Gå til innhold
Arkivverket

[#17845] Hvem var Carl Johan Henrichsen født 30.des 1925 i Gøteborg


Gjest Hans Gangstø
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans Gangstø

Jeg søker opphavet til Carl Johan Henrichsen ( også nevnt som Forsell) født den 30.12.1925 som bosetter seg i Bergen, hvor han først får et uekte barnnGustav Adoplh den 17 okt 1854 med Bornie Christine Jørgensdotter (ukjent opphav) og senere gifter seg med Elisabeth Christine Schrøder fra Bergen ? Hvem var Bornie Christine og hvor ble det av henne ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg ser at Gustav Adolph (12) er pleiesønn og bor hos Carl Joh. Henriksen (41) og kona Lisebeth (45) i 1865. De har ikke egne barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

I følge FamilySearch Vital records var Carl Johans far Oluf Henrichsen.Elisabeth Cathrine Schrøder var født 18.11.1821 og hennes far var Andreas Heiberg. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Takk for innspill. Ja bommet litt med årstallet i første innlegg. Skal selvsagt være 1825.:-)) Til Berit. Det er samme to menn dette er snakk om. Det erkun ved dåpen av Gustav Adolph faren bruker Forsel i navnet. Når Gustav Adolph står oppført som pleiesønn er det da sammen med faren og hans kone Elisabeth Schrøder. Carl står i alle oppføringer som jeg har funnet som fra Gøteborg. Mht Elisabeths opphav så er det i denne sammenhengen mindre interessant, da det er etterkommerne etter Gustav Adolph som berører denne slektsgrenen. Carl Johan får heller ikke flere barn sammen med Elisabeth. Til Rune: Har notert innspillet fra FSV om Oluf Henrichsen og skal sjekke dette. Mine to uløste spørsmål blir: Carl Johans opphav og hvem var Bornie Christine Jørgensdotter og hvor ble det av henne, da sønnen senere bor sammen med faren. Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg er kanskje sta, men fremdeles kan jeg ikke få dette til å bli 1 mann. Det er liksom noe som skriker her.(Vet ikke noe annet uttrykk for at noe føles veldig galt). Det eneste disse 2 hendelsene har felles er navnet Carl, Bergen og Korskirken. For å overbevise meg om at jeg tar helt feil må det fremlegges skikkelige bevis for dette. Det er ikke nok med 2 svensker? som begge het Carl til fornavn.For å ta det på nytt for å se om jeg kan ha misforstått et eller annet:Eksteskapet ble inngått i 1849 mellom UNGKAR og bødkersvend C. JOHAN osv. /SchrøderSå ca. 5 år etter det ekteskapet ble inngått blir omtalte barn født i 1854. Faren til barnet var UNGKAR og hattemakersvend C. GUSTAV osv./Bornie.Selv ved ikke å bry seg om ettenavn kan mannen, om det er 1, ikke ha vært ungkar da barnet ble født.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Berit Knudsen skrev: 'Jeg er kanskje sta, men fremdeles kan jeg ikke få dette til å bli 1 mann' Ja og ære være deg for det. Dette er helt klart to forskjellige menn, de heter jo ikke det samme en gang. Vet ikke hvor jeg var når jeg prøvde den konklusjonen. Men spørsmålet gjenstår: 'Hvem var Carl Gustav Forsell som fikk et barn med Bornie Christine Jørgensdatter i 1825 og hvor ble de av ?' Gode ideer mottas med takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

Det ser ut til at det bare fanst éi Borni (Borne, Borgni osv) Jørgensdatter i heile Norge 1801:[url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f11428.wc2&variabel=0&postnr=2159&fulle=true&spraak=n>LenkeVidare ser det ut til at det bare fanst ei Borni Jørgensdatter som døde i Bergen:LenkeDenne Borni Jørgensdatter ser vidare ut til å ha fått to barn utanom ekteskap, i det eine tilfellet er ho kalt med mellomnamnet Serenne, som ved dødsfallet, i det andre Christine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Takker for innspill, men tror ikke det er samme Borni, da omsøkte uekte barn er født i 1854 og den andre Borni får et uekte barn i 1822. Hun er nok heller ikke så gammel at vi finner henne i 1801 tellingen. I 1854 benevnes hun som Borni Christine. Skrivemåten kan jo være annerledes enn Borni, slik at det er svært mange navne muligheter. Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.