Gå til innhold
Arkivverket

[#17857] Lars Nilsen født ca 1788 flytter i 1818 fra Herstad i Hoff til Lier


Gjest Jan Engedahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Engedahl

Kjenner noen denne karens ophav?Lars Nilsen født ca 1788 død 1838. Eldste kjente oppholdssted Herstad Hoff. Kort om Lars. I 1818, 30 år gammel flyttet han fra Herstad, Hoff til Helgerud, Lier (flyttelistene). Når han gifter seg i 1821 med Berte Knutsdatter 1787-1887 er han på Ringstad, Lier. 1821-1825 på Østerud, Øvre Eiker. 1827 på Daler, Nedre Eiker. De har barna Nicoline ('Lena') 1821, Karen 1823 og Ole 1825 født på Østerud, Øvre Eiker. Resten av barna Kristen 1827, Nils 1830 og Andreas 1832 er født på Nedre Eiker. Lars dør på Nedre Eiker i 1838. Et mulig spor er ei kiste med påskriften GND 1728.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Jan Engedahl

Har ikke funnet ham i 1801.Det er ganske mange personer med det navnet, i noenlunde rett alder. Mulig at en må begynne med ganske omfattende elimineringsprosess.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Som aller siste utvei søkte jeg på FS og på den delen jeg fant opplysningene, IGI, er opplysningene som regel ikke å stole på.Lars Nielsen f. 13/4 1788 - dpt. 23/11 Bollerud Ø. Eiker, foreldre Niels Andersen og Guri Olsdt. Lars døde 5/8 1838 bgr. 12/8 Dahlereie. Lars Nielsen (25 år?) gift 29/4 1821 Lier med Berte (Birthe) Knutsdt. Lier 25 år.Foreldrene til denne Lars bodde i 1801 på Raaen nedre i Eiker.Som sagt dette kan være helt på jorde. Du må nok se i de orginale kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Takk for innspill Berit. I utgangspunktet vil jeg nok tro at det er riktig at Niels Andersen og Guri Olsdt. Har sønnen Lars Nielsen f. 13/4 1788 – til dåpen 23/11. Det må selvfølgelig sjekkes. Så er det å bevise, eller sansyneliggjøreDet virker ikke som om ”min” Lars er så veldig opptatt av oppkalling. Så en skal være forsiktig med å basere noe på det. Kan nevne at blant fadderne nevnes i 1823 Anne Nilsdatter og Anders Nilsen. 1825 Anders Nilsen Østerud. 1828 Ane Nilsdatter Daler. 1830 Anne Nilsdatter Daler og Nils Nilsen Strygen. 1832 Ingeborg Nilsdatter Ryg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JanDet hjelper vel neppe mer enn indirekte, men Husmand Lars Nilsen og hustru Berthe Knudsdatter Dalereie døper OGSÅ sønnen Poul i Haug kirke 6. sept. 1835. Født 5. august. Faddere er: Eli Johannesdatter Korsgaarden, Ane Johannesdatter Daler, Xstoffer Pedersen Daler, Anders Børgersen ibid, Ole Nilsen Korsgaagden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

Fint JonPoul manglet jeg Jon. Takk så mye. Har ikke kommet så langt i kirkeboka ennå.Kanskje jeg mangler fler? Vel mange kan det ikke være, i og med Lars snart legger inn årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JanMormonerdatabasen nevner disse barna: 1. Nicoline LARSDATTER, 07 Sep 1821 Eiker 2. Karen LARSDATTER, 26 Aug 1823 Eiker 3. Ole LARSEN, 19 Aug 1825 Eiker 4. Christen LARSEN, 26 Dec 1827 Eiker 5. Niels LARSEN, 6 Jan 1830 Eiker 6. Andreas Larsen, 8 SEP 1832, 7. Poul LARSEN, 5 Aug 1835 Eiker-------------Fra Lensmannens dødsfallsprotokoll Nedre Eiker:Død 17. juli 1887 ENKE FATTIGLEM BERTHE KNUDSDATTER DALERREIE 89aar 6mnd1.Søn Ole Larsen i America 2.Søn Christen Larsen Ryg 3.Søn Nils Larsen paa Solbergmoen 4.Søn Andreas Larsen i America 5.Datter Lena, død og efterlader en myndig søn i America 6.Datter Karen, gift med Christen Johnsen Dalereie Alle myndige ----Men dette kaster jo ikke lys over det du spør om......Jon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Niels og Guri fikk barna Ingeborg 1795 Fiskum, Mari 1797 do., Halvor 1799 do., Anne 1800 do, Ole 1790 Eiker og Hans 1797. Så står det også en Anders men han er født 1749 i Eiker. Enten skrivefeil eller en fremmed.Ut fra dette kan jo flere av disse stemme med fadderne.Du finner dem ved foreldresøk på FS, og de står under VRI (kirkebøkene) så denne gangen skulle det være mere å stole på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Jan Engedahl

Jeg mangler de endelige bevis, men jeg tror vi er på rett vei her. Flere av Nils og Guris barn havner i de samme traktene av Nedre Eiker som Lars bodde i.Ekteparet Nils Andersen og Guri Olsdatter er trolig identisk med et par som giftet seg i Hoff, Vestfold 25.08.1782. Ingen gårdsnavn er nevnt da. Ved trolovelsen 04.08. står det N. Torød etter Guri. I tillegg til overnevnte barn døpes Birte i 1782. Da bodde de på Dunserudeie på Eiker.Jeg har funnet Nils nevnt i kirkebøkene for Eiker med gårdsnavnet Sjulerud et par ganger. Sjulerud er en gård i Hof. En Nils Andersen dør på Østerudeie i 1809 56 år gammel. Dette passer fint med alderen til Nils Andersen på Råen i 1801. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.