Gå til innhold
Arkivverket

[#17847] Advokat ? Pedersen i Drøbak født ca 1830


Gjest Martin Aarskog
 Del

Recommended Posts

Gjest Martin Aarskog

I foketellingen for 1865 finner vi i Grønlandsleiret 15 i Christiania, Henrik Nielsen, Skoger, 32 år, kona Karen Hansen, Røyken 33 år, barna Albert Theodor Pedersen, 13 år født i Drøbak, Alfred Martinius 5 år og Nicolaus Severin 3 år, begge født i Christiania: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60301&variabel=0&postnr=35804&fulle=true&spraak=n>LenkeAlbert Theodor Pedersen finner vi igjen i folketellingen 1875 som logerende i Lakkegt. 14 i Oslo.Lenke Han er nå matros og født 1853 i Drøbak. I folketellingen 1900 finnes han i Rosteds gate 13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Aarskog

Nei, jeg har ikke funnet konfirmasjonen. Jeg har faktisk ikke tenkt på å lete etter den. Derimot har jeg forsøkt å finne fødsel/dåpen til halvbrørne Alfred og Nikolaus i Grønland menighet (mini 1 og 2), men uten å lykkes. Trolig bodde denne familien et annet sted i Oslo før de flyttet til Grønlandsleiret. Jeg skal ta meg en tur til Byarkivet på mandag og lete etter konfirmasjonen. Denne familien, med unntak av Albert, må en eller annen gangen mellom 1865 og 1875 ha flyttet, trolig til Drammen. Etter det som er fortalt meg, hadde Henrik Nielsen et eller annet å gjøre med trelast på Tangen i Drammen. Etter det jeg kan se var Tangen en del av Skoger prestegjeld på den tiden Henrik var født, og ser ikke bort fra at han er født på Tangen og har reist tilbake dit. Men nå går jeg utenfor temaet for spørsmålet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Martin Aarskog

Jeg fant konfirmasjonen til Albert Theodor Pedersen i Grønland menighet 1868. Innførslene viser at han var født 23.8.1853 i Drøbak, døpt 2.10.53, og at foreldra var bagermester Bernhard Julius Pedersen og Maren Andreasdtr. Han var altså ikke advokat som familiettradisjonen sier, men bagermester. Det står et kors utenfor begge foreldrene, dvs at de er begge døde ved tidspunktet for konfimasjonen. I en parentes under står: Stefar tomteformann Henrik Nilsen. Maren må være feilskrift for Karen. Takk Berit for hintet om å lete etter konfirmasjonen til Albert Theodor. Det hjalp. Neste steg nå er å finne forelda til Karen Andreasdtr. Hansen fra Røyken f ca 1832 og Henrik Nilsen (Nielsen) fra Skoger f ca 1833.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På Fam.search VRI her jeg funnet en Bernhard Julius Pedersen f.2/11 dpt.18/11 1832 Aker, Garnison, foreldre Peder Johnsen og Anne Marie Bentsdt. Flere opplysninger i orginalen.Siden Karen heter både Andreasdt. og Hansen og ingen av ektefellene heter Hansen lurer jeg på om hennes far het Andreas Hansen.Gift Chr. Domkrk. 3/10 1858 Henrik Nielsen (23 år), far Niels Henriksen og Karen Andreasdt.(25 år), far Andreas Hansen. Flere opplysninger i orginalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.