Gå til innhold
Arkivverket

[#17819] Pauline Johansen i Kristiania og familien Knoll i Eidsberg fra Rakkestad


Gjest Rune Hårstadsveen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Hårstadsveen

Gjør et forsøk med en sak der jeg foreløpig famler i blinde:Ei Pauline Johansen får en sønn i Kristiania i 1912 med Karl Amundsen Haugerud (vet ikke om de var gift eller ikke).Paulines far, som jeg ikke vet hva het, skulle visstnok ha vært gardbruker (i Rakkestad?), men ble nødt til å selge garden.Det skal visstnok være en forbindelse mellom Pauline og familien Knoll. Ved søk etter Knoll i 1900 finner jeg en familie i Eidsberg, der husfaren har patronymikonet Johansen og er fra Rakkestad (på garden bor også faren Johan Larsen, f. 1821 i Fredrikshall). Mitt spørsmål er: Kan Paulines far være bror av gardbrukeren på Knoll i Eidsberg, og sønn av Johan Larsen?Dette er svært tynt, men kanskje noen vet noe likevel! På forhånd hjertelig takk for all hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hei!Den Pauline det refereres til i siste innlegg er Ida Pauline Johansen Vesteng, gift med murmester Johannes Pedersen Bakke.Hun står av en eller annen grunn oppført med sitt mellomnavn i 1900, mens tiltalenavnet i hvert fall senere alltid var Ida.Ida får såvidt meg bekjent ingen sønn i Kristiania 1912, men om så er var hun i så fall ikke gift med Karl Amundsen Haugerud, all den tid hun for lengst hadde inngått ekteskap med Johannes Bakke på dette tidspunktet. Faren har heller aldri vært gårdbruker i Rakkestad. Hennes mor er for øvrig en kusine av mine tippoldemor Karen Oline Kristensdatter.Dersom du ikke har nøyaktigere opplysninger å gå etter, tror jeg det ville være en god idé å forsøke finne dåpsnotatet til Paulines sønn i 1912 for å se hvilke opplysninger som der gis, både om Paulines fødselsår og sivilstand, kanskje også fødested om du har riktig flaks.Med hilsen Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Ved et raskt søk fant jeg følgende i 1900 som kanskje kan være av interesse: LenkeMen det er jo slettes ikke sikkert Karl bodde på et sted som het/selv kalles Haugerud i 1900-tellingen heller.Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Takk for innspill!Er fullstendig klar over at de opplysningene jeg har er i tynneste laget, men det er jo lov å prøve seg :-) Det kunne jo tenkes at noen i debattforumet hadde kjennskap til Knoll-familien, til evt. bygdebok for Eidsberg eller Rakkestad e.l.Er også inneforstått med at dåpen fra 1912 kunne gjort susen, men ikke vet jeg hvor i Kristiania han ble døpt, og ikke har jeg tilgang på kirkebøker derfra heller - ihvertfall ikke her og nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

...og sikkert en fødelsdato. Dersom han ble født utenfor ekteskap har jeg god erfaring med å starte letingen i Rikshospitalets bøker, men det slår selvsagt ikke alltid til. Ellers vil kanskje mannens konfirmasjon og/eller vielse kunne gi ytterligere opplysninger. I hvert fall vil konfirmasjonsnotatet oppgi selve dåpsdagen, så da blir det jo noe enklere å se igjennom mange menigheter raskt.Jeg har faktisk noen ganske få og spredte opplysninger om Knoll-familien, blant annet fra Norske Gardsbruk og et register til noen dødsannonser i Indre. Men de er på ingen måte i slekt med meg, så jeg kan ikke plassere Pauline blant dem slik uten videre. Det finnes forresten en familie som bor på en Knoll-gård i Eidsberg, men ikke kalles Knoll i 1900 også. Datteren Emilie blir gift til Trøgstad. Jeg vet også hvor 'de gamle' ligger på Eidsberg kirkegård. Kan gjerne stille opp med både det ene og det andre av dette, men først må vi få noen mer håndgripelige spor å gå etter tror jeg.Det finnes to gårdsnummer hvis underbruk heter Knoll i Eidsberg, nemlig gnr. 88 og 105. Når det gjelder 105 er ikke gårdshistorien kommet så langt ennå. Er ikke sikker på om denne gården blir behandlet i det bindet som er klart i disse dager og lanseres i god tid før jul (etter hva jeg har hørt), eller om det først blir i neste bind der igjen.Gnr. 88 omtales sist i bind 3 fra 1994 og kalles Nord-Knoll. Det er den gården som Johan Larsen Knold (f. 1821 i Halden) eier. Familien kom hit fra Sverstad i Rakestad i 1859. Det står meget om Johan i gårdshistorien, da han var aktiv på mange områder. Han og konen Anne Jonsdatter (f. 1812 i Øyer i Gudbrandsdalen) fikk tre barn ser det ut til:1. Lauritz Edvard Johansen (f. 1850, d. 1927). Lensmann i Eidsberg 1898-1918. Gift med Gunhild Christensdatter Krosby (1851-1906) og hadde sønnen Georg L. Johansen (1883-1967), lensmann i Eidsberg 1927-1953.2. Ole Martinius Johansen (f. 1852, d. 1877). Til Christiania 1869.3. Niels Thorvald Johansen Knold (f. 1856 i Rakkestad, d. 1927). Lærer. Til Nord-Knoll. Gift med Karoline Olsdatter Dramstad i Os sokn i Rakkestad(f. 1854 i Rakkestad, d. 1916). De hadde barna Oluf Johan, Anna Kristine, Nelly Karoline, Ole Martinius, Laura Mathilde og Dagny Marie.For øvrig hadde Anne Jonsdatter vært gift tidligere (i Rakkestad) og hadde i dette ekteskapet sønnene Lars Johan Mathisen Fosnæs (f. 1838) og Martin Olaus Mathisen Fosnæs (f. 1844). Sistnevnte ble lensmann i Varteig.Kanskje disse siste eventuelt kunne være et spor å følge opp? Du får låne boken selv: Bygdebok for Eidsberg og Mysen. Gårdshistorie. Bind III. Av Helge Frøyset. Mysen 1994.Hilsen MariusMed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Ser forresten ut til at lensmannen kalles Larsen til etternavn i Varteig, men hvorfor/hvordan dette henger sammen aner jeg ikke! Kanskje faren var en Mathis Larsen...MH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Dét var han visst ja! Fant i hvert fall familien hos 'mormonerne'. Forsøkte å legge en lenke til søket, men fikk bare opp søkesiden så dere får selv gjøre et 'foreldresøk' på www.familysearch.comMarius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Innlegg 8: Under Eidsberg kommunes egen hjemmeside, opplyses det på denne adressen: Lenke , at gårdsnummer 105 er blant de som tas med i 2003-utgaven. Bindet vil omfatte gårdene f.o.m. gnr. 96 Skikkulstad t.o.m. gnr. 113 Lislerud. Et fremtidig bind VI vil omhandle de resterende gårdene i Eidsberg hovedsogn, t.o.m. gnr. 132 Skårer. I tillegg til dette kommer ytterligere bind til å ta for seg annekssognene Trømborg og Hærland.Ellers skulle jeg ønske at kommuner som har/utarbeider bygdebøker blir flinkere til å opplyse dette på sine nettsider, som Eidsberg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Marius,jeg har allerede sett igjennom Rikshospital 1912 som også var min første innskytelse (basert på at hun het Johansen til etternavn eller var født Johansen som det ellers står) og fant ingen. Men dette var hurtigleting og jeg kan selvsagt ha oversett ham (men gjør det nesten aldri, dog er muligheten der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Hjertelig takk for god hjelp!Jeg får bare beklage at jeg ikke har lagt ut sønnens navn, for dette har jeg jo: Han het Kaare Godfred. Fødselsdatoen var 17.03.Ellers må jeg si at Ole Martinius Johansen fra Nord-Knoll var interessant. Siden han reiser til Christiania, kan han passe perfekt som far til Pauline...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Hårstadsveen

Og da er vel kanskje konstabel Ole Johansen f. 1850 i Rakkestad g.m. Anette f. 1853 i Eidsberg, ved ft. 1875 bosatt i N. Hamersborggade 8 i Kristiania en god kandidat? (Beklager, jeg får ikke til å lage lenke - skjønner ikke hva jeg gjør galt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ikke Trefoldighet, Rikshospitalet, Johannes, Petrus, Grefsen (FREG), Garnison, Arbeidsanstalten/Krogstøtten, Nordstrand, Vålerengen, Vaterland,Ullevål Sykehus (hjemmedåp) eller Sagene. Da tror jeg alle filmede menigheter i Kristiania skulle være gjennomgått uten å finne noen Kaare Godfred født 17.03.1912.Men de fleste store menighetene mangler på mikrofilm - man må altså ut av huset! OBS: Jeg har ikke sett på de dissenter-menighetene som er filmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Hellerud

Hvor god en kandidat vedkommende er har jeg ingen forutsetninger for å uttale meg om, men lenken til 1875-tellingen er i hvert fall her: LenkeDersom Ole Martinius Johansen fra Knoll etterlot barn som vokste opp (f.eks. Pauline), bør dette om ikke annet fremkomme i forbindelse med at foreldrenes dødsfall meldes for skifteretten. (Også selvsagt ved hans egen død, men den vet vi ikke hvor fant sted. Står jo i bygdeboken at han reiste til Christiania, men dødsåret er kjent for dem - så det er egentlig litt rart. Tror jeg hadde kostet på meg å sett etter i Eidsberg før jeg ga meg storbyen i vold). Disse årstallene er imidlertid ikke oppgitt i bygdeboken, så da må du også til å lete litt selv. Kanskje fant ikke dødsfallene sted i Eidsberg heller...Marius

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.