Gå til innhold
Arkivverket

[#17891] Bjørnør/Roan i S.-Trøndelag - oppslag i bygdebok og/eller kyrkjebok?


Gjest Lars E. Øyane
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars E. Øyane

Ifølgje FT1865 budde då denne huslyden på garden Bessaker i Roan sokn, Bjørnør:~~~~~~~~~~Niels Ingebrigts. Husfader Gaardb Selveier g 51 m BjørnørMaren Olsd. Hans Kone g 48 k Loms Prgj.Cornelius Nielss. Deres Søn hjelper Faderen ug 25 m BjørnørJacob Peters. Tjenestekarl ug 17 m BjørnørIngeborg Halvarsd. Tjenestepige ug 20 k BjørnørNeline M. Necolaisd. Fosbarn ug 7 k BjørnørLava Isaksd. Kaarenke e 74 k BjørnørNecoline Halvarsd. Tjenestepige ug 14 k Bjørnør~~~~~~~~~~Mari Olsdotter var fødd i Lom 4.12.1818 som dotter av gardbrukar Ole Jensson Slaalien (fødd i Hafslo i Sogn 1781, død i Lom 1875) og Rønnaug Olsdotter (fødd i Lom 1778, død i Bjørnør???).Mari fekk flytteattest frå Lom i 1839 og flytte då til Bjørnør i lag med far sin. Ho må ha gift seg kort tid etter med denne Nils Ingebrigtson. So flytte faren attende til Lom, men i 1849 flytte båe foreldri hennar til Bjørnør der eg vil tru mori Rønnaug må vera avlidi mellom 1849 og 1865, då Ole i 1865 som enkjemann er attende i Lom!Eg er svært interessert i opplysningar om:* Opphavet til Nils Ingebrigtson med fødselsdato?* Dato og stad for vigsli til Nils og Mari?* Dato og stad for dødsfalli til Nils og Mari?* Kor mange born fekk Nils og Mari Bessaker?* Dato og stad for dødsfallet til Rønnaug Olsdotter?og takkar so mykje på førehand for all hjelp!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Aaby

Jeg har ingen datoer å bidra med, bare årstall som er tatt fra Bjørnørfolket III. Bygdebokforfatteren Sigurd Brattgjerd har et fullstendig arkiv med opplysninger fra kirkeboka.Nils Ingebrigtsen var født på Bessaker (bnr 7) i 1815. Faren var Ingebrigt Jakobbsen f 1777, farfar Jakob Ingebrigtsen f 1746, farfarfar Ingebrigt Jakobsen fra Stamnes i Flatanger f 1707, d 1784. Slektsnavnet Lindbak er knytta til denne slekta, men så vidt jeg veit, er det bare etterkommerne etter Niels Jakobsen, bror til den eldste Ingebrigt, som har brukt Lindbak som slektsnavn. Ingebrigt kjøpte halve Bessaker 1743. Kona hans het Randi Jensdatter, kanskje fra Flatanger. Jakob Ingebrigtsen (1746-1782), var gift med Ingeborg Hansd. Brun (1748-1810) fra Joskjør i Roan. De hadde 1/4 av Bessaker. Ingebrigt Jakobsen d. y. (1777-1842), var gift med Karen Nilsdatter f ca 1780, død 1840. Det er usikkert hvor Karen kom fra.Bjørnørfolket oppgir både 1840 og 1841 som gifteår for Nils og Mari. Mari er forresten kalt Rødning ved giftemålet. Problemet for Nils var at han fikk 3 barn med forskjellige kvinner i 1840-41, han kunne bare gifte seg med en av dem.Både Nils og Mari døde på Aurvollan (bnr 7) på Bessaker, Nils i 1880, Mari i 1886.Nils og Mari fikk bare et barn: Kornelius f 1841 g 1875 m Karoline Lorntsdatter Hopstad. Kornelius og Karoline døde etter 1923, men året er ikke tatt med. Kornelius gikk i dagligtale under navnet Kornelius Aurvollan. Kornelius hadde bare ei datter Martha f 1874, gift Mortensen. Hun fikk fradelt ei boligtomt før gården ble solgt. Dattera Paula Johansen overtok huset.I Bjørnørfolket står det at Mari flytta fra Lom til Bessaker som tjenestejente i 1839, 20 1/2 år gammel. Det står at faren antakelig het Ole Jensen, men ellers er foreldra ikke nevnt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Hjarteleg takk, Halvor, for fine opplysningar frå Bjørnørfolket III. Eg har i kveld vore i kontakt med bygdebokskrivar Sigurd Brattgjerd, og han kunne hjelpa meg med detaljane som mangla.Diverre kunne han ikkje sjå noko til Rønnaug Olsdotter, so er vel ho avlidi ein annan stad...?Nok ein gong, takk for hjelpi!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.