Gå til innhold
Arkivverket

[#17804] Svenskeinnvandret slekt (før 1800) Mostadmarken Jernverk/Ingebrigtsen/Wennberg


Gjest John A. Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest John A. Haugen

Sent på 1700 tallet kom en hel familie med Ingebrigt Persson (f ca 1743) og Anna Samuelsdotter (f ca 1739)i spissen til Malvik for å jobbe på jernverket. En av sønnene, Samuel Ingebrigtsen og broren Peder (Per) I giftet seg norsk og jobbet begge på verket som spikersmeder. Samuels etterkommere ender i mine barn via min kone. Samuels etterkommere tok etternavnet Wennberg etter en av bostedene på jernverket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John A. Haugen

Den siste av barna som fulgte med sine foreldre er registrert født i Ljusnedal i Funesdalen 1780. Neste registrering er ved Samuel Ingebrigtsens giftemål med Ingebor Olsdatter i Malvik kirke 31. aug 1797. Mellom de to tidspunkter bør de vel ha innvandret fra Sverige. mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Da er vel folketellingen 1801 hovedkilden? Familien bodde altså sist i Herjedalen før den kom over grensen, og kirkeboka for Tännes kan være en brukbar start. Muligens var det også egen kirkebok for Ljusnedal bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei John Har selv notert meg følgende opplysninger om Ingebrigt og Anna:Ingebrigt Person Fundberg og Anna Lisa Samuelsdtr, Grønberg. Samuel finnes i fødselsregister for Ljusnedal og Tännäs. Ljusnedal sier født 1772-10-22 og Tännäs sier 1772-10-15. Jfr. kge@spray.se.Annas foreldre skal være Smed og overmasmester Samuel Gotleb Grønberg og Anna Larsdtr. Men dette må du ta med en klype salt. Jeg har ikke sjekket det, og har ingen sikker kilde på det.Jeg har også røtter tilbake i samme familien. Samuel og Ingeborg er 2 tippolderforeldre.Paul.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John A. Haugen

Til Tore og Paul:Ja 1801 er kilde for angivelse av familien. Nå svarte vel Paul på en del. Jeg har også noen kontakter i Sverige. Var interessert i Norske etterkommere og om hva som skjedde med familien. Vet at en eller to av barna reiste tilbake til Ljusnedal. Samuel og Ingebor er aner til mine barn via Ole Samuelsen, Samuel Georg Simeon Wennberg, Peder Kristian Wennberg, Kaare Wennberg og kona mi. Hvor kommer du inn fra?John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei John! Slik passer jeg inn: 1. Samuel f. 1772 og Ingeborg f. x g. 1797-08-31. 2. Ole, døbt 1833 og Caroline Sophie Wold, f 1807 3. Septima Augusta, f. 1847 og Richard With, f. 1846. 4. Gudrunn, f. 1881 og Paul Edward Thode 5. Paul Edward Thode, f. 1905 og Aase Linchausen Bjørseth 6. og så meg, Paul E. Thode f. 1941 og Wenche Grytemark, med barn og barnebarn.Det finnes jo en del Wennberg i Sverige. Kan det være etterkommere etter de som reiste tilbake til Ljusnedal? Har så vidt begynt på Wennberg (1/2 år), så der har jeg mye å gjøre. Du kjenner selvfølgelig til 'Bygdebok for Malvik'?Hilsen Paul(thodekrøllalfaonlinedotno)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John A. Haugen

Hei Paul Da ligger ane-koblingen 'på huritgrutenivå'. Konas bestefar, Peder Kristin Wennberg, var også styrmann/kaptein på Vesteraalske DS; R. Withs selskap. Mhr Wennberg-navnet, har jo ikke 'våre' Wennberg noen tilknytning til en annen stor Wennberg-slekt som hadde sin første utbredelse i nord. Noen fortalte meg at denne slekta (Wennberg altså) hadde sitt utspring i noen handelsfamilier i Stockholmstraktene. Man kan visst nok finne noe om dette i en slektsbok om 'slekten Benchestok' som du sikkert frinner på bibliotelet. MEN, det er, som nevnt, ikke 'vår' Wennberg-slekt. Vår har spredd seg både nordover og sørover. Hva som har skjedd med de som eventuelt dro tilbake til Sverige og Ljusnedal, vet jeg ikke selv heller. Har ikke kommet så langt, men det kan være sannsynlig at disse ikke lenger brukte Wennberg-navnet.John A.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Aasheim Eidsvik

Interessant. Har også aner i denne 'svenske-slekten'. En tippoldemor, Ingeborg Pedersdatter Wennberg, g.Stene, var datter av Peder Samuelsen Wennberg:LenkeHører gjerne mer om disse. Hilsen RandiE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei Randi.Jeg lurer på om ikke din formoder nr 5 er døbt 9 aug 1767, og ikke 1780. Kirkebok for Strinda(Digark) lister vel henne opp som nr 2 av 4 barn etter Hammersmedsvend Ole Jonssøn og Marit Pedersdtr.Det er vel på dette punktet vi har en sammenkobling.Det er forresten skrevet et interessant hefte: 'Ljusnedal under trehundra år' av Jens Farup, Stockholm 1986. Det omhandler litt av forholdene rundt verket i Ljusnedal.Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John A. Haugen

Hei Randi og Paul.I tillegg til det hefte du nevner, har jeg, gjennom lokalt bibliotek bestilt to bøker som også kan være av interesse: 1:'Ljusnedals Bruks Krönika' (Alfred Jansson) 2:'Släkten Näs från Bruksvallarna' (Evert Wallentin)Mitt lokale bibliotek opplyser at begge bøkene finnes på universitetsbiblioteket i Tronheim. Ellers skal jeg gi dere begge en adresse på internett som kan være interessant å se på eller også delta i og der jeg har hentet en del om de felles svenske aner. Jeg er i Tyskland akkurat når, men er hjemme igjen på fredag kveld. Også bør dere begge, hvis dere ikke er det, melde dere inn i DIS-norge. Da kan dere få tilgang til ekstra resurser. Jeg har kontakt med en nære slektning av deg Randi i Tromsø ved at hun har lagt hele slektstreet sitt ut på internett gjennom DIS-Norge. Se for øvrig nettstedet www.disnorge.noJohn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Aasheim Eidsvik

Takk for respons, skal se nærmere på det. Hvis det er Anne i Tromsø du mener John, så har jeg god kontakt med henne. Jeg er nok medlem av DIS ja, og har lagt inn noe på DIS-treff, men det skal oppdateres etter hvert. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Aasheim Eidsvik

Dette er ikke helt lett! Ved folketellingen 1801 er jo denne Ingeborg 21 år, hun er gift med Samuel. Det skulle tilsi at hun er født i 1780, moren er også oppført Marit Pedersdatter. Her:LenkeDette er ikke lett, blir litt i tvil om hva som er det rette, 1767 eller 1780? Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Hei på dere! Jeg følger med i debatten. Når det gjelder Ingeborg Pedersdatter mener jeg at vi må tro mest på folketellingen i 1801, og at hun derfor mest sannsynlig er f. i 1780. Anne :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi  Aasheim Eidsvik

Fint du er på banen ja, Anne. Folketellingen i 1801 er grei i så måte, bortsett fra at de oppgir Ane/a Samuelsdatter 10 år og hun er født i 1800 og er ett år. (Og moren ville vært 11 år når hun ble født da, i stedet for 21) LenkeRandi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Når det nå ser ut som at Ingeborg er på plass er jeg veldig spent om om dere har noen besteforeldre til henne? Det vil altså si foreldre til Ole Jonssøn, f. ca 1728? og Marit Pedersdatter f. ca 1738. Det har vært endel frem og tilbake der, og vi har vel ikke funnet noen løsning. Ha en fin helg Anne i Tromsø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei alle sammen.Jeg lurer nå litt på om vi ikke er litt ute på jordet når det gjelder Ingeborg.Ingeborg døbt 3 sept 1780 er datter av Masmester JON OLSEN og MARIT PEDERSDTR.Samuel ble da vitterligen gift 31 aug 1797 med INGEBORG OLSDTR. ikke JONSDTR.Den Ingeborg som døde/ble jordfestet 6 september 1767 var bare 5 dager gammel.Vår Ingeborg var sansynligvis døbt 9. august 1767 og var datter av Hammersmedsvend Ole Jonssøn og Marit Pedersdtr.Har bestillt mikrofilm for å sjekke dette. Kan jo være feil i avskrift, eller er det noe jeg overser?????? mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi  Aasheim Eidsvik

PaulSamuel ble gift med denne Ingeborg Olsdatter, her er dåpen hennes: http://www.rhd.uit.no/rhdbin/dliste.asp?RR=51401 Men det fatale er at det var en stygg feil i kirkebok/klokkerbok, så her har de kalt far for Jon i stedet for Ole. Vi har 'tullet' mye med dette, flere, før vi fant at klokkerbok og prestebok ikke ga samme fars-navn, Ole Jonsen, Jon Olsen ble byttet om!! Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei igjen.Ok, jeg gir meg. Fant heller ingen Marit som passet med Jon, så det er nok riktig. Det var vel riktig Ingeborg som ble jordfestet i 1767. Da er det vel bare å jobbe videre da.Vet noen om det finnes skifter fra denne tiden i Strinda? mvh Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi  Aasheim Eidsvik

PS Paul Ser ut til at det er FJERNT slekts-skap, hvis Gudrun With var din bestemor, så var hun tremenning til min oldemor Jonetta Olsdatter Stene, g.Aune. Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei!Ja, det er nok slik.Da har du en slektning i statene(eller rettere flere).Johan August Stene, f. 1682 giftet seg med Marie Gunelie Thoresen og endte opp i Stanley, Wi, USA, og har etterkommere hvis du ikke alt vet det. (krazkrøllalfapacbelldotnet)Ha en fortsatt god dag Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.