes Lauritsson Valen og Herborg Torbjørnsdatter Sandven. Herborgs mor kan ha vært Else Trondsdatters søster Kristine.Ellers var Lauritz Galtungs mor, Lisbeth Ottesdatter Orning, barnebarn av Magdalene Trondsdatter, også søster av Else.Elin Galtung Lihaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg finner ikke i farten alle de kopier jeg tok i forbindelse med artikkelen nevnt i innlegg 2, men de kildene jeg brukte var: 1) B.E. Bendixen: 'Baronerne Rosenkrands til Rosendal', Bergen Historiske Forenings skrifter nr. 3:2, 1897, som er temmelig fyldig. Her er det kun nevnt at de var frender. 2) Heller ikke Carsten Hopstock og Stephan Tschudi Madsen i 'Rosendal: baroni og bygning', Universitetsforlaget 1965 sier mer. Jeg finner i øyeblikket ikke 3) kopi av et foredrag av Jørn Øyrehagen Sunde, og 4) Christoffer Owe: 'Anders Mowat og hans slekt', NST, 36 (1998), 211-229. Mulig en av de sa hva slektskapet var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ådne Tveit

Tore, for oss som ikke har NST eller Asgaut Steinnes' artikler, er opplysningene gitt i innlegg 4 bekreftet der? Eller finnes det en lenke til Asgauts arbeid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, men den Johannes Lauritsson på Valen som nevnes i innlegg 4, var søstersønn av den Christoffer Trondsson (Seims-ætten eller Tronds) som nevnes i samme innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Are S. Gustavsen

Ådne Tveit:Klart det finnes en lenke (link) til Asgaut Steinnes' artikler. I hvert fall til de som er trykket i NST (Dvs lenke til oversikt over hva han har publisert der).Gå inn på nettadressen: http://www.genealogi.no/ og søk deg fram via forfatternavn. Dernest kan du enten bestille de(t) aktuelle heftet/heftene fra Norsk slektshistorisk forening eller låne de ved ditt nærmeste bibliotek. Både Bergen offentlige og Universitetesbiblioteket (UBB) har eksemplarer, om NSF skulle være tomme.God bok!mvh Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin Galtung Lihaug

Bare en presisering av Tore innlegg (8):Christoffer Trondssons far, Trond Sigurdsson, var gift med Karen Cold. Etter at hun ble enke, giftet hun seg på nytt med Fartein Mattsson. En datter fra dette ekteskapet ble gift med faren til Johannes Lauritsson på Valen, Laurits Johannesson på Valen. Johannes Lauritsson var således sønn av halvsøsteren til Christoffer Trondsson.Elin Galtung Lihaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Trond er like usikker som Karen Koll, dvs at de ikke er kjent i samtidskilder, kun i yngre likprekener og slektstavler. Men Asgaut Steinnes (for å nevne vår guru) mente at begge navn var riktige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

Steinnes er ikkje like påliteleg alltid, og med omsyn til hypotesemakeriet hans er han til tider på skikkelege skogturar. Når det gjeld Trond Sigurdsson til Seim trur eg ein skal vera varsam med å tru for mykje på han. At han er nemnt i likpreiker frå 1600- og 1700-talet kan nok tyda på at det er ein historisk kjerne i det, men det _treng_ jo som kjent ikkje vera det. Dermed er vi i grunn like langt. At far til Kristoffer Trondsson heitte Trond er sjølvsagt truleg, kan henda var han son av ein Sigurd også, men det er ikkje noko anna enn ei påstand. Ein gammal påstand rett nok, men like fullt ein påstand. Vi kjenner jo alle til at likpreiker inneheld påviselege feil.Trond kan ikkje _dokumenterast_ som eigar av garden Seim, men det er vel ikkje usannsynleg at han i det minste har budd der. I 1519 finn vi Ffartin pa Sem, som vel må vera identisk med Fartegn Matsson. Men på den andre sida kan det jo like gjerne vera mor til Kristoffer som åtte denne garden. Elles er Seim nemnt i 1439 då ein Gaute Jonsson utferdar brev der, utan at det kan sluttast at Gaute Jonsson budde der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jeg er enig i den skepsises Jo Rune legger for dagen. Men opplysningene i denne saken _kan_ være riktige, i motsetning til så mange andre likpreken-navn som er helt absurde eller umulige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Fjogstad

Når det gjelder sannhetsgehalten i likprekener kan vel flere av disse tilføre noe nytt - da de som kjente til familieforholdene bedre dengang og dermed slik de virkelig var.Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jo Rune Ugulen

På den andre sida kan det jo vera heilt motsett. Poenget er at vi veit ikkje, og dermed må ein vera varsam med å nytta informasjonen frå desse likpreikene. Kor mykje nytt dei tilfører er jo elles avhengig av kor mykje dei har vore brukt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Seim kan komme fra hans mor, og siden gården innføres fremst i hans jorderegister, kunne det innebære at hans far, Trond, var (temmelig eller helt) godsfattig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.