Gå til innhold
Arkivverket

[#17889] Jacob Olson f. 1867 drog til USA i 1888. Er det mulig å finne noe info om han?


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

I 1888 drog Jacob Olson fra Hevrøy i Austevoll (daverende Sund sogn) til USA Lenke Jacob ble født i april i 1867 og var den eldste av en søskenflokk på 9, men det var bare 4 gutter og ei jente som vaks opp. Tre av sønnene til Ole Jacobsen og Ingeborg Hevrøy reiste til USA og det var bare to igjen her hjemme. Brødrene til Jacob drog til Adams i Minnesota og ble der en tid. Nils Olai Olson drog fra Bergen til USA i 1897 og såvidt jeg vet så var biletten forhandsbetalt, mulig av broren Jacob. Den yngste broren Hans Olai drog over i 1902. Hans O. bodde hele sitt liv i Adams i MN, mens broren Nils O, drog videre til Oklahoma i 1918. Jeg vet det meste om både Nils og Hans + at jeg har fått en del kontakt med deres etterkommere. Men jeg har ikke funnet ut av hva som skjedde med Jacob. Jeg har hørt at han skal ha dødd da han var ung, men vet ikke om han var gift og hadde familie. Det hadde vert fint om noen kunne hjelpe meg å finne ut noe om Jacob Olson f. 1867. Skulle gjerne ha visst hva som skjedde med Jacob?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Etterkommerne bør kunne finne en obit etter Nils eller Hans, hvor det kanskje står om hvor Jacob befant seg når de døde.Eller du kan finne dette selv ved å henvende deg f.eks til historical society i Adams Minnesota.Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Amerikanarane har ofte med kven som har 'proceeded in death' altså 'gått føre i døden' i obituary'ane sine, så du bør uansett følgje Laila sitt tips der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.