Gå til innhold
Arkivverket

[#17876] Roos/Ros/Roes - Palm - Bodin/Baudin


Gjest Kai S Gurrik Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Har nå funnet ut en ny teori på hvem Andreas Andreasen Roes d.e. var sønn av. Som jeg har hørt, men ikke tatt ordentlig fatt i skal han være sønn av Anders/Andreas Palm og Beata Roos/Helena Roos/Helena Lindgren.Beata ble halshuggd i 1811. To barn: Albertina og Andreas. Disse to tok navnet Roos for å hedre sin mor...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Disse to personer fikk sønnen Andreas Andreassen roes, f.1791.16.09 i Jakobstad, Finland.I en debatt om denne slekten på anbytarforum står det også nevnt at Marie Chritine Almin = Marja Meldahl/Roes reiste sammen med følget før de fikk barn sammen. Tror følget da befant seg i Finland!Andreas d.e. hadde altså 5 kvinner. Skal prøve å fremskaffe disse til i morgen... Håper derfor på noen spørsmål eller noen opplysninger på denne familien/slekten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei, Kai!Eilert Sundt skriver 1862 at ”Gamle Marja Meldal, som hun nu mest kaldes, vel over 60 Aar, ønsker at bevare Hemmeligheden om hendes Herkomst, til hun føler Dødens Nærmelse”. Heldigvis var ikke Marja eneste kilde! Marja Lena Kaisa Aaman, som hun gjerne kalte seg, reiste først(?) med Andreas Andreassen Roes, f.1791. Etter at hun kom fra Andreas Roes, reiste hun med Nils Oliver Meldal, f.1794. Mens Meldal var ”paa Slaveriet” reiste Marja ”den dengang ganske unge” Jan Amundsen Barlind.Eilert Sundt nevner 1859 at Marja ”opgiver selv at være født i svensk Finland, men der har forgjæves været strevet efter Attest derom”. I 1862 skriver Eilert Sundt at ” 1862 at ”Hun er en ferm Kvinde, viser megen Omsorg for sin store og tildels forvildede Slægt og steller saaledes i sin Hytte og bitte lille Have, at det Hele er et sandt mønster paa Orden og Renlighed”. Han nevner et annet sted at han ikke kan dra forbi Solum uten å bli traktert med kaffe hos Marja Meldal. I det hele tatt viser Eilert Sundt stor sans for Marja, og hun må nok regnes som en av vennene han hadde blant de reisende. Ved folketellingen 1865 finner vi Marja Meldal f 1793 i Tromsøe, ”Enke, Omstreiferske, bosat” på Thingstad i Solum sammen med datteren Inger og sønnedatteren Marja. Om Inger forteller Eilert Sundt 1859 at hun er ”et enfoldigt og skikkeligt Menneske, har fra Barndom af været plaget af den faldende Syge, og i et Anfald deraf faldt hun mod en Kakkelovn og forbrændte sit Ansigt, saa hun siden har gaaet med et ulægeligt og væmmeligt Saar”.Når det så gjelder Marjas opphav, vet jeg kun at faren hennes het Gjert. Moren hennes, Anna Kristina Mejer, f.17-11-1775 i Norrbärke [iflg hfl], ble gift 1800 med 'korgmakare' Karl Aamann, født i april 1777 i Värmland [iflg hfl], og finnes i hfl for Strömsheden, Järna sn i Dalarna 1805-1815. Det var altså fra stefaren sin at Marja fikk navnet Aaman. Foreldrene til Anna Kristina var Magnus Alexander Mejer, f.1754, ”hovslagare”, gift med Juliana Bardt, f.1753 (hun bor hos datteren Anna Kristina i Järna på sine eldre dager). Far til Magnus Aleksander var Alexander Magnus Mejer, f.1733, død 1766, ”Skarprättare” (bøddel) i Falun og i Kopparberg, og hans foreldre igjen var Alexander Gabrielsson Mejer, f.1679, død 1761, ”skarprättare” i Uppsala 1725-1741, gift 2) i mars 1729 med enken etter «skarprättaren» Anders Wulf, Sophia Eriksdotter. Far til Alexander var Gabriel Alexandersson Mejer, ”skarprättare” i Uppsala 1681-1692. Etterkommerne til disse kan med andre ord være sikre på at mange hoder har rullet…Det hadde vært interessant å finne far til Marja sitt opphav!Så til Roes. Jeg vet ikke helt hvor du har dette med Andreas Roos f 1756 fra (HiSki-databasen?), men jeg har litt andre opplysninger når det gjelder Andreas Roes f 1791. Han var født 16.september 1791 i Jakobstad i Finland, og døde muligens 1855 i Fors i Jämtland (har ikke sjekket dette). Moren hans var uomtvistelig BEATA ROS, som antagelig var født 1758 i Lovisa i Finland. Hun drepte en bode i Ensillre, og ble dømt ved Torps HR 26.januar 1811 ”till att mista livet genom halshuggning”. Svea hovrätt fastholdt dommen, likeså Kgl Majt 11.juli 1811, og 18.september 1811 ble Beata halshogd. Hun reiste med, og ble gift 28.desember 1783 i Nummi i Finland med Andreas Palm, født ca 1753. Ved giftermålet kalles han ”Soldaten på Sveaborg”. De fikk sønnen Andreas i 1791, men denne sønnen tok moren sitt navn. Derav kanskje litt forvirring? Andreas giftet seg opp igjen i 1817 og ble boende i Pedersöre. Jeg kjenner verken til Beatas eller Andreas’ opphav, men Beata kan jo godt være en søster til Andreas Roos f 1756.Enda en ting: Kan du skrive ned her under Roos det som står ved giftermålet til Andreas Roos og Maria Elisabeth Rahm? Står det her at hun er født ”Andersdatter Selling”? Er hun nevnt enke ved giftermålet? (altså tidligere gift Rahm?).Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Beklager så mye at jeg har feilinformert deg! Dette er nok feil alt sammen...Jeg har kommet frem til at foreldrene til Andreas d.e. må være Anders Palm og Beata Ros/Helena Lindgren. Det finnes foresten noe om de i en fangeprotokoll for Umeå? Ble derifra forflyttet til Sveaborg for at han skulle være med i en krig. Har datoen for dette hjemme, skal legge det ut.Prøver også å legge ut hans kvinner her i dag/kveld... Takk for all informasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Jeg mangler kilder på alle mine opplysninger om dette jeg nå skriver:Andreas Andreassen Roes f.1791 i Jakobstad, Finalnd d.1855 i fors, Jämtland, Sverigemed: 1.Anna Lisa Baudin (datter av Erik Johan Baudin) f.1789 i Piteå (Finland?)med: 2.Brita Helena Andersdatter f.1802med: 3.Gustava Berg f.1815 i Eskilstuna, Sverigemed: 4.Maria Kristina Gjertsdatter Aaman f.1793 i Falun, Dalarna, Sverigemed: 5.Kristina Andersdotter Flinta f.1792Barn: Med nr.1: 1.Anna Carolina f.1809 i Håsjö, Jämtland, SverigeMed nr.2: 2.Nils Tobias f.1826Med nr.3: 3.Sofia Albertine f.1812ca. i Hemora, SverigeMed nr.4: 4.Andreas Vilhelm f.1818 på Søndre Nord i Brandval annex 5.Carl Gulbrand f.1821 på Gran på Hadeland Konfirmert: 25.04.1847 i Tugthuuskirken, Xiania 'lem nr:436'. Jeg skulle veldig gjerne likt å visst litt mere rundt hver av personen, da jeg ikke har stort unttat på Carl gulbrand. Hans skal ha en datter: Marie Jensine (min tipp- oldemor). Vet heller ikke stort om hennes liv...Takk for alt dere måtte komme med!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

FRA ANBYTARFORUM I SVERIGE:Av Marie Lindgren – söndag den 22 sept 2002 kl. 12.02:UR GRUE KIRKEBOK (GRUE OCH BRANDVAL 1814-1830ANDREAS WILHELM ANDREASSEN FÖDD 29-9 1818 DÖPT 04-10 1818 I SÖNDRE NORD I BRANDVOLD NORGE FAR ANDREAS ROES DALARNA SVERIGE MOR MARIE CHRISTINE ALMIN DALARNA SVERIGE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Jeg takker for all informasjon dere måtte komme med i dette innlegget! Er det noen som har Beata eller Andreas' s foreldre? Isåfall ville jeg bli meget glad...På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest terje e skrolsvik

Ad innlegg 5.Hvor har du dette fra at Anna Lisa (Elisabeth) Baudin f. 13/12-1789 Piteå,død 6/4-1866, hadde barn med Andreas Andreassen Roes ??. Hun er gift 3/8-1816 med Fredrik Lundstrøm f. 22/11-1787, og de har ei datter Ottiliana Carkista Lundstrøm f.23/1-1829. Hun ble gift ? 1860 med Alexander Mejer f 5/3-1824 Sverdsjø død 28/2-1887 Åmot, Sverige.valacere,hestehandler, sønn av Olof Mejer f.13/4-1784 Jærne sogn,Sverige død 6/7-1841 Sverdsjø, og Maria Kristina Dahlberg f.14/11-1786 Falun. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai S Gurrik Larsen

Se på første innlegg inne på denne linken: LenkeLeser du videre på dette temaet og andre av de eldre innlegg så vil du se at dette ikke er Andreas Palm (faren til Andreas Roos f.1791). Som jeg har skrevet tidligere her Andreas Roos d.e Palm inntil moren ble halshugget i 1811. De tok Roos navnet for å hedre moren... Altså Andreas/Anders Palm= Andreas Roes/Roos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 9 måneder senere...
Gjest Gry Axelsen

Hei Kai,Hvis du skriver Roos og Rosnäs på gård / by på Hiski får du endel treff på døpte. Jeg er ikke kjent med navn og navnetradisjon på Roosslekten men det kan jo hende du finner noe interessant.Jeg lette etter Johan og Erik Salmi og ved en tilfeldighet fant jeg denne;12.7.1840 Anianpeldo Gård: Roos Salmi Tp. tp. Erik Eriks Sallmi Eva Stin Henrsdotter Barn:TobiasDet viste seg at Erik og Johan, 1811 var tvillinger, uækte av mor Lisa Andersd.I kommunen Ansikkala fant jeg Andreas Florin, Palm, Roos og sigøyneren Johan Linstrøm som kom til Lebesby på samme tid som Johan Salmi. Der fant jeg også Johan Bergman. Han bodde ei tid i Lebesby før han flyttet til Alta og ble ansatt som skolelærer.Johan Salmi, ble ifølge Kjøllefjord menighetsblad, utdrag fra kirkebok 1841, jaget fra bygda på grunn av løs oppførsel, også i Hammerfest blir han jaget etter 3 barn utenfor ekteskapet. Det er en forbindelse mellom Johan Salmi og Peter Wallenius, ifølge historien skal de ha gjort noe galt og rømt til Norge. Men Johan kom jo senest i 1841, mens Peter og søstrene ikke kom før 1865. Den ene søsteren Maria bor sammen med Johan Salmi i FT 1864.Området ligger rund Helsinki.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Kai S Gurrik Larsen

Kungskrivaren Erik Roos (Rosch/Råsch) gift med Maria Andersdotter. De hadde følgende barn:1.Anders Eriksson Ros, f.1736, d.1737, gravlagt 02.09.1737 i Träslöv sn i Sverige. Anm: 'Erik Ros, soldat vid Zanders regemente, Kralvitz komp. nr.36. Gift med Maria ANdersdotter. Sonen Anders f.1736, død (begraven) 1737-02-09 i Träslöv sn (N).' Notatene i Träslöv C:3 er følgende: '1737 9/2 'begofs afskedade soldaten af Högw. Hr öfwersten och commendanten Hr Daniel Johans Zanders Regemente och Hr Capitain Krakevits compagnie N:o 36 Erich Roses och hust. Maria Andersdotters lilla barn wed namn Anders, 6 veckor.'2.Reinholdt Eriksson Ros, f.1747 i Lovisa i Finland. 1.gift med Anna Margaretha Laurin f.1750(datter av Johan Henrik Rejnart Laurin og Ulrika Mårtensdotter Björkegren). 2.gift med Sibilla Clarin f.ca.1746, d.22.10.1794 (av lungsot).3.Carl Eriksson Ros, f.24.12.1757 i Lovisa i Finland, d.03.04.1842 i Mariestad i Sverige. 1.gift med Helena Fredriksdotter. 2.gift 06.02.1808 med Florentina Skarman f.01.11.1757 i Lovisa i Finland (datter av Christoffer Skarman (1726-1817)).4.Beata Helene Eriksdotter Roos f.1758 i Lovisa i Finland, d.18.09.1811 på Galgbacken i Johannisberg i Borgsjö i Sverige. Ble dømt til døden ved halshugging. Gift 28.12.1783 på Sveaborg i Nummi i Finland med Anders Carlsson Palm f.24.01.1756 (sønn av Karl Johan Palm Rosenberg og Maria Christiane Lönberg). Sammen hadde disse 10 barn som jeg kjenner til!------------Jeg hadde håpet noen hadde noe mere informasjon å komme med, både ny og gammel info er av interesse. Som dere kan lese i begynnelsen av mitt innlegg så var Erik Roos 'kungskrivare' og det burde vel da være en del papirer etter han eller som omhandler han(?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Gjest Leif Kåre Solberg

Hei Kai.Andreas Andreasen Roos (1756-1840) som du nevner i [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=17738&sok=roos&startnr=&antall=&spraak=&nr=3&antinnlegg=8#anker>Lenke skulle ha vært gift 1778 med Maria Elisabeth Rahm, f. Andersdotter Selling (1759-). I 1809 giftet han seg med Maria Sophia Lindskog. Fogelberg refererer i ”Om glasförare under tiden omkring 1740 till 1820-talets början”

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Vinvana Vahlgren

Hei Kai, Jeg blåser litt støv av denne tråden! Kanskje du alt har Anna Katarina Ros (f. 1787) i dine nedtegnelser? Hun var datter av Karl Ros (eller egnetlig Rosch)og Florentina Skarman. Anna Katarina Ros var en av Johannes Faltins fire hustruer og hadde med ham barna Karl Fredrik og Imogene (f. 1827), i tillegg til ytterligere 6 barn. Karl Fredrik ble som du sikkert kjenner til, bosatt i Våler.Vinvana

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.