Gå til innhold
Arkivverket

[#17875] Svane, Svan, Swan i Ofoten


Gjest Hans-Petter Falao
 Del

Recommended Posts

Gjest Hans-Petter Falao

I Ofoten har jeg registrert følgende familie midt på 1700-tallet. Israel Svane 1687-1755 g.m. Magdalena Abrahamsdtr Burmand. Sikre barn: Catarina 1721 gift i Ankenes, Nikolai 1725 gift i Ankenes, Jonas 1733 gift i Ankenes og Kirsten 1735 gift i Ankenes. I tillegg har jeg noen mulige barn, som er oppført i 'Mandtal over Ofotens Ungdom 1749' under Bakjord: Gulik, Johan, Anders, Aron og Magdalena. Kirkebok mangler for Ofoten 1732-1748. Israel og Magdalena er fra Sverige (Finland?). Er det noen som har opplysninger om noen av disse??mvh Hans-Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 måneder senere...
Gjest Lisbet Rønningsbakk

I skiftet etter Israel i sept. 1756 er det nevnt 9 barn, de fleste bosatt på Bakkejord. Kona er oppgitt død 3 år tidligere. Ikke alle er oppgitt å være myndige. Ingen av barna heter Gullik, men derimot er det en Margareta i tillegg til dem du har nevnt. DIS-Salten har gitt ut Skifter i Salten på eget program. Der var det massevis av treff på Israels etterslekt, alt for mye til å referere her. Der vil du sikkert finne ut mye om denne familien i Ofoten. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Skrolsvik

Jeg har notert at det i Sverige er en kyrkoherde Abraham Michaelis Burelius f. 1610 Burtresk død 1671 Øverkalix gift 13/11-1646 med Mårite Burman f 1630 Løfanger død 1689. Der er notert to barn etter de, men kan være flere. Magdalene/a er ikke uvanlig i Bure slekten.Det som her skurrer er vel at Mårite blir 'litt gammel' til å være mor til nevnte Magdalena.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lisbet Rønningsbakk

På svenske anbytarforum har jeg funnet ut at Israel Israelson og Magdalena Abrahamsdtr. Burman bodde i Koivukylä, Hietaniemi i Tornedalen fra 1723 til 1727. Oversikt over fødte i Hietaniemi viser at Israel og Magdalena fikk en sønn her 26. januar i 1725 som ble døpt Nils Israelsson Svan. Det kan være den Nikolai f. 1725 som er nevnt i et tidligere innlegg her. Israel var lensmann i Hietaniemi. I Ofoten var han også oppgitt som lappelensmann. Et søk etter Magdalena Abrahamsdtr. Burman i Leif Bostrøms oversikt over Bureslekta ga bare ett treff på en som var født i 1700 (eneste i passende alder), datter av prost/kyrkoherde Abraham Burman og Elisabeth Plantin i Offerdal, Sverige, men hun var oppgitt gift med en annen i 1720 så det skal vel godt gjøres om det er samme person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans-Petter Falao

Ved Magdalenas død i 1752 er alder oppgitt til 52 1/2 år, så det stemmer bra med 1700. Gullic er nevnt i skifte etter Magdalena, men ikke etter Israel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 år senere...
Gjest Gry Axelsen

Hei Hans,Tenkte jeg må dele denne med deg. Jeg fant at Jonas Svan fra Ofoten er registrert i Finnmark fylke, Kommunikantprotokoll nr. 1 (1749-1804), Kommunikanter 1763, uten sidenr. Jeg tenker han er oppe på fiske.Side 2, kolonne 1 LenkeHilsen Gry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.