Gå til innhold
Arkivverket
Gjest Hans-Petter Falao

[#17875] Svane, Svan, Swan i Ofoten

Recommended Posts

Gjest Hans-Petter Falao

I Ofoten har jeg registrert følgende familie midt på 1700-tallet. Israel Svane 1687-1755 g.m. Magdalena Abrahamsdtr Burmand. Sikre barn: Catarina 1721 gift i Ankenes, Nikolai 1725 gift i Ankenes, Jonas 1733 gift i Ankenes og Kirsten 1735 gift i Ankenes. I tillegg har jeg noen mulige barn, som er oppført i 'Mandtal over Ofotens Ungdom 1749' under Bakjord: Gulik, Johan, Anders, Aron og Magdalena. Kirkebok mangler for Ofoten 1732-1748. Israel og Magdalena er fra Sverige (Finland?). Er det noen som har opplysninger om noen av disse??mvh Hans-Petter

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lisbet Rønningsbakk

I skiftet etter Israel i sept. 1756 er det nevnt 9 barn, de fleste bosatt på Bakkejord. Kona er oppgitt død 3 år tidligere. Ikke alle er oppgitt å være myndige. Ingen av barna heter Gullik, men derimot er det en Margareta i tillegg til dem du har nevnt. DIS-Salten har gitt ut Skifter i Salten på eget program. Der var det massevis av treff på Israels etterslekt, alt for mye til å referere her. Der vil du sikkert finne ut mye om denne familien i Ofoten. Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Terje Skrolsvik

Jeg har notert at det i Sverige er en kyrkoherde Abraham Michaelis Burelius f. 1610 Burtresk død 1671 Øverkalix gift 13/11-1646 med Mårite Burman f 1630 Løfanger død 1689. Der er notert to barn etter de, men kan være flere. Magdalene/a er ikke uvanlig i Bure slekten.Det som her skurrer er vel at Mårite blir 'litt gammel' til å være mor til nevnte Magdalena.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Lisbet Rønningsbakk

På svenske anbytarforum har jeg funnet ut at Israel Israelson og Magdalena Abrahamsdtr. Burman bodde i Koivukylä, Hietaniemi i Tornedalen fra 1723 til 1727. Oversikt over fødte i Hietaniemi viser at Israel og Magdalena fikk en sønn her 26. januar i 1725 som ble døpt Nils Israelsson Svan. Det kan være den Nikolai f. 1725 som er nevnt i et tidligere innlegg her. Israel var lensmann i Hietaniemi. I Ofoten var han også oppgitt som lappelensmann. Et søk etter Magdalena Abrahamsdtr. Burman i Leif Bostrøms oversikt over Bureslekta ga bare ett treff på en som var født i 1700 (eneste i passende alder), datter av prost/kyrkoherde Abraham Burman og Elisabeth Plantin i Offerdal, Sverige, men hun var oppgitt gift med en annen i 1720 så det skal vel godt gjøres om det er samme person.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Hans-Petter Falao

Ved Magdalenas død i 1752 er alder oppgitt til 52 1/2 år, så det stemmer bra med 1700. Gullic er nevnt i skifte etter Magdalena, men ikke etter Israel.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Gjest Gry Axelsen

Hei Hans,Tenkte jeg må dele denne med deg. Jeg fant at Jonas Svan fra Ofoten er registrert i Finnmark fylke, Kommunikantprotokoll nr. 1 (1749-1804), Kommunikanter 1763, uten sidenr. Jeg tenker han er oppe på fiske.Side 2, kolonne 1 LenkeHilsen Gry

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive