Gå til innhold
Arkivverket

[#17873] USA - Minn.: Susanna Marie Johansen (f. 1867)


Gjest Rune Fergestad
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Fergestad

I følge skiftet etter Ole Johansen (1839-1914), fra 24. mars 1915 i Orkdal, hadde han flere myndige og umyndige arvinger i Amerika. En av disse var datteren Susanna Marie (f. 10/4 1867 i Orkdal). Hun utvandret til USA i 1886 (Lenke).I skiftet etter faren står det at hun i 1915 er g.m. O. C. Solie, og at de bor i 1649 Edmund Street, St. Paul, Minn.Er det mulig å spore opp mer om Susanna, og eventuelle etterkommere, på bakgrunn av disse opplysningene?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Dødsregisteret for Minnesota syner:Ole Christian Solie, døydde 8. jan. 1952 i Hennepin Co., MNSusanna Marie Solie, døydde 30. okt. 1947 i Olmsted Co., MN - truleg på sjukehus i Rochester!?I 1930 budde parfolket i Minneapolis, Hennepin Co., MN, men av ein eller grunn får eg ikkje fram sida hjå ancestry.com.Eg vonar dette vil hjelpa deg vidare på veg! Lukke til!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Fergestad

Tusen takk her også Lars!Har du forresten et tips om hvordan jeg kan finne ut om Susanna og Ole Christian hadde barn?Mvh Rune

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

I censusen for 1930 (som kommer fram hvis du bruker Basic Viewer, Lars) nevnes en datter Hazel H. Adcock. Hun er 32 år og enke. Det står at hun var 31 da hun giftet seg, så hun må ha blitt enke temmelig raskt.Det er ikke helt klart hvem hun er datter av. Det sies at O.C. var 39 da han giftet seg første gang, mens Susanna var 18 (det ser ut til at det er skrevet 38 først, og at 3-tallet er rettet til 1-tall). I 1930 var O.C. 64 og Susanna 62. Det tyder på at O.C.'s og Susannas ekteskap er hennes andre. Siden O.C. tydeligvis ikke var gift da Hazel ble født, er det sannsynlig at Hazel er Susannas datter, men sikkert er det ikke.De bor i 1514 Brook Ave. i Minneapolis, Hennepin co, MN.Jeg greier ikke å finne dem i 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Erik Nilsen

Nå fant jeg dem også i 1920. Han står her som Christ (eller Chrest) Solie, hun som Susana. Det er to barn, Martin H. som er 25 år, og Hazel E. som er 22. De bor i 1051 Sixteenth Ave. i Minneapolis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...
Gjest Bjørn Olsen

Lisbet-huset.Ole Johansen (1839-1914) var født som sønn av inderst Johan Matias Eriksen Skjenald på Nerviksøren og Susanne Toresdatter Kleiven. De var begge av gamle Øra-slekter.Ole ble gift i 1862 med Jertrud Pedersdatter Tuveng, født på Tynset. De bodde i det såkalte Lisbet-huset eller Fjordgata 29, (kalt Ofstad ved folketellingen i 1865. Det finnes foto av huset i boken Bilder fra Orkdal II, side 18). (Kilde ellers: Håkon Hoff, Orkangerboka side 221)Av Ole og Jertruds mange barn emigrerte for uten Susanne:1. Johan Peder, født 16.01.1861, emigrerte 06.03.1882 med Tasso, som “Johan Olsen (21) ugift, fisker”. Destinasjon: Minneapolis. Nr 90. I fölge folketellingen for Orkdalsøra i 1910 returnerte han i 1892. Sporvognskusk. St. Paul, Minneappolis og Los Angeles. (Kilde: Bok: Utvandringa fra Orkdal) Hoff, side 278, skriver at han var sagbruksarbeider i Minneapolis.2. Erik, født 11.04.1864, var sporvognskonduktör i Duluth, St. Lous County, Minnesota.3. Gunelius, født 26.07.1869. Emigrerte i 1903 (i fölge Havdal-artikkel i Sør-Trøndelag 1974). Var trelastarbeider i Tacoma, Pierce County, Washington. Han returnerte.Og kanskje var det flere av barna som reiste. Har Rune flere opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.