Gå til innhold
Arkivverket

[#17855] En 'maalemager' - hva gjorde han?


Gjest Kari Thingvold
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Jeg vet ikke, men 'mål' kan ha å gjøre med redskap til å måle med, eller det kan ha med det å male korn å gjøre. Den som lager måleredskaper kunne man gjette på ble kalt 'maalemager', men Kalkars ordbok synes ikke å ha registrert begrepet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Ja, jeg tenkte også på at det kunne være en som lagde vekter, lodd og/eller mål - tommestokker eller hva de nå brukte dengang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gudrun Wallengren

Kan der være skrevet forkert, et m i stedet for et n ?For så bliver Morten Schell 'naalemager', og dem er der mange af.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Har sendt e-post med spørsmål om det kan være 'naalemaker' til vedkommende som har sendt meg informasjonen. Kommer tilbake når jeg får svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

I ”Beboere i København etter bybrannen 1728” finner jeg eg finner igjen Morten Skeel i Lille Hellig Gejstos Strædet i 1728. Naalemager er yrket. Så er det oppklart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Morten ble formynder for de umyndige barn til salige bokbinder Johan Jacob Liebe og hans hustru Anna Margretha Schlichtkrull. Jacob døde i 1725, og de bodde i samme gate som Morten Skeel. Jacob var sannsynligvis den samme Jacob Liebe som var oldermann i bokbinderlauget i 1708. Anna Margretha giftet seg i 1728 med Johan Fridrich Plüer som også var bokbinder. Han ble senere oldermann. Anna Margrethas datter giftet seg med August Hendrich Helmuth, også bokbinder og senere oldermann. Neste hele Liebeslekta var bokbindere. Mest kjent ble kanskje kongl hoffbokbinder Georg Julius Liebe. Han fikk forresten 21 barn. Så han etterlot seg litt mer enn bøker….I skiftet etter Anna Margretha opplyses det at hun og mannen eide hjørnegården Østersgate og Chr Bernikowsgate. Familien Helmuth hadde hus i Lille Kongensgate på like ved . Mye familie og fadder bodde rundt i området. Sentral var Sankt Petris kirke, den tyske kirke, hvor prekenene ble holdt på tysk og kirkebøkene ble også selvfølgelig skrevet på tysk. Det er underlig å vandre på Støget, og når jeg kommer til det riktige hjørnet er det bare noen meter til de forskjellige gamle adressene. De hadde kort vei når de skulle besøke hverandre, mine gamle aner.Det er også uhyre interessant å forske i disse gamle tyske borger/håndverksættene. Det er mye stoff å hente i arkivene. August Hendrich Helmuth hadde kommet fra Helmstedt i Tyskland, via Landskrona. Johan Fridrich Plüer hadde kommet fra Hannover. Det er mye informasjon i de gamle laugsprotokollene. Bl a ser det ut til at de fikk et slags ”stipend” når de skulle lage sitt mesterstykke.Jeg kunne vel skrevet noen sider om dette……….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.