Gå til innhold
Arkivverket

[#17840] Anna Kristine Lindwall ( Hartman,Holmstrøm,Qvick) født ca.1795 i Sverige


Gjest Kai S Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Takk for dine innlegg Inger. Kai ble så stille.Skriver litt fra Eilert Sundts konfirmasjonsnotater.Laurits og Magdalena Hartman 21 og 15 år 1856 i Nord Aurdal.De hadde ingen forkunnskaper men ble innvilga undervisning og opphold mot arbeid hos 2 familier. Magdalena var dyktig og arbeidsom og fam. ville gjerne ha henne lenger.Hun lærte også hurtig fra boka.Værre var det med Laurits.Han virka uvant med arbeide og fikk ikke gå i skole.Men han gråt og ba for seg.Så presten lot han bo hos seg.der gjorde han fin framgang. De ble begge konfirmert i 1857. Men senere dro de tilbake til mora og det omstreifende livet.Kari Hartman 34 år og mannen Gulbrand Karlsen 32 år, hesteskjærer.Søker om hjelp til bosettelse i Sør Aurdal.ca.1857. Karis barn med Gustav:Johanne ca.15 år, Fredrik ca.12 år, Alexander Magnus ca.10 år, Vilhem ca 7, og Laurits 2 år. Familien er føyelige,snille og ordentlige i sin vandel.Men de fikk nei da fondet syntes det ble for dyrt. Foreldrene måtte dra vidre,men 4 barn ble igjenn.De var i Indre Sogn tiltalt for konkubinat.(Samliv uten ekteskap).Senere rapport viser at Johanne fikk godt skussmål og ble konfirm. i 1858. De 3 guttene var flinke på skolen. Men særlig Fredrik nå 15 år,viser lengsel tilbake til omstreiferlivet. senere rømte Johanne og Fredrik til foreldrene. Barna har mørkebrun hud. Sorte øyne og hår. Noe runde ansikter.Små, men kraftig bygget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetteles på undervisning.Knut Christiansen og Anne Marie Hartman. Hun meldt til konfirmasjon i 1859.Ved prost Hauge.Hun har et barn fra før og 2 med Knut.Han er f. i Lesja og konfirmert på Tr.heim. tugthus.Han ærnærer seg med å produsere kniver. Han betalte selv for Anne Maries opphold og konfirm.Hun hadde alm. gode evner og leste godt.Hun ble konfirm. etter 9 uker. Begges vandel er rettsindig.Og hun er en tekkelig kvinne.Hun levde siden på en gård i Fjære sogn, mens mannen jobbet ved Mandal og sendte henne penger. Hun vil gjerne bli gift her og få hus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra innlegg 19. punkt 10.Barn HartmanLudvig Fredriksen.1847. Heste og urhandel.Blikkenslager.GM.Anne Marie Fredriksdtr.(Flintian)Barn.1.Laura 1865. GM.Fredrik Eliass.(Palm.Hartm.)2.Fredrik Martinius 1867.GM.Marie Julie Landmark.3.Oliver Magnus 1869. GM.Fredrikke Wilhelmss.(Palm,Hartm.)Resten av hennes slekt til Amerika.4.Maria Magdalena 1871. GM: Daniel Nikolai Vilhelmss.(Hartm.Steitin)Støleggen.5.Johannes Alexander 1874.GM: Karoline Sofie Olss.6. Ludvig Alexander 1876.7. Lovise 1877. GM: Carl Johan Dalgren? Til Nord Dakota.8. Andrine Wilhelmine 1879. GM: Gustav Wilhelmss.Støleggen.9.Ludvig 1881-84.10. Fredrikke Martine 1884. GM: Elias Heine. Til USA ?11.Laurits 1886-1907.12. Vilhelma Magdalena 1893.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Igjen tuuusen takk Nina for alt du legger ut her både av historier og fakta.Når det gjelder barn nr. 3 i ditt siste innlegg Oliver Magnus. Jeg har at han fikk et barn med Laura Lovise Olsdatter Alting, Fredrik Oliversen, f. 20.06.1888 i Holt A-ANår det gjelder Lovise,f. 1877 så ble hun G. 11.11.1897 i Skoger BU M. Karl Johan Johannesen, og de emigrerte som du skrev til Sør Dakota i 1902.Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Tusen hjertelig takk for all informasjon dere bidrar med her, Inger og Nina! Jeg har nesten ingen opplysninger på denne slekten så jeg setter stor pris på alle innleggene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra innlegg 19. Barn av Kari Hartman og Fredrik Gustavsen Blomsterberg.Han stammer fra Valentin Olss. og Lovisa Hansdtr.Deres sønn Gustav GM:Sofie Larsdtr.Kari og Fredriks barn Wilhelm Fredrik Fredrikss.1844.GM. Annika Marie Larsdtr.(Steitin,Børress.)Barn på Støleggen.Oppdal.1.Karin Gustava 1869.2.Daniel Nikolai 1870.GM:Marie Magdalena Ludvigss.(Hartman)3.Lars 1872.GM.Eli Olsdtr. Til USA.AA.Marie Johanne 1875.GM.Henrik Nikolaiss.(Steitin,Børress.)4.Kari Gustava Gurine 1877.GM:Magnus Fredrik Andreass.(Sundli Bodin)5.Laurits Fredrik 1879.GM:Marie Magdalena Magnuss.(Sundli,Nystu)6.Magnus Alexander 1881.GM:Gustava Nikolaisdtr.Steitin(Se Børresen)7.Gustav 1884. GM:Andrine Wilhelmine Ludvigsdtr.(Hartm.)8.Wilhelm Fredrik 1886.GM: Til USA med mora Annika9.Gustava Fredrikke.1888.GM: Til USA.Deres far Wilhelm Fredrik. Fikk først 3 barn med Ane Kristine Olsdtr.1.Karoline Fredrikke 1863.GM:Adolf Kristian Pederss. Solstad.2.Fredrik Julius 1865. Til USA:3.Wilhelm Alexander 1868. Til USA:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vidre. Karis og Fredriks sønn Alexander Magnus 1845 Gol I hallingdal En sønn Even med Agnete Wilhelmine Olsdtr.tror det er han som er telt på Rosenborg i Tr.heim 1900Alexander Fredrikss.handl.og skreppekar 1843. Hallingdal. Kone Johanne Fredrikss. 1865 Sverige. Barn: Fredrikke 1885. Karoline 1893. Johan 1894. Anna 1896.Også en sønn Karl Fredrik Magnuss. Rosenborg f. ca.1865. GM:(Julianna)Johanne Johansdtr. Palm(se Palm)Hannes bror Fredrik Fredrikss. 1848. GM:Marie Magdalena Eliasdtr.(Palm Hartm))1.Klara 1874. GM: Martin Olss.2.Elias 1876. GM. Olga Kr.Olss.(Støper)3.Fredrik 1882.4.Laurits 1885.5.Johan Magnus. 1887.6.Fredrikke.18907.Vilhelm. 18938.Klara Elevine 1895.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei NinaIgjen tuuusen takk.Det er et spørsmål jeg har til innlegg nr. 32.Du skriver at Fredrik Fredriksen G.M. Marie Magdalena Eliasdatter Palm (Hartman). Er dette datter av Elias Johannes Palm og Anneken Fredriksdatter Hartmann f. 1860 ?Vil også komme med utfyllende opplysninger om Even Aleksandersen, f. 02.07.1865, døpt 05.07.1865 i Davik, S&F. Han ble konfirmert 24.04.1881 i Tanum krk. Brunlanes VE.Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ærlig talat Inger med alle disse Marie Magdalena fra de samme slektene er det ett problem.Om du kan løse noen av dem hadde det vært flott. I kopien jeg har fra ei ukjent bygdebok om Deie Anne og Axel står det:Elias Johanss.Palm og Annikka Fredriksdtr,hadde ei datter Maria Magdalene dpt. i Gol 1856 Gift 1874 på Eiker med Fredrik Fredriksen. Ristveiteige. Elias Palm var og ein kjend 'tater' Eliasfylgje som vanka mykje her i dalen.Dei hadde med hestar og kom i store flokkar.Deira etterkommare har og vanka her i dette århundre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje det her hadde passa og ta med barna til Elias Palm og Annika Hartman(Fredrik og Marte) fra innlegget rett over. De står også under Rosenberg,men har funnet litt flere barn nå.Barn: Kristine Johanne 1849.Barn Elias Johan 1875,med Ole Andersen Tyndjem.2.Johan Fredrik 1851.GM.Vilhelmine Nikoline Gulbrandss.(kari Hartm.og Gulbrand)se Rosenberg.3.3barn? i 1854 alle 6/8.A.Marie Magdalene, B.Mari, C. Magdalena. Gol, Hemsedal. (Dreier dette seg om ett og samme barn innført forskjellig i kirkeboka?)GM. Fredrik Fredrikss.(av Hartm.Kari)4.Wilhelmine 1857.5.Wilhelm 1858.6.Magdalene ca.1862.Døde tidlig?Barn med Elias Palm ?(pottfoten og Johanne Palm)7.Elias 1863. GM.Maren Ovedie Olss.(Oter)8.Fredrik 1866. GM.Laura Ludvigss.Hartman.9.Karl Magnus 1871.Disse blir vel også regna til Semsmo folket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Kvennodd

Hei NinaDu spør i ditt siste innlegg under barn nr. 3 om dette er en og samme person. Jeg har denne og vil nok tro at her har presten gjort 3 dobbelt jobb:MARIA MAGDALENA, f. 27.04.1854, døpt 06.06.1854, Gol i Hemsedal, g. 20.05.1874 m. Fredrik Fredriksen Hartman, f.16.08.1848, døpt 27.09.1848, Kvernes M&R. De fikk 10 barn.MAGDALENE, f. ??.02.1860, Hurdalen AK, død 23.02.1897, Eiker BU. Fikk disse barna med Elias Johannesen Palm Rosenberg:Anne Kristine, f. 20.07.1884, konfirmert 04.04.1899 i Vestre Slidre. Reiste til USAMarie Elevine, f. 20.02.1888, Oppdal STMAGDALENE hadde også en datter med Ludvig Andreas Knutsen av Kalvene, f. ca. 1869.FREDRIK, f. 26.04.1864 på gården Kampekastet, Solum TE, døpt 10.05.1864, Solum Krk. g. 24.04.1895 m. Laura Ludvigsdatter Hartman,, de fikk 7 barn. Dette med Maria Magdalena og Marie Magdalene er ikke lett som du skriver i innelgg 37. Jeg har flere ganger oppdaget at prestene ved dåp, konfirmasjonm og ektevielse har skrevet forskjellig. Da må man bruke fødselsår som kilde og bruke det navnet som blir skrevet ved dåp. Så får jeg håpe at vi kan klare og 'stokke' dette riktig, men da er det viktig og bruke samme navn og hele navnet på personer konsekvent.Mvh. Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Lilian Rosenheimer

Hej Kai och alla andra också!Du undrade över Johan Kristiansson Reiner / Reimer med flera olika varianter på namnet Reiner född 1680.....han var en styvson till Hans Hindriksson Rudolphus född 1657 i (som det senare visat att födelseorten var Ängelholm och inte som tidigare uppgivits Frankfurt an der Oden).Med hälsningar Lilian.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rasmus Lange

Hei Nina. Til dine innlegg nr.6+10, Har du noe sikkert grunnlag for at Johan Faltin er sønn av de du nevner. For hvis du går inn på Anbytarforum, om taterslekten Molin, så er det der nevnt en annen mulighet ut fra bemerkninger i en passprotokol. Det er Johan Faltins datter, Maria Sofia, som oppgir sin farmor til å være Louise (Pettersdatter) Rosenberg. Denne Louise Rosenberg reiste sammen med Fredrik Petterson (Molin?) som var hovslager og glasførare, og de skal ha hatt sønnen Johan Fredriksen Faltin. Vet du noe mer om hvor når Johan Faltin dør, er han den samme som den sigøyneren Johan Faltin som dør 59 år gl. av 'lungsot' 6.4.1822 i Kivijärvi i Finland. Han eterlot enke Louisa Moberg og sønnen Johannes Faltin. Selv om min interesse for ham er perifer, da han er gift med en av mine formødre, Johanne Marie Friberg/Søderstrøm, er det en spennende materie. mvh. Rasmus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

De var regna som sikre opplysninger da jeg fikk dem,men det er noen år siden nå. Førsti det siste at Bo Lindwall i den nye årboka har kommet fram med nye teorier på Faltin og Palm. Hva de går ut på,er det dessverre ingen som skriver om. Så inntil vidre ,får det bare stå som skrevet.Men fint dere passer på!!!Ha ei god helg alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Gjest Kenneth Olsson

Fredrik Larsson f 1841 i Inderøy ilag med Sofia Albertina Andersson(dotter till Andreas Ros och Gustava Berg)han skall vara utav Kvikk,Holmslækten, ær det nån i Norge som Funnit hanses Førældrar, om det ær dom Norska Kvikkarna??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kenneth Olsson

Hej Nina Du ger så mycket och samtidigt gør nya frågetecken før mig. Tænker på ditt inlægg nr 31, barn 4 dær Kari Gustava Gurine var med Magnus Fredrik Andreasen Sundli Bodin?, Vem ær denne personen? Hans far måste væl vara BikkjeFredrik men har BikkjeFredrik flera kvinnor? Jag har Bikkjefredrik och att hans fru ær en syster till Sara Marie Israelsdtr.(Kvinna till Olof Larsen KOlm,Kvikk) Bikkje Fredriks dotter Anna Gustava Till StorKarl Nystue, har jag trott var barnbarn av Irael Blankenberg osv. Nær jag enda ær igang vet du något mer om Far och Mor till BikkjeFredrik och hans Bror BikkjeMagnus som ær min farfars morførældrar Magnus Teodor Sundli och Anna Fredrikke Alexandersen. Ha det gott så længe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Berg

Hei KennethNå var det lenge siden jeg skrev ned dette.Og mine papir har jeg stappa bort før ferien.Om jeg kan finne det i alle mine kladdebøker da.Skal jeg våge husken tro? Var ikke faren hans også en bror av bikkjeFredrik og rike Magnus.Andreas Og mora ei svensk.?Juliana???Roter jeg meg helt bort nå om jeg sier hun hadde barn med 2 av brødrene.Andreas og Fredrik.Uff Kenneth, stygt å spørre om slikt mitt i ferien.....0)Bikkjefredrik var først gift med Katrine Gulbrandsdtr.av Rosenberg og Børresen osv.De hadde den datteren du nevner gift med stor Karl på Tynset.Farslekta til disse 'bikkjene' er ikke den skrevet ned under det gamle forumet til LOR? Ha en fortsatt fin og innbringende sommer!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Bjølgerud

Til innlegg 18 og 25 Det står at Aleksander Magnus Bergmann f 1856, er gift med Karen Marie Willumsdtr Allting. Men det er vel hans sønns svigermor? Jeg har i mine opptegnelser at hun er gift med Johan Fredrik Jansen. Dessuten, hvorfra har dere at Johan Fredrik Jansen,er en Lindstrøm? Hilsen Tore

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest lindis Rokstad

Hei.Håper på innspill. Har sittet og lest siden om igjen flere ganger, og finner en sammenføyning - tror jeg - med min reisende familie. Det er spesiellt navnene jeg stusser på, for mange av dem går igje hos mine . Det er spesiellt navnene til barna til Fredrik Larsen Hartman og Grethe Jakobsdtr jeg stusser over. se innlegg nr 16 Barna til min Florentine og Peder Handeland het.Albert Olai Gunerius f 1847Anderas Peder f ca 1849Christiane Marie f 1852Petra Jensine f 1854Jonas Olaus Norin f 1856jens Edvard f 1858Carl ludvig Ferdinand f 1861Fredrik Oscar f 1863De er født ca innenfor samme tid med ganske like navn.Noen som kan hjelpe????.På forhånd takk.Vennlig hilsen Lindis Rokstad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai Samuel Gurrik Larsen

Tore Bjølgerud! Ang. Lindstrøm...Det finnes ingen kilder på at Johan Fredrik Jansen var Lindstrøm, hvofor disse teoriene er satt i live vet jeg ikke, men det tyder vel mest på dårlig kildelesning og feiltolkninger. Det er også blitt presentert at min morfars oldefar (Karl Gustav Lindstrøm 'Karl Trondhjemmer' var en sønn av denne og Karen Marie W. Alting. Men som tilfelle er så hadde 'Karl Trondhjemmer' et barn med Karen M W Alting. Så dette stemmer overhode ikke!Lindis Rokstad! Mener du at det skal være noen slektsbånd mellom de to familiene du nevner? Eller tyder du det dit hen at de skal være en og samme familie?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.