Gå til innhold
Arkivverket

[#17902] Ole Pedersen Garberg, født 1843 i Selbu, ST


Gjest Hanne Heen
 Del

Recommended Posts

Gjest Hanne Heen

Jeg ønsker opplysninger om hvor det ble av Ole (Ola) Pedersen Garberg, født 1843, hans foreldre var Peder Larsen Garberg og Marit Olsdatter Stubbahugen, de ble gift 1840. Begge foreldrene er død før 1865. Ole hadde 5 søsken, Lars, født 1840-død 1863. Ola født 1848, Haldor født 1851, Ingeborg, født 1855-død 1855, Ingebrigt, født 1857. 3 av brødrene utvandret til USA, 2 av dem via Nord Møre, men Ole skal ha vært den eneste som ble igjen og ble gift i Selbu. Er også interresert i kontakt med etterkommere av ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Bryn

I gårdsmatrikkelen for Selbu fra 1886-1890 finner vi at en Ole Pedersen Garberg drev bruket Vestre Moene under Uglum. Det kan kanskje være den Ole du søker, - eller kanskje hans yngre bror. Ved folketellingen i 1900 er det imidlertid ikke spor ham på det bruket.Hvis du skulle ta fatt på kirkebøkene, bør du kanskje ha et øye for at han der kan hete Ole Uglum eller Ole Mo (Moen, Moene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Tusen takk til både Tor og Knut. Jeg tror sikkert at Tor fant rett familie i 1865 tellingen men der er da en stor feil. Ingeborg Larsdatter Nessmelen er født ca. 1818 i Tolga, Hedmark. Hun ble gift med barnas far Peder Larsen Garberg i 1860, da var han enkemann med 5 barn, og hun blir da stemor til de tre som her står nevnt som hennes barn. Allerede i 1861 dør Peder Larsen og Ingeborg Larsdatter blir da sittende tilbake med barna. Så i 1865 er allerede en reist ut (min tipp-oldefar). Han var 15 år når han forlot Selbu, og bor i 1865 på Aure på Nord Møre. Jeg har forsøkt kirkebøkene for Selbu et par ganger, men har ikke funnet ut av denne Ole. Det er sannsynligvis rett person Knut har funnet der, for hans yngre bror Ole er vel allerede dratt til Amerika i 1890 tror jeg. Får prøve kirkebøkene en gang til og se hva man finner mellom 1886-1900. Det blir litt lettere når man har de siste navnene her å gå på også. Igjen takk for hjelpen til dere begge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Iflg Selbu bygdebok B 3 s 626, emigrerte eldste Ole til Amerika i 1872. Dette er hva samme bok side 721 sier om yngste Ola;Ola dy Persen Garberg , son of Per Larsen Garberg and Marit Olsdotter Stubbhaugen, was born in 1847 and died in 1925, at age 78.Ola married Marit Larsdotter Aftret Åsen. Marit was born about 1847 and died in 1902, about age 55.Hendelser i deres ekteskap var:• They emigrated to USA. men kom tilbake i 1894 , og reiste igjen i 1905Barn fra dette ekteskapet var:1. Mina Olsdotter Garberg was born in 1887 in South Dakota, USA.Mina married Robert Olsen in 1913.2. Idda Garberg was born in 1891 in USA.Second Generation2. Mina Olsdotter Garberg (Ola dy Persen 1) was born in 1887 in South Dakota, USA.Mina married Robert Olsen in 1913.Barn fra dette ekteskapet var:Margrete Rosabel Olsen was born in 1913.Grace Mabel Olsen was born in 1914.Oliver Milton Olsen was born in 1917.Leonard Melvin Olsen was born in 1919.Georg Arnold Olsen was born in 1924.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Heen

Hei Anne og tusen takk til deg. Det var noen nye opplysninger her ja. men etter hva jeg har kommet frem til er det side 721 i boken som er riktig. Ola d.y. er født 31 Mai 1848 (ikke 1847) og ble gift med den du nevner her. Jeg har nå fått kontakt med etterkommere av Ola i USA, barnebarn og oldebarn av hans datter Ida Garberg født i 1891. Så den grenen ser ut til å dette på plass nå etter hvert. Men siden da 3 av brødrene reiste over og jeg nå får en del opplysninger om dem, synes jeg at jeg da må prøve å finne ut hva som skjedde med den siste broren. De i USA var ikke klar over mer enn de 3 som reiste over. Men det var i alt 6 barn i den søskenflokken. Og den store gåten da er fortsatt den eldste Ole, født 18 juni 1843 i Selbu. Det finnes vel muligens ikke emigrantlister for 1872, men det jeg vet om eldste Ola er at han ca. 1871 reiste til Aure på Nord Møre, hvor han fikk jobb på gården Kiplesund, hvor hans bror Haldor allerede var. I folketellingen for 1875 finner vi ham der. Så er det nevnt at han ca. 10 år senere reiser til USA. og det stemmer vel sånn omtrent. Så han jeg håper å finne mer om skal være født 1843 i Selbu. Og faren het ikke Per men Peder Larsen Garberg, i flg. kirkebøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.