Gå til innhold
Arkivverket

[#17808] Johan Godtfried Buntz


Gjest Yvonne Trengereid
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne Trengereid

Jeg har forsøkt å finne info om han på ulike norske og utenlandske slektslenker, men med helt blankt resultat. Finner Johan Godtfried Buntz oppført som far til Johanne Christiane Buntz, født i 1819 i Bergen. Her står det også at han er ungkar og adressen som han har oppgitt har ikke gitt funn om at han noengang har bodd der. I kirkeboken står datterens mor oppført som enken Christiane Gr(u/o)m, mens jeg i 1820 finner han gift med Johanne Christiane Hansdt. Er dette samme person? Navnet hans er utenlandsk, trolig tysk opprinnelse, men jeg finner ingen med dette navnet i hverken borgerskap eller geseller. Jeg ønsker info om Johan Godtfried Buntz FØR hans datter ble født. Er han født i Bergen/ utlandet, hvem var hans foreldre etc. Håper det er noen som har opplysninger som kan hjelpe meg videre i søket. Står totalt fast med denne mannens 'livsinfo'. På forhånd; tusen takk til alle!! mvh Yvonne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Brede

Hei! På Family Search (IGI) finner jeg Johan Gottfried Buntz født 11.9.1795 i Waiblingen, Neckarkreis, Wuerttemberg, Tyskland som sønn av Johan Buntz (f. 4.3.1753 i Waiblingen - d. 21.12.1831) og Justine Julia Weinmann (f.ca. 1756 i Waiblingen - d. 15.2.1796). Disse ble gift i nov. 1777. Johan Gottfried hadde følgende søsken: Sabina Barbara f. 2.1.1779, Julia Elisabeth f. 9.4.1781 og Johan Friedrich f. 28.6.1782. Foreldrene til Johan Buntz er oppgitt til Johannes Buntz og Maria Barbara Pfleider. Kanskje kan dette være riktig person. Mvh. Odd Brede

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Hallo Yvonne. Jeg vet ikke om dette kan ha noe å gjøre med denne Buntz, men jeg fant denne linken på nett, og dette skjedde to år før Johanne Christine ble født, samt at navnet Buntz nevnes. Håper det kan hjelpe.http://museumsnett.no/herdlamuseum/zeeploeg.htmlI august 1817 kasta det hollandske skipet 'De Zee Ploeg' loss frå Amsterdam i Nederland med 550 tyske utvandrarar som skulle til Amerika. I Nordsjøen kom skipet, ein tremasta pink, ut for ein storm som førte til at det havarerte og vart slept til Bergen (modell av skipet er utstilt i museet). Mangel på mat og drikke førte til at mange vart sjuke og døydde. Skipet var så sterkt skadd at det ikkje kunne fortsetje over Atlanterhavet. Emigrantane måtte skaffe seg andre skip.Ikkje alle reiste til Amerika. Følgjande familiar busette seg i Bergen: Bader, Bay, Blessing, Brattenschlag, Buntz, Deiz, Døscher, Haffner, Hess, Hilt, Kuhnle, Rieber, Scharffscher og Zaggau. I 1997 vart ein minnestein over hendinga med 'De Zee Ploeg' avduka ved Herdla museum i regi av Herdla sogelag. Steinen har seks symbol som viser vegen gjennom livet.I samband med avduking av minnesteinen vart ein dokumentarfilm på 21 min. laga om hendinga med 'De Zee Ploeg'. Denne vert vist i Herdla museum. Brosjyre om hendinga på norsk, tysk og engelsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ekteskapet i 1820, og der står det at kona var enke da de ble gift. LenkeHan står oppført som borger ved en av barnas dåp i 1836, og han var 25 år i 1820 da han ble gift.En Michael Groms ble gift med en Christiane Hansdt. Kan dette bare være en tilfeldighet eller har disse slektene nærmer bånd enn man først skulle tro.Fant denne på FS, men det behøver jo absolutt ikke å være han som var i Bergen: Johan Gottfried Buntz f. 11/9 1795 Waiblingen, Neckarkreis, Wuerttemberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Du ønsker godt nok info. om J.G.B. FØR datteren's fødsel, men her er hans begr.[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe>http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exeog konens:http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exeKanskje du kan be om opplysninger på Arkivforum om der kan være info. fra deres skifter, borgerskapsprotokoller/laugsprotokoller som evt. kan bringe dig bakover.Ved en av sønnenes dåp i 1836, står han som borger og Feldberedermester, da har du god mulighet om info. fra borgerskapsprotokollene samt laugsprotokoller.LenkeAnt. kan Johanne/Christiane Hansdt.være samme person med en forvansking/feiltolking av navnet Grom/Grum/Grung:I 1815: LenkeFinner ikke denne Michel Grum/Grung begr. men han kan jo være omkommet på sjøen.Dessuten er det en stripe Buntzebarn døpt, hvem var fadderne?Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bente Aaris

Se Borgerskap/Borgerbrev Bergen Byarkiv:[url="http://www.oppslagsverket.no/byarkiv/byarkivet.jsp>http://www.oppslagsverket.no/byarkiv/byarkivet.jspBegr. Johanne Kristiane Johnsen f. Bundtz:LenkeVed sønnen Hans Christians dåp 1817 er Michael Groms død:LenkeBegr. Hans Christian:LenkeLenkeKanskje dette er vielsen med en feiltolking av navnet:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Yvonne Trengereid

Tusen, tusen takk alle sammen. Med deres hjelp har jeg nå endelig kommet meg videre, og har funnet flere generasjonsledd etter Johan G. Buntz. Takk!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Yvonne Trengereid

Av opplysningene jeg har fått om å gå inn på Family Search finner jeg ut at dette må være rette mannen. Ikke minst fordi hans søsken og forfedre har navn som J.G. Buntz har valgt på sine egne barn. Båten som havarerte og ble slept til Bergen, hadde en Buntz som ble igjen i Bergen. Dette kan stemme med det senere årstallet hans datter ble født. Hvordan kan jeg da egentlig finne beviset på at J.G. Buntz var den samme Buntz som ble igjen i Bergen og hvordan kan han ellers kommet til Norge uten å finne annen informasjon om dette? Har kontakt med en annen slektsgransker som leter etter samme anen, og han har ringt og sendt mail til ulike informasjonskilder som ikke har hatt mulighet for å skaffe oss det endelige beviset på at vi har funnet den rette sammenhengen om denne mannens reise til Norge. Det har vært både ambassader og norske + tyske arkiver. Noen som vet mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.