Gå til innhold
Arkivverket

[#17826] Olluf (Olle) Kruuse/Kruse . kan nogen hjælpe?


Gjest Sarah Kruuse Lund
 Del

Recommended Posts

Gjest Sarah Kruuse Lund

Hej Norge Jeg søger oplysninger om Olluf eller Olle Kruuse / Kruse. Han skulle efter sigende være født omkring Bergen omkring år 1624.... Han havnede i Danmark, hvor han var gift med Maren Hansdatter og fik sønnen Hans Ollufsøn (Olsen) Kruuse (* ca. 1675) Han har muligvis deltaget i slaget Kolberg Rheide i 1644. Hvis nogen kan hjælpe eller støder på oplysninger vil jeg være meget taknemmelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sarah Kruuse Lund

Hej igen Nej, jeg kendte ikke til den nævnte side, men umiddelbart ligner det ikke en del af slægten; ihvert fald ikke den/de grene jeg indtil nu har arbejdet med. Her er de fleste bosat i Korsør (Sydvestsjælland) Men alligevel tak for det. Sarah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg, og flere med meg har i lang tid lett etter Kruse'r her i Norge, men kjenner ikke til din Ole. Den Kruseslekten vi har lett etter er sannsynligvis av den gamle uradelsslekten Kruse.Det fantes ganske mange Kruse/Kruuse her i landet. Det fantes Kruse i Bergen så tidlig som 1558. Det meste håndverkere. Den første som er funnet opptegnet er skomaker Jacob Kruse. Så har du Christoffer som var en av de 11 laugstifterne i Bergen.Videre har du Lauritz Kruse på Vardøhus som var engasjert i redervirksomhet i Bergen i 1580-åreneI 1600 finnes Kruse i Trondheim, Stavanger, Arendal, Kristiansand, Skien, Larvik, Tønsberg, Røros, Kongsberg, Drammen m.v.Så har du jo masovnmeter Conrad Kruse i Gjerpen v/Skien (1625).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sarah Kruuse Lund

Hej igen - og tak til de, som har svaret på min henvendelse. Jeg havde nu heller ikke regnet med, at støde på Olluf/Ole/Olle Kruuse f. ca. 1624 sådan lige med det samme - jeg har heller ikke fået bekræftet, at han absolut er født i Norge, men de optegnelser, jeg er stødt på indtil nu; mener alle at han kom fra Norge - muligvis Bergen. Han skulle have været fisker/sømand. Oluf/Ole/Olle er på en eller anden måde havnet i Danmark og har været gift med Maren Hansdatter (død i 26. januar 1693 i Korsør, Danmark). De havde i hvert fald én søn: Hans Ollufsøn/Olsen Kruuse f. ca 1675-1734. Hvis I skulle komme på gode ideer eller støde på Kruuse'r som kunne have forbindelse til denne slægt, så hører jeg fortsat meget gerne fra jer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sarah Kruuse Lund

Nu, er jeg et andet sted stødt på optegnelser, som siger, at den førnævnte Oluf Hansen Kruuse er født I DK i ca. 1623 og død i 1701 - gift med Maren Hansdatter. Førnævntes (Oluf / Ole/ Olle Hansen Kruuse) far skulle have heddet HANS KRUUSE; måske er det ham, der efter sigende skulle være fra Norge - siger det jer noget istedet? Han kunne så være født ca. 1790-1600 .....ca. +/- Mvh. Sarah

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.