Gå til innhold
Arkivverket

[#17867] Erik Gulbrandsen Brekke, f. 1762 i Modum


Gjest Bjørn Skogli
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørn Skogli

Erik Gulbrandsen Brekke, Modum, f. 1762, er iflg. Modums Historie sønn av Gulbrand Ellefsen Søndre Hilsen og Maria Colbjørnsdatter. Når en sammenholder opplysningene som gis under S. Hilsen med f. eks. FT 1801, virker det troverdig. Noe som kan forvirre er at i samme bokverk under omtalen av gården Brekke, opplyses det flg.: ”Erik Gulbrandsen stammet fra Næss på Snarum (…) Det var faren Gulbrand Gulbrandsen som hadde ordnet kjøpet for ham.” Dette i forbindelse med at Erik Gulbrandsen kjøpte et av Brekke-brukene i 1780. Denne Gulbrand Gulbrandsen finner jeg ikke igjen, og hvis det er trykkfeil for Gulbrand Ellefsen, så døde denne iflg samme bok i 1773, og kunne altså ikke ”ordne” noe som helst i 1780… Er det noen Modum-kjennere som kan bidra her?Så var det Gulbrand Ellefsens opphav. Iflg Family Search var både han og Maria Colbjørnsdatter f. i Norderhov, og giftet seg der. Så langt trodde jeg først at jeg hadde et utgangspunkt for hvilke kirkebøker jeg skulle sjekke, men så ble jeg sittende å søke litt fram og tilbake på Family Search, og tvilen meldte seg av følgende årsak: Dette nettstedet opererer med 2 stk Gulbrand Ellefsen, en f. i Norderhov og en i Sørum, Akershus. Begge giftet seg samme dag, 14. juni 1752, på hvert sitt hjemsted, med hver sin Maria Colbjørnsdatter, fra hhv. Norderhov og Sørum. At begge Maria’ene har hvert sitt sett med likenavnede foreldre kommer vel neppe som noen overraskelse… Dette kan selvsagt være en tilfeldighet, men når en vet at Norges mest berømte Colbjørnsdatter, nemlig Anna, i Norderhov, var født nettopp i Sørum, Akershus, kan en jo gjøre seg noen tanker. Det er bare det at hun var f. 1665, så det er ikke søstra likevel…Men altså: Erik Gulbrandsen Brekke, hvem var faren hans?Mvh Bjørn Skogli

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Bjørn !Det finnes en gård på Ringerike som heter Sørum. Bare så det er sagt.Et kjapt søk i dåpslistene i kirkebøkene for Modum 1761-1763 avslører en eneste Erik som er født av en Gulbrand og det er ........dåp i Snarum 3.oktober 1762 ERICH født 26. september. Foreldre: Gulbrand Ellevsen og Maria Kolbjørnsdatter Hilsen. Fadderne er vanskelig å lese (dårlig fotografering), med det er en Ragnhild Kolbjørnsdatter blant dem. ...Jeg finner ikke foreldrene til Erik viet i Modum 1749-1753. Jeg ser at mormonerdatabasen foreslår at Gulbrand Ellingsen (Ellersten sier de) og Maria Colbjørnsdatter er er viet i Norderhov 14. juni 1752. Og det er intet dårlig sted å lete videre synes jeg, i og med at jeg i kirkeboka for Modum den 20. desember 1752 finner døpt HANS født 3. juledag av foreldre fendrik Guldbrand Ellefsen og Maria Torbjørnsdatter (kan jo være prestens feilskrift for Colbjørnsdatter/Kolbjørnsdatter) de er bosatt på Hilsön ? - faddere: Gunhild Eriksdatter Hilsön, Karen Torbjørnsdatter ibidem, Torger? Andersson ibidem, Arent ? Pedersøn? ibidem, Ole Ellefsen Braaten.Dessuten har vi jo dette: LenkeDu ble neppe klokere av dette, men var jeg deg - vill jeg drøye det en stund før jeg søkte i Sørum i Akershus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Hei Jon!Takk for hjelpen! Da blir det vel å sjekke kirkebok for Norderhov for å se hvem brudeparets fedre er... Ellers har jeg notert, men finner ikke mine egne opplysninger om kilden akkurat nå, at Gulbrand og Maria hadde i alt 3 sønner med navn Hans, nl. en f. i 1752, en f. 1759 (død samme år), samt Hans Gulbrandsen Rød f. 1765. Iflg Modums Historie er det flere forbindelser mellom S. Hilsen og Brekke, og noe av dette må det vel være hold i.Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

..og en ting til, Jon. Hvis vi anser Torbjørnsdatter for å være skrivefeil for Colbjørnsdatter, blir det altså 3 stk å lete etter i Family Search: Maria, Ragnhild og Karen. Søk på fødsel/ dåp 1720 +/- 20 år, gir 3 funn i Norderhov, med samme foreldre. OG: Alle 3 har en identisk navnesøster i Sørum, Akershus, eksakt like gammel, og med likt navn på foreldrene! Er det ikke rart?Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kvernhusvik

Ved trolovelsen til Gulbrand Ellefsen og Marie Colbiørnsdtr 02.02.1754 i hovedkirken, Norderhov er forloverne disse: Colbiørn Olsen Lesteberg i Krydsherad og Ole Østensen Børtnæs i Flaae Annex. Kan jo være et bra spor. Lykke til videre.mvh Leif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Skogli

Etter navneskikken ligger det nok an til å se nærmere på Hallingdal. Colbiørn Olsen Lesteberg ga umiddelbart assosiasjoner til den som Fam. S. oppgir som far til Maria Colbjørnsdatter, nl. Colbiørn Olsen, noen ganger tilføyd Berg og noen ganger –berg som del av noe (uleselig?). Så jeg gikk på bygdebok for Krødsherad, der nevnes ved flere anledninger en Colbjørn Olsen fra Gol, f. ca 1725, sønn av Ole Halgrimsen, hvis jeg ikke husker feil. Han drev bl. a. som tømmeroppkjøper, og eide Lesteberg en periode. Han er altså jevnaldrende med brudeparet og passer sikkert utmerket som forlover, men brudens far kan han ikke være. Jeg ser av FT 1801 at Colbiørn Olsen var et kurant navn i Hallingdal, selv om det ikke levde noen passende på det tidspunktet.Men, er det ikke litt rart med trolovelse i 1754 for et par som ble viet i 1752? Fant vielse 14. juni 1752 for Gulbrand Ellefsen og Mari Colbiørnsd i kirkebok for Norderhov i dag, men det nevnes ingen andre personer eller gårdsnavn ved denne anledning.Mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.