Gå til innhold
Arkivverket

[#17853] Valdres


Gjest Bjørg  Myhre
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørg  Myhre

Har nylig studert arkivmateriale på Hamar.Det ble ingen mangel på spørsmål av den grunn, selv om noen svar dukket opp.Ingeborg Gulbrandsdatter Odden døde 14 april 1923i Begnadalen.Her var hennes fødselsdato oppgitt som 2 aug 1840.Jeg finner 1 sep 1839 av foreldrene Gulbrand Eriksen og Rangdi Olsdatter som mest trolige.Ingeborg har i DM oppgitt som arvinger barn etter søskend.Dette til tross for at hun var alenemor til to døtre.Gunnhild Marie Gulbrandsdatter f.4aug 1873 og Olava Danielsdatter f. 9 april 1877.Ingeborg er utelatt i FT 1900.Gunnhild Marie bodde ikke hos sin mor på Hougsrud i FT 1875, hvor kunne hun være da? Jeg tror Ingeborg hadde søsken, Marit , Astri og Ole ,Kan noen tipse meg om hvilke kilder som kan være meg nyttig, eventuelt om noen har opplysninger om disse personer og etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg, men vil bare presisere at denne Ingeborg Gulbrandsdatter ikke er født/konfirmert i Sør-Aurdal, men at det står ved begge barnas dåp (i Sør-Aurdal) at hun kom fra Nord-Aurdal.(Hun står forøvrig oppført som Ingeborg Gudbrandsdatter ved Gunild Maries dåp.) Hun må forsåvidt ikke nødvendigvis være født i Nord-Aurdal.Men den aktuelle kandidaten du fant født 01.09.1839 (antar i Nord-Aurdal), stemmer bosted ved fødfsel eller bedre ved konfirmasjon ved oppgitte adresse ved barnas dåp?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Jeg vet ikke hvordan du har funnet Ingeborg i folketellingen av 1875, kan ikke se at FT 1875 for Sør-Aurdal er registrert hos Digitalarkivet? Men jeg lette litt i folketellingen for 1900, og da finner jeg både Gunnhild Marie og Olava i Aadalen i Buskerud. Ådalen (kirkesognene Nes og Viker)er naboherred til Sør-Aurdal (kirkesognene Begnadalen og Hedalen), og mellom disse bygdene har det alltid vært 'utvekslet' innbyggere, ved giftermål og ved at husmenn/tjenestefolk flyttet på seg. Dette er et tips i tilfelle du skal forske mer på slektninger i disse traktene.FT 1900 for Aadalen: Gunnhild Marie Gudbrandsdatter, gift med Olaus Hansen (flødnings- og skovarbeider), 2 barn, bor på Hunsdalen i Aadalen. Olava Danielsdatter, gift med Martin M. Myhre (tømmerkjører), 1 barn, bor på Røste nordre i Aadalen.Håper dette var til litt hjelp, selv om det egentlig ikke var det du spurte etter! Når det gjelder datteren på 2 år som ikke bor hos sin mor i 1875, kan det jo hende at hun vokste opp som pleiedatter hos andre, særlig siden mora ikke var gift og hadde egen husholdning? Dette har jeg sett i andre tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg  Myhre

Takk for hjelp Marianne ditt etternavn er det samme som far til Olava bor på I FT 1900, kjenner du noe til navnet?Han brukte det som ett slags etternavn da han reiste til Amerika. Grunnen til at jeg tror den Ingeborg Gulbrandsdatter er riktig er at flere navner har gjentatte ganger blitt brukt som Madsestuen og Moen og Odden. hilsen Bjørg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Hella

Hella er en husmannsplass på Nes i Ådal (Aadalen), den ligger ved elva Begna, ikke mer enn et par km fra grensa til Sør-Aurdal. Mitt navn kommer også fra denne plassen, da mine oldeforeldre bodde der en periode. Det var etter FT 1900, men jeg vet at de bodde der så tidlig som i 1903. Daniel, far til Olava, m/familie hadde nok da flyttet ut, og mine oldeforeldre overtok plassen. Så vidt jeg vet var de ikke i slekt. Det var jo vanlig å ta etternavn etter den plassen de bodde på. Plassen eksisterer fortsatt, og så vidt jeg vet står det fortsatt et gammelt laftet uthus der som nok stammer fra husmannstida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.