Gå til innhold
Arkivverket

[#17851] Innrulleringsmanntall for Stjørdal, Frosta/Åsen, slutten av 1700-tallet


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har noen mannlige aner i Stjørdal og Frosta/Åsen som jeg ikke vet hvor kommer fra. Det pleier jo ofte å stå slikt på innrulleringsmanntall for andre steder, og lurer på om det gjør det for de områdene jeg nevner.Blant annet har jeg en Jon Jonsen født ca 1770, og som ble gift på Frosta i 1800 med Malena Guttormsdatter Brattviken. Jon Jonsen kan være bror av en Ole Jonsen som kom fra Trysil, og var bruker i Selbulia i Ekne på Skogn. I Stjørdal har jeg en ane som het Halvor Eriksen født ca 1721, og som var gift 1769 med Marit Joensdatter. En annen ane Peder Johnsen Hilgjerdet skulle være født ca 1749 på Stjørdal, men er ikke å finne som døpt iallefall. Disse skulle jeg gjerne likt å vite hvor var fra.Er innrulleringer for de stedene jeg nevner mikrofilmet? Vet noen eventuelt mikrofilmnummer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Hvis det forholder seg slik, at Ole Jonsen kom fra Trysil, må vel broren hans også gjøre det. Å finne sjøinnrulleringen for Trysil kan bli en riktig vanskelig arkivnøtt å løse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Problemet er at jeg fant flere Jon Jonsen som døpt i Trysil i ca 1770 da jeg så mikrofilm derfra for noen år siden. Det er noen andre som driver med slektsforskning som tror han er fra Trysil. Har også hatt bygdebøkene for Trysil for hjemlån, men den gangen visste jeg ikke så mye som i dag. Det er jo heller ikke sikkert at bygdebokforfatterne har fått med alle søsken av Ole Jonsen. Mener å ha funnet at Ole hadde en bror som het Jon som døde som barn. Det jeg tror er at Ole Jonsens far kan ha blitt gift pånytt igjen, og at han kanskje da ikke bodde i Ljørdalen som han bodde tidligere. Hvis det finnes innrulleringer for ca 1780-en del år etter 1800 for Frosta, så burde deg jo være mulig å finne ut av det.Jeg har fått opplyst at Jon Jonsens datter Gunhild Jonsdatter(født 1808 på Frosta) sannsynligvis har aner fra Trysil, og hennes mor Malena Guttormsdatter er født på Frosta med iallefall en far som er fra Frosta i Nord-Trøndelag(her er kirkebøker og bygdebøker sjekket) Så derfor burde den eventuelle forbindelsen til Trysil gå via Jon Jonsen. Gunhild Jonsdatter og ektemannen Halvor Toresen overtok husmannsplassen Selbulia på Ekne, etter Ole Jonsen fra Trysil.En annen teori kan være at Gunhild Jonsdatters ektemann Halvor Toresen Øymoen fra Stjørdal kan ha aner fra Trysil, men det må i såfall være på morsiden og dennes foreldre igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

På Familiy Seach finner jeg en Jon Jonsen som døpt i Trysil 07.07.1771, med foreldre Eli Pedersdatter Eltedalen og John Jonsen Ljørdalen. Problemet er jo fremdeles at jeg ikke vet om dette er den samme Jon Jonsen som gifter seg på Frosta i 1800 med Malena Guttormsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det ligger en del sjømannsruller i Riksarkivet, Søetaten, avlevert fra DRA 1996, ellers så finnes muligens slikt materiale i Trondhjems stiftamts arkiv ved Statsarkivet i Trondheim (av samme type som sjømannsrullene som finnes i Akershus stiftamtsarkiv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Da jeg spurte på Statsarkivet i Trondheim for noen år siden om innrulleringsmanntall sa de rett ut at de ikke hadde system på der hvor de skulle finne frem til disse rullene og at det kom til å bli vanskelig å finne disse bøkene for dem da jeg var der. De prøvde ikke en gang å lete. De sa vel også at det ikke sto fødested der, men jeg hadde generelt inntrykk av at de ikke gadd å lete. Derfor skulle jeg gjerne ha sett rullene selv, og hadde håpet at noen kunne fortelle meg om det var mikrofilmet(med evt. mikrofilmnr.)Er sjømannsrullene fra riksarkivet mikrofilmet? Jeg kommer meg nok ikke dit med det første siden jeg bor ca 110 mil fra Olso. Ellers takk for svaret.Hvis noen skal svare angående Jon Jonsen som kanskje kom fra Trysil, så er det spørsmålet nå tatt opp på no.fritid. slektsforskning. etterlysning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Anne Lise Hovdal

Flytter opp igjen ett gammelt tema her. Håper at noen nå vet om mannskapsrullene jeg her spør om er mikrofilmet. Lurer også på om mannskapsrullene for Frosta 1805-1835 er mikrofilmet, og hvis noen vet mikrofilmnummer hadde det vært fint. Det er ikke særlig aktuelt for meg å dra på noe arkiv med det første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå er det jo miltære ruller for Frosta i Trøndelag jeg er interessert i, men det er mulig jeg burde ha startet ett nytt tema på dette. I oversikten over slektshistoriske kilder for Frosta så er mannskapsrullene 1805-1835 ført, og det er derfor jeg lurer på om disse er mikrofilmet. Det er da merkelig hvis mannskapsruller for Trøndelag ikke skal være mikrofilmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.