Gå til innhold
Arkivverket

[#17834] Johannes Larsen (ca.1820-1907), Borge i Lofoten, f. Indre Holmedal, Sunnfjord


Gjest Ronny Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Folkvord

Jeg prøver å finne ut hvem som var foreldrene til Johannes Larsen. Han bosatte seg i Borge i Lofoten på 1850-tallet, og i bygdeboka der står det at han var fra Indre Holmedal (nåværende Gaular kommune) i Sunnfjord.Han giftet seg i Borge i 1858 med Karen Elisabeth Erlandsdtr., og ved vielsen oppga han selv fødselsåret til 1820. I FT 1865 og 1875 står det henholdsvis 1824 og 1815.Farens navn står muligens oppført ved vielsen. Er det noen som kan sjekke det, eller som vet mer om hvor han kom fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Tilsynelatende er det to kandidater:14/1 1820 F m Johannes Larss. e Lars Båtevik2/7 1816 F m Johannes Larss. e Lars BirkelandMen ifølge bygdeboken for Gaular døde den sistnevnte to år gammel, mens den første skal ha giftet seg i 1853 med Lovise Johannesdatter Bjørvik (død 1893).Det kan følgelig se vanskelig ut med å finne en Johannes Larsen i riktig alder i Indre Holmedal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

I FT 1865 står Bergen oppgitt som fødested. Kan det være at han var født i Bergen, men senere bodde i Indre Holmedal, og 'kom derfra' da han kom til Borge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Jeg har sett gjennom de 4 bygdebøkene fra Gaular og også Fjaler, uten å finne noe. Det er mye å gå gjennom når man ikke vet hvilken gård han kom fra.Jeg så også gjennom kirkebøkene som ligger ute på kulturnett Sogn og Fjordane, og trodde først det var han fra Båtevik, men fant ut at han kunne det ikke være.Har også opplevd med andre som kom til Nord-Norge fra bygder i Hordaland og Sogn og Fjordane at det på noen av folketellingene stod Bergen.Får vel håpe på at det står noe om foreldrene hans i vielsen i Borge i 1858.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 måneder senere...
Gjest Thorbjørn Granlund.

Hei. Denne Johannes Larsen som jeg søker, er trolig bestefar til den Johannes Larsen som dere nevner,da min Johannes Larsen var gift med Pernille Brynjulfsdatter ( Haagensen ) i Malangen. Med hilsen:Thorbjørn Granlund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I Fylkesarkivet Sogn og Fjordanes databaser finner jeg en Johannes Larsen f.03.05 og døpt 07.05.1819.Han ble født på Dale i Ytre Holmedal , men foreldrene, Lars Johannessen Dysseland og Synneve Sørensdatter Alværvig kom fra I. Holmedal.De giftet seg i juni 1809.Synneve finner du som tjenestejente 15 år gammel på Dysseland i 1801. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.