Gå til innhold
Arkivverket

[#17804] Svenskeinnvandret slekt (før 1800) Mostadmarken Jernverk/Ingebrigtsen/Wennberg


Gjest John A. Haugen
 Del

Recommended Posts

Gjest Paul Thode

Hei!Jeg har noen spørsmål som jeg bare hiver ut:Hvorfor alle disse fremmede som faddere i den første dåpen? Mad. Witte, Jmfr. Massi Mortensens, Capit. Jens Sejerstad, Sr. Peder Holte og Monsr. Lorents Lindboe. Jens Sejerstad er den eneste som finnes i Malvik ved barnedåp i 1770 ??Var Marit kommet i 'uløkka'??I dåp for Elen i 1769 finner vi blandt annet Ane Martha Pedersdtr Lademo og Lensmann Baar Larsen. Disse to var meget sansynlig gift, jfr barnedåp i HF 1220, KB Strinda, bok 1. Ane var gift for annen gang. Kan Peder Holte i første dåp for Jacob Witte være Marit Pedersdtr far?, og Ane Martha Pedersdtr hennes søster.Lensmann Baard Larsen Wold er forresten en av mine forfedre han også.Jeg bare spør. Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Aasheim Eidsvik

Paul I census 1801 under Lademoen Gård finner du Baard (er det Larsen?)Vold, han er ikke lensmann, men procurator og han er gift med Ane Martha Vold, som sikkert er 'Pedersdatter', hun er 65 år da, og er gift for 2.gang, Elen er deres datter og hun er 24 år. På samme siden finner du også Ole Andreas Vold (30 år), gift med Ingebr Frederica Mann, han er lensmann og sikkert sønnen til Baard og Ane Martha. Jeg lurer på hvor Lademoen gård er, finner den ikke i Strindaboka, eller byleksikonet?LenkeRandi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Aasheim Eidsvik

ps Har kikket litt 'rundt omkring' på dette. Ser ut til at Lademoen Gård lå under Rønningen gård, g.nr.9 Strinda, og Strinda tingrett holdt visst til der til slutten av 1700-tallet. Sannsynligvis ikke noe spor av den gården nå. RandiE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei RandiBård Larsen Wold gift med Ane Martha var skysskaffer, lensmann og bygdeprokurator i Strinda.Han hadde etter det jeg foreløbig vet 5 barn:1. Regine Birgitte Wold som ble gift med Sivert Hundorp Hansen With som var farfar til Richard Bernhard With som ble gift med A. S. Wennberg, f. 1847, datter av Ole Samuelsen Wennberg som var gift med Caroline Sophie Wold, f. 1807?? i Buksnes i Lofoten. Hennes far Simon Wold som man finner igjen i FT 1801 i Borge prestegjeld i Nordland, var død da hun ble komfirmert(I kirkeboken omtales hun som datter av avdøde Simon Wold). I samme folketellingen omtales han som halvbror av Jacob Petter Bændix. Det jeg har hørt fra eldre familiemedlemmer som nå er døde, er at Simon Wold var i slekt med Bård Larsen Wold. Har ikke fått verifisert dette.2. Jørgen Lorents Wold, f. 1768 i Trondhjem og Havnefogd i Trondhjem.3 Ole Andreas Wold som ble lensmann etter faren.4. Anna Birgitte, f. 17705. Elen Martha, f. 1777Er det noen som har/ser noen forbindelse mellom disse Woldene??Denne Jacob Witte (hvorfor Witte?), dbt 1766-06-08 i Malvik som var bror av Ingeborg, dbt 1780-09-03 i Malvik har en fadder Mdm. Witte. Hvem er denne Witte? Er det catharina Michelsdtr With, gjevngammel med Lensmann Wold. Er det en forvansknig av With? Har sett det flere steder. Disse to familiene kobles jo sammen med Richard Bernhard With, f. 1846 og Augusta Septima Wennberg noen generasjoner senere. Av Jacobs faddere er Jmfr Mortensen og Peder Holte faddere hos Capt. Sejerstad i 1770.Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei igjen!Når det gjelder slekt til Caroline Sphie Wold, så har jeg noen flere:Film HF 1222, KB Strinda, bok 6:1833, BerentnChristian Wold, 28 år, Nordland, Baklandet, far Simon Wold, g.m.Jmfr. Ane Pauline Emers, 49 år, Trondhjem, far Christopher Emersside 367, 1834, nr 15, Matros Johan Simonsen Wold, 30 år, Nordland, Baklandet, far Simon Wold g.m.Pige, Gjert- - , Jonsdtr, 38 år, far Jon HuusbyeOle Simonsen Wold, 33 år, Trondhjem, far Simon Larsen(her har vi vel farsnavnet) Wold, Rettingen(??????) g.m.Karen Monsdtr, 34 år, Strinda far Mons Sørensen.Jeg tror jeg får skaffe meg disse kirkebøkene for Strinda på fiche så jeg kan se på de i ro og mak. Det jeg foreløbig har er overskudd i forbindelse med granskingen av slekten til min oldefar Richard With. Det blir jo bestandig noe informasjon som man noterer fordi det ser interessant ut, og av og til kan man jo treffe. Finnes det mikrofilmede skifter for Malvik i dette tidsrommet?Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei igjen. Når det gjelder Simon Wold, far til Caroline S. Wold, gift m. O. S. Wennberg og hans sammenheng med lensmann Bård Larsen Wold så har jeg et navn til: Simon og Berith Margrethe ? fikk en datter, f. ca 1810(etter data i konf. oversikt) som fikk navnet Regina Birgitte Wold. Samme fornavn som datter av lensmannen. På en eller annen måte henger dette sammen. ???? Paul

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John A. Haugen

God morgen!!Har vært litt opptatt med jobben, men har fulgt med dere hele tiden. Dette med opplysninger og kilder er ikke bare enkelt. Man vil jo gjerne ha bekreftet disse mulighetene man finner. I så fall skulle man jo i dag helst ha bodd ved siden av riksarkivet i Oslo der de har ALT. Det dette forum imidlertid kan gjøre for oss (og andre) er jo at vi kan gi hverandre kildedata slik vi alle 4 (og andre som måtte henge seg på) ikke må finne den samme nåla i høystakken, som dette arbeidet ofte er. Det går litt raskt i svingene enkelte ganger. Navn er det nok av, men de skal jo bekreftes av et par 1. kilder. Vil helst ikke ende opp med Harald-Hårfagre-syndromet, der målet om å være i slekt med han helliger uante snarveier.Vi holder kontakten videre.John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Paul Thode

Hei igjen.Film HF 1221, Strinda, bok 5, 1818-23, side 268, Konfirmerede piger 21 april 1822, Bache af Lade: Caroline Sophie Simonsdtr Wold, Foreldre Afdøde Simon Wold og gjenlevende enke Berith Margrethe, f. 1807 i Buxsnes prestegjeld, god oppførsel, god kunskap, vacc av Pettersen. Film HF 1221, Strinda, bok 5, 1818-23, side 255, konfirmerede piger, 19 april 1825, Bache af Lade, Regina Birgitta Wold, 15 år, født i Nordland, Kunskaper, Tålelig. Flid god. Foreldre: avdøde Simon Wold og kone Beret.Hvor Simon Wold døde er jeg ikke sikker på. Han var iallefall død før 1822 da datter ble konf. Han var vel også død etter ca. 1810 da Regina ble født. Døde han i Trondhjem eller i Buksnes/Walberg ?Hvis det er den samme Simon Wold som finnes i FT 1801 i Walberg / Borge på gården Nedre Dal, så er han født ca 1773. Han står her oppført som halvbror av bonden (Jacob Petter Bændix) på gården. Det betyr vel sansynligvis at de har samme mor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
  • 1 år senere...
Gjest Randi Aasheim Eidsvik

Er det noen som har kommet noe videre her nå, etter at vi hadde denne debatten? Kan forøvrig fortelle at Kristin som er nevnt her fra California har nettopp vært på Trøndelagsvisitt...og det ble tid til en fin tur til Mostadmarka og Jernverket også. RandiE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.