Gå til innhold
Arkivverket

[#17859] Lars Eriksen f.1841 Lier, emigr. etter jan. 1866.


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Jeg er ikke noe flink til å finne folk i Amerika, og håper derfor at noen kan hjelpe meg. Jeg har 3 personer som jeg leter etter. Tar den viktigste her først.Faren til min oldemor, Lars Eriksen f. 1841 Lier, skal iflg. familien ha emigrert til Amerika. Kanskje ikke så rart da han fikk 2 uekte barn med litt over 6 mnd. imellom.Han var hjemme hos sin mor ved FT 1865, det vil si han forsvant etter beg. av januar 1866. Han fikk flytteattest 1/11 1865 til Christiania.Jeg har ikke funnet ham utflytt på vanlig måte, og finner ham heller ikke her i 1900. 1875 får jeg ikke sjekket Buskerud da det ikke ligger inne her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Tar denne opp igjen da jeg la det inn på en lørdag, og da har vel de fleste noe annet å gjøre. Siden har innlegget rullet raskt bakover i rekka og forsvunnet ut av syne.Jeg har også innlegg 17860 og 61, men det gjelder 2 andre.Er det noen som har ork og tid til å hjelpe meg med å finne Lars?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har nå sjekket det som var av kirkebøker for Lier etter 1900, og ikke funnet Dorthe død.Nå er vel ikke alle kirkesognene med, så lenger kommer jeg ikke ang. Dorthe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Ang. passasjerlista har jeg kun funnet 1 som det er en mulighet for at det kan være. Ser ut som om de 2 andre var fra Telemark og Voss.Iden. 26257 Lars Eriksen 25 år, carpenter, på Tanaro i 1866 som ankom Quebec 26/6 . Deretter har jeg ingen anelse om hva nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg har sjekket Census 1880, og fant kun 1 i USA sammen med 2 brødre i Iowa. Han var det ikke. Det fantes ingen i England eller Canada heller. Dette fant jeg på FS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 år senere...
Gjest Elisabeth Stedje

Hei Berit! Ettersom det er noen år siden du spurte etter Lars Eriksen. Har du kanskje funnet ut om ham,hvis ikke kan jeg hjelpe. Har derfor satt inn min epost-adr! Mvh.Elisabeth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Hei Elisabeth.Jeg har ikke funnet noe mere om Lars Eriksen. Jeg rett og slett ga opp, men tar gjerne i mot hjelp til å finne ut hva skjedde med han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth Stedje

Hei Berit!Lars Eriksen ble gift 28/10-1866 Gamle Aker kirke med Anne Elisabeth Tollefsdatter,Hun oppgir Kongsberg som fødested,28 år.(Hun hadde en datter Emilie Olive Gaarder,f 1864,disse to bodde i Korsgt.11 i 1865,Emilie døde ikke så lenge etter)For i 1867,10 juni døper Lars og Anne Elisabeth sitt 1. barn:Emilie Johanne Dorthea f 2/2-1867.Gamle Akerkb. født 3/6-1870 dpt 9/10-1870 Edvard Marinius.(Gamle Aker kb) født 17/5-1872 dpt23/2-1873 Axel Leonard (G.Aker kb) født 22/1-1875 dpt18/4-1875 Oscar Emanuel(G.Aker kb) født 15/7-1878 dpt 1/9-1878 Dagmar Josephine,død 8/5-1879(G.Aker kb) Anne Elisabeth Tollefsdtr.døde 5/10-1878(G.A.Kb)bosted Sagveien14. Ved 1.barndåp er adr.Grünerløkka,nr2.Nordregt,nr3Korsgt12,nr4 Bagaas,ved dødsfall til nr 5 sto Moløkka. Har funnet igjen de jeg mener det må være i 1875,MEN kona og sønnene har fått nye navn. 13/1-1882 i Sagene kirke gifter enkemann Lars Eriksen seg med enke Kristine Andersen(husker ikke eksakt i farta hvordan den kb.førte hennes navn,hun var født i Køla i Sverige og døpt Kerstin Andersdotter,men har ved 1900 tellinga funnet henne under navnet Kristine Eriksen) De fikk barna Signe Marie f8/9-1884,dpt26/10-1884 Sagenekb. Dagmar Josephinef18/11-1886-død 17/11-1891Sagene kb. Lars Eriksen Kjennereie døde 13/1-1893,giftmand,fab.arb.veveriet,fattiglem,Mogt17. Mener også han har blitt benevnt som tobakksfender. Vel forstår at dette blir mye på engang, jeg også funnet ut at han fikk to barn før han kom til Christiania. Han er også min tippoldefar. Mvh Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth Stedje

Hei Berit!Lars Eriksen ble gift 28/10-1866 Gamle Aker kirke med Anne Elisabeth Tollefsdatter,Hun oppgir Kongsberg som fødested,28 år.(Hun hadde en datter Emilie Olive Gaarder,f 1864,disse to bodde i Korsgt.11 i 1865,Emilie døde ikke så lenge etter)For i 1867,10 juni døper Lars og Anne Elisabeth sitt 1. barn:Emilie Johanne Dorthea f 2/2-1867.Gamle Akerkb. født 3/6-1870 dpt 9/10-1870 Edvard Marinius.(Gamle Aker kb) født 17/5-1872 dpt23/2-1873 Axel Leonard (G.Aker kb) født 22/1-1875 dpt18/4-1875 Oscar Emanuel(G.Aker kb) født 15/7-1878 dpt 1/9-1878 Dagmar Josephine,død 8/5-1879(G.Aker kb) Anne Elisabeth Tollefsdtr.døde 5/10-1878(G.A.Kb)bosted Sagveien14. Ved 1.barndåp er adr.Grünerløkka,nr2.Nordregt,nr3Korsgt12,nr4 Bagaas,ved dødsfall til nr 5 sto Moløkka. Har funnet igjen de jeg mener det må være i 1875,MEN kona og sønnene har fått nye navn. 13/1-1882 i Sagene kirke gifter enkemann Lars Eriksen seg med enke Kristine Andersen(husker ikke eksakt i farta hvordan den kb.førte hennes navn,hun var født i Køla i Sverige og døpt Kerstin Andersdotter,men har ved 1900 tellinga funnet henne under navnet Kristine Eriksen) De fikk barna Signe Marie f8/9-1884,dpt26/10-1884 Sagenekb. Dagmar Josephinef18/11-1886-død 17/11-1891Sagene kb. Lars Eriksen Kjennereie døde 13/1-1893,giftmand,fab.arb.veveriet,fattiglem,Mogt17. Mener også han har blitt benevnt som tobakksfender. Vel forstår at dette blir mye på engang, jeg også funnet ut at han fikk to barn før han kom til Christiania. Han er også min tippoldefar. Mvh Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

T a k k Elisabeth. Nå fikk jeg fullstendig hakeslepp. Jeg som var så sikker på at han var i USA, og at jeg aldri ville finne ut av det. Jeg er stum. Dette må jeg fordøye før jeg sier noe mere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth Stedje

Hei Berit! Forstår godt at du ble overasket! Barna til Lars i 1.ekt.vet jeg svært lite om.Datteren Emilie ble gift Christiansen og tok til seg en gutt. I 1900 tellinga bor hun i Hesselberggt.15. I samme gård bor halvsøsteren Signe Eriksen og hennes mor Kristine Eriksen. Har forsøkt spore opp sønnene,men ikke lykkes.Dvs.finner Oscar hos sin far i 1885 i Thv.Meyersgt.17. Signe Marie er min oldemor,hun fikk ialt 5 barn. 2 u.e.,og det er kun de 2 barna som har etterkommere.Mvh.Elisabeth

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg holder på å legge inn alle opplysningene. Men jeg kan ikke finne dødsfallet til Dagmar Josephine f.15/7 78 og død 8/5 1879. Hvilken kirke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk. Ang. Dagmar Josefine 1886, så døde hun 17/12(ikke 17/11) grl.22/12 91. Da tror jeg at jeg har fått mesteparten på plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Dette har vært helt uventa. For nesten 7 år siden ga jeg opp å finne ut hvor det ble av Lars Eriksen. Jeg var så sikker på at han hadde emigrert at jeg ikke engang så mere etter han i Norge.Ikke nok med at jeg fikk vite alt om hans videre skjebne, men min oldemor fikk 7 nye søsken. Hun hadde 3 fra før. Så ialt hadde hun altså 10 halv-søsken. Nå gleder jeg meg til FT 1910. Kanskje jeg finner ut hvor det ble av en av søstrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.