Gå til innhold
Arkivverket

[#17905] Etternavnet Scröll/Chrøll el.lign. i forb. med gruvedrift Eiker/Modum


Gjest Inger-Lise Moen
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger-Lise Moen

Det er en mulighet for at en person ved navn Schröll evt. Chrøll fra Skotselv-distriktet er involvert i en gren av min familie, noen generasjoner tilbake.Det er nærliggende å tro at navnet er tysk og at det hadde en forbindelse med gruvedrift på Hassel Jernverk eller Blaafargeværket.Dette er kun muntlige overleveringer fra eldre personer. Det er også blitt nevnt ordet 'skrøllinger', som vel da stammer fra navnet.Det ville være meget interessant å finne ut av dette.Vennlig hilsen Inger-Lise Moen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Vinger

Kan det dreie seg om Johan Groll? Så vidt jeg husker, var han eier(?) av Hesselske Jernverk og etterfulgte amtmann Daniel Knof, som omkring 1670 tok initiativet til å sette opp en dam i et vassdrag på Holtefjell, på delet ellom Eiker og Flesberg. Etter Johan Grolls tid er denne dammen blitt hetende Grølledammen, mens vannet heter Grølla, bekken Grøllebekken og lia Grøllelia. Mari, Johan Grolls enke, betalte grunnleie av dammen etter at mannen døde. 'Norsk Slektshistorisk Tidsskrift' (nr 17, 1943, artikkel om ei slekt Arneberg?) omtaler slekta til Johan Grolls kone. Jeg har dessverre måttet gå etter hukommelsen, så opplysningene kan være unøyaktige, men jeg er sikker på at det finnes andre som har langt bedre greie på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Vinger

Nå har jeg fått tilgang til artikkelen i NST . Den står i bind IX (år 1943) og er skrevet av P.R. Sollied. Maren Olsd. Arneberg (f. 1655) og Johan Halvorssøn Groll (1638-91) omtales s. 93-95. Der nevnes barna: 1. Olea Christine, 1683-1757, g. m. garnisonsfeltskjær Michel Henrikssøn Hofnagel. 2. Ole, f. ca. 1685, d. 1731, g. 1705 m. Anna Cathrine Lemvig, b. Lærum i Våle, Vestfold, 4 døtre. 3. Halvor, f. 1691, var borger i Skien i 1720. Johan Groll var ifølge artikkelen eier av Hassel Jernverk fra 1681 og til han døde 10 år seinere. Han var Marens andre mann. Hennes første mann var Børge Bertelssøn, og hennes tredje mann var Paul Jæger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Lise Moen

Hei Sigurd VingerDette var interessant.Jeg skal bringe opplysningene videre til den person som opprinnelig nevnte dette for meg. Flott at du engasjerer deg. Jeg har erfart at det er mange hjelpsomme mennesker som kikker på brukerforum.Hilsen Inger-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.